Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

QlikTech opnieuw 'visionair' in ogen van Gartner

Hoofddorp, 1 februari 2007 - QlikTech, specialist in Business Intelligence (BI)-software, is gepositioneerd als 'visionair' in het onlangs gepubliceerde 'Magic Quadrant for Business Intelligence Platforms 1Q07' van Gartner Inc. In 2006 viel QlikTech dezelfde eer te beurt. Het bedrijf behoort volgens het ICT-onderzoeksbureau tot de toonaangevende innovatoren in de BI-markt: leveranciers met "een uitgesproken visie op het BI-platform" die zich onderscheiden door "de openheid en flexibiliteit van hun applicatiearchitecturen".

QlikTech heeft in 2006 uitstekend gepresteerd, constateert Gartner in zijn rapport. "Het bedrijf zag zijn inkomsten met tachtig procent groeien en breidde zijn klantenkring fors uit: tot ruim 5.400 organisaties. Met zijn technologisch geavanceerde in-memory datamodel, geautomatiseerde data-integratie en grafische analyseomgeving heeft het klanten voor zich gewonnen die op zoek waren naar gebruiksgemak én in hoge mate schaalbare functionaliteit. Ironisch genoeg kan QlikTech - een van de kleinere leveranciers in het Magic Quadrant - de meeste verwijzingen laten zien, mede dankzij goede zoekprestaties en de analyse van honderden miljoenen reeksen data. Behalve deze kwaliteiten biedt QlikTech ook enkele unieke architecturale en contractuele voordelen. Zo maakt QlikView het gebruikers erg eenvoudig om zowel zoek- als niet-zoekresultaten te bekijken door gelijktijdig inner- en outer-joins uit te voeren. Deze functionaliteit kan nuttig zijn bij het analyseren van data, met name bij het speuren naar afwijkingen. QlikTech is bovendien de enige leverancier in het Magic Quadrant die een 'niet goed, geld terug'-garantie geeft, wat de risico's bij het kiezen van een leverancier beperkt."

De introductie afgelopen jaar van versie 7.5 van QlikView, QlikTechs in-memory BI-tool, bevestigde en verstevigde de positie van het bedrijf als voorloper en visionair in de BI-markt. "QlikView 7.5 voorzag in de behoefte van bedrijven aan een snel te implementeren en makkelijk te hanteren tool dat iedereen, van hoog tot laag, in de organisatie in staat stelt in korte tijd data te analyseren en te interpreteren om de individuele en bedrijfsprestaties te optimaliseren," zegt Rogier Verheij, Country Manager Benelux van QlikTech. "Zij bood gebruikers, onder andere, verbeterde toegang tot bedrijfsgegevens, vereenvoudigde data-analyse, uitgebreide integratiemogelijkheden, nieuwe ontwikkeltools, meer flexibiliteit en extra gebruiksgemak. In de volgende versie van QlikView zullen we de toegankelijkheid verder vergroten en de functionaliteit verder uitbreiden om onze positie in de BI-markt verder te versterken. Ik ben ervan overtuigd dat, als we trouw blijven aan ons credo 'Simplifying analysis for everyone', we onze plaats in het visionaire kwadrant kunnen behouden en geleidelijk aan richting leiderskwadrant kunnen opschuiven. Pas dan zijn we waar we moeten zijn."

Over het Magic Quadrant
Het copyright voor het Magic Quadrant van 26 januari 2007 berust bij Gartner Inc. Voor het gebruik is toestemming verleend. Het Magic Quadrant is een grafische weergave van een markt gedurende een bepaalde periode. Het toont Gartners analyse van hoe bepaalde leveranciers presteren ten opzichte van de door Gartner gedefinieerde criteria voor de betreffende markt. Gartner beveelt geen enkele leverancier, product of dienst in het Magic Quadrant aan en adviseert technologiegebruikers niet om uitsluitend leveranciers uit het 'leiders'-kwadrant te selecteren. Het Magic Quadrant is enkel bedoeld als onderzoeksmiddel, niet als leidraad om tot een keuze te komen. Gartner wijst iedere garantie, expliciet of impliciet, met betrekking tot dit onderzoek van de hand. Hetzelfde geldt voor garanties wat betreft de beschikbaarheid of geschiktheid voor een bepaald doel.

Over QlikTech
QlikTech is 's werelds snelst groeiende Business Intelligence-softwarebedrijf. QlikView, het vlaggenschip van QlikTech, maakt het zeer eenvoudig om verfijnde analyses te implementeren, te gebruiken en te onderhouden. Met de gepatenteerde technologie van QlikTech zijn reusachtige dataverzamelingen direct in het interne geheugen te manipuleren. Dit kan al op relatief simpele hardware, wat een betaalbare, brede implementatie van uiterst geavanceerde analytische applicaties binnen slechts twee tot drie weken mogelijk maakt. QlikView is voor eindgebruikers eenvoudig te leren en te gebruiken.

QlikTech heeft meer dan 217.440 gebruikers verdeeld over 5.430 klanten in 86 landen, verspreid over de hele wereld; in de afgelopen 12 maanden heeft QlikTech 3.191 nieuwe klanten verwelkomd, een gemiddelde van 11,8 klanten per werkdag; van 2004 tot 2005 groeide de opbrengst van QlikTech met 80% en 79% van 2005 tot 2006. Ook volgens het rapport 'Worldwide Business Intelligence 2005 Vendor Shares' van IDC is QlikTech het snelst groeiende BI-softwarebedrijf. Het bedrijf is opgericht in Zweden en heeft vestigingen in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Nederland (Hoofddorp) en Scandinavië. QlikTech werkt wereldwijd met meer dan 500 partners. Tot de klanten van QlikTech Nederland behoren onder meer: ADP, Atos Origin, Graydon, ING Trust, KLM, Merck Sharpe & Dohme, Panasonic, ThiemeMeulenhoff, TNT, Zurich Verzekeringen, ABX Logistics en Schenker BV.



Ingezonden persbericht