Ingezonden persbericht
Beleidsmakers maken ruimte voor vrijetijdseconomie
De vrijetijdseconomie is van levensgroot belang voor de Nederlandse
economie. Ter illustratie: huishoudens besteden ruim 20% van hun inkomen
aan vrije tijd. Om dit belang te onderstrepen, zetten beleidsmakers en
vrijetijdsondernemers op donderdag 1 februari, tijdens het flitscongres
'Gemeenten, maak werk van vrije tijd' bij de Kamer van Koophandel
Rotterdam, een eerste stap ter verbetering van het ondernemersklimaat.
De basis van deze bijeenkomst was het gelijknamige onderzoek van de Kamer
van Koophandel. Voor dit onderzoek zijn alle 47 gemeenten uit het
Kamergebied Rotterdam benaderd over hun inzet op het gebied van
vrijetijdseconomie. Uit het onderzoek blijkt dat er nog veel kansen kunnen
worden opgepakt. Ton Geerts, directeur van de Kamer van Koophandel
Rotterdam vindt het van groot belang dat er daadwerkelijk veranderingen
plaatsvinden: 'Met vrije tijd en toerisme is een wereld te verdienen. Niet
alleen in Euro's, maar ook door een prettig leefklimaat. Overheden moeten
dus niet proberen om alles dicht te metselen, maar samen met ondernemers
zorgen voor een levendige regio, dorp of stad.' Daarom faciliteert en
stimuleert de Kamer beide partijen om gezamenlijk concrete acties op te
pakken die leiden tot betere afspraken over bijvoorbeeld
toeristenbelasting, meer onderling contact en meer oplossend initiatief van
beide kanten.
Zelf onderneemt de Kamer ook concreet actie: naast het flitscongres op 1
februari vindt er op 13 februari een masterclass Geïntegreerd
Vrijtijdsbeleid voor beleidsmakers plaats en op 16 februari wordt de
training 'Omgaan met overheden' voor ondernemers georganiseerd. Ook zullen
er deze zomer per gemeente economische 'fact sheets' over de
vrijetijdseconomie worden uitgegeven en zal de Kamer gemeenteraadslieden en
wethouders de kans bieden om een stage als vrijtijdsondernemers te
doorlopen. Deze projecten komen allemaal tot stand in samenwerking met
andere partijen: Recron, Koninklijke Horeca Nederland, de Provincie, Kamers
van Koophandel Haaglanden en Rijnlanden en NORT Zuid-Holland.
Trendwatcher Adjiedj Bakas was tijdens de bijeenkomst opvallend
optimistisch en ziet onder meer een grote toekomst voor het toerisme en de
reisbranche in het verschiet: "Nederland is als bejaardenhuis van Europa
straks een leuke locatie om voor een korte vakantie naartoe te gaan. Big
business". Met zijn voorspellingen sloot hij aan op de tip die
NORT-consulent Jeroen van de Merwe aan de ondernemers gaf: 'Denk vooruit en
maak je plannen tijdig kenbaar bij de overheid. Het liefst samen met je
collega's, dan sta je sterker en kun je best goede afspraken maken. Regeren
is vooruitzien!'
Meer informatie is beschikbaar op www.kvk.nl/vrijetijd.
NOOT VOOR DE REDACTIE,