PEIJS GEEFT STARTSCHOT LANDELIJKE CAMPAGNE OV-CHIPKAART

Dit is een gezamenlijk persbericht van de provincies, Mobis, de stadsregio's en het ministerie van Verkeer en Waterstaat

Minister Karla Peijs van Verkeer en Waterstaat heeft vandaag het startschot voor een meerjarige landelijke publiekscampagne over de OV-chipkaart gegeven. Het is de eerste activiteit waarmee het ministerie, de vervoerbedrijven en de decentrale overheden (provincies en de stadsregio's) het Nederlandse publiek grootschalig informeren over de komst van de OV-chipkaart, het nieuwe vervoer- en betaalbewijs in het openbaar vervoer. Geleidelijk zullen de strippenkaart en papieren treinkaartjes worden vervangen door één kaart voor het hele openbaar vervoer: de OV-chipkaart.

Met de campagne wordt een volgende stap gezet in de landelijke introductie van de OV-chipkaart. De campagne bestaat uit radio- en televisie spots via Postbus 51; posters; folders; advertenties in landelijke dagbladen en op internet. De campagne loopt gedurende twee jaar en is verdeeld in drie fases. DDB Amsterdam is het reclamebureau dat de campagne ontwikkeld heeft.

De OV-chipkaart wordt stapsgewijs ingevoerd in Nederland. Nu al is het mogelijk om in de regio Rotterdam en Amsterdam te reizen met de OV-chipkaart. Op andere plaatsen in het land worden voorbereidingen getroffen om reizen met de OV-chipkaart mogelijk te maken. Omdat er gedurende de komende periode voor steeds meer mensen zichtbaar wordt dat er aan de OV-chipkaart wordt gewerkt, is de landelijke publiekscampagne gestart.

Achtergrond campagne

De opbouw van de tweejarige campagne is gebaseerd op de verschillende stadia van de invoering van de OV-chipkaart en kent drie fasen:

De eerste fase stelt de boodschap dat de OV-chipkaart eraan komt, centraal. Eén kaart voor tram, trein, bus en metro die alle huidige kaartjes vervangt. De invoering zal stapsgewijs plaatsvinden.

De tweede fase van de campagne richt zich op de vraag waar de OV-chipkaart inmiddels is ingevoerd en ook komt gebruiksinformatie hier aan bod.

De derde fase kondigt aan per wanneer het Nationale Vervoerbewijs (de strippenkaart) niet meer geldig is. De OV-chipkaart is vanaf dan hèt vervoer- en betaalbewijs voor het openbaar vervoer.

Creatieve rationale achter de landelijke campagne

De OV-chipkaart is straks eigenlijk niet meer en minder dan een alledaags gebruiksvoorwerp. Een slim,handig, gemakkelijk alledaags gebruiksvoorwerp. Een vinding van het soort, dat het leven van de mens door de geschiedenis heen telkens weer een stukje gemakkelijker maakte. Vindingen die al snel zo vanzelfsprekend werden dat we zijn vergeten hoe bijzonder ze waren toen we ze kregen:

laten we zeggen: water uit de kraan

laten we zeggen: een paperclip

laten we zeggen: een paraplu

De OV-chipkaart is als concept en als fysieke verschijning opnieuw een toevoeging aan een levensstandaard die toch al zo in het teken staat van gemak. Want eigenlijk hebben we het maar gemakkelijk in Nederland. Als we daar nou eens bij stilstaan. Bij al die dingen die ons dagelijks leven zo gemakkelijk en comfortabel maken.

Het gemak van de OV-chipkaart zal zich niet direct ten volle bij de invoering manifesteren. In de periode waarbij zowel de OV-chipkaart als de huidige vervoerbewijzen gebruikt mogen worden, zal het voor de reiziger wennen zijn. Veel elementen van het huidige OV-chipkaartsysteem worden de komende jaren verder ontwikkeld en verbeterd. Ook worden nieuwe functionaliteiten (producten, diensten, distributiemogelijkheden) toegevoegd.

Regionale doorvertaling van de landelijke campagne

De landelijke publiekscampagne wordt regionaal doorvertaald. Reizigers in een bepaald gebied of bij een bepaalde vervoerder krijgen specifieke informatie over het gebruik van de kaart, over mogelijke reducties en promotionele acties die gehouden worden ter ondersteuning van de introductie van de kaart in het betreffende gebied waar met de OV-chipkaart gereisd kan worden.

Rotterdam en Amsterdam

De landelijke campagne ondersteunt nu met name de regio Rotterdam en Amsterdam waar al met de OV-chipkaart gereisd wordt. De partijen die bij de campagne betrokken zijn verwachten dat met de start van deze campagne nog meer mensen gestimuleerd worden om een OV-chipkaart aan te schaffen en met de kaart te gaan reizen in die regio's. De landelijke publiekscampagne vormt een basis voor verschillende promotionele en informatieve acties in de betreffende regio's.

Meer informatie over de OV-chipkaart op
www.ov-chipkaart.nl

Noot voor redacties,