Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Woerden, 1 februari 2007

Nationaal Vezelonderzoek: Nederlander eet en weet te weinig van vezels

Ondanks gezondheidsbelang weet 69%van de Nederlanders nauwelijks wat vezelrijke producten zijn

Veel Nederlanders hebben onvoldoende kennis over vezels, ondanks het feit dat vezels belangrijk zijn voor de gezondheid. Dit blijkt uit het Nationaal Vezelonderzoek, gehouden door TNS NIPO onder 600 Nederlanders in opdracht van Vifit. Zo geeft 69% van de Nederlanders (18-65 jaar) aan niet of nauwelijks te weten welke producten vezels bevatten. Maar liefst 9 op de 10 Nederlanders (bron: Voedingscentrum) eten te weinig vezels. "Het beste is het producten te eten die van nature veel vezels bevatten. Het is voor veel Nederlanders echter lastig om de dagelijkse vezelrichtlijn te halen", aldus prof. dr. ir. Schaafsma, voedingskundige TNO Voeding. Vezelrijke producten als Vifit Multivezel maken het als aanvulling op een evenwichtig samengestelde voeding gemakkelijker om de vezelrichtlijn te halen. Vifit Multivezel is met 5 gram vezels per portie het meest vezelrijke zuivelproduct en is vanaf 1 februari a.s. te koop in de Nederlandse supermarkten.

Het Nationaal Vezelonderzoek wijst verder uit dat veel Nederlanders zich, behalve van het stimuleren van de darmwerking, minder bewust zijn van de andere goede eigenschappen van vezels. Het is wetenschappelijk aangetoond dat vezels een positief effect hebben op de stoelgang, bescherming bieden tegen hart- en vaatziekten en door hun verzadigende werking bijdragen aan de strijd tegen overgewicht. Slechts 28% van de Nederlanders weet hoeveel voedingsvezels men nodig heeft, slechts 14% denkt ze ook in deze mate te eten (circa 30 gram/dag voor vrouwen en circa 40 gram/dag voor mannen).

Opvallend is ook dat maar liefst 51% van de Nederlanders denkt voldoende voedingsvezels binnen te krijgen door dagelijks vijf boterhammen te eten. Dit is echter voor vrouwen slechts 33% en voor mannen 25% van de dagelijkse benodigde vezelinname.

Vifit Multivezel
Vifit Multivezel is een dagelijkse aanvulling op een gezonde en gevarieerde voeding met 5 gram vezels per portie. Dit is de grootste hoeveelheid vezels in een zuivelproduct. Daarnaast is deze 5 gram vezels opgebouwd uit 5 verschillende soorten vezels. Vifit Multivezel is verkrijgbaar in portieverpakkingen van 125 gram (verpakking van 4 stuks). Het product wordt verkocht in twee smaken: pruim-muesli en abrikoos-muesli.

Vifit onderschrijft het advies om gezond en gevarieerd te eten. Wanneer producten die van nature veel vezels bevatten gegeten worden, zoals aardappelen, (volkoren)granen, fruit, groente en peulvruchten, krijgt men ook meteen andere belangrijke voedingsstoffen binnen. Voor iedereen die weet dat hij ondanks een gezonde en gevarieerde voeding nog niet de vezelrichtlijn haalt, is Vifit Multivezel een handige aanvulling.

Over Vifit
Vifit is een vers zuivelproduct dat LGG bevat, de melkzuurbacterie waarvan wetenschappelijk is aangetoond dat die de barrièrefunctie van de darm ondersteunt. Vifit bevat al het goede van zuivel, zoals eiwitten, calcium, vitamine B2 en B12. Bovendien is het zacht, mild en fris van smaak.

Vifit is een submerk van Campina. Voedingsmiddelen van Campina zorgen voor een gezond en vitaal gevoel, gebaseerd op de bron van zuivel, dichtbij, natuurlijk, gezond en duurzaam.

Over Campina
Campina is een internationale coöperatieve onderneming die zich toelegt op de ontwikkeling, productie, verkoop en distributie van zuivel- en zuivelverwante consumentenproducten en hoogwaardige ingrediënten voor de voedings- en farmaceutische industrie.

Campina heeft een jaaromzet van circa ¤ 3,6 miljard met ongeveer 6.800 medewerkers. De onderneming bezet topposities in de markten waarin ze actief is met consumentenmerken als Campina, Landliebe en Mona. Daarnaast opereert Campina wereldwijd met de groep Industrial Products. Deze ingrediëntengroep, met de divisie DMV International, is een succesvolle partner voor onder meer de voedingsmiddelen- en farmaceutische industrie.