Regiopolitie Noord- en Oost-Gelderland

|     |Jaarcijfers 2006 - plannen 2007 voor District Apeldoorn   |
Politie Apeldoorn pakt overlast voor burgers aan in 2007 De politie in het District Apeldoorn gaat zich in 2007 vooral bezig houden met zaken waar de burger direct last van heeft. De combinatie van cijfers over het aantal incidenten en de ervaringen die de wijkagenten hebben opgedaan in hun wijk, zijn leidend geweest voor de plannen van de politie in 2007.

De belangrijkste problemen in de wijken van Apeldoorn liggen op het gebied van jeugdoverlast, verkeersveiligheid, overlast uitgaansjeugd, drugsoverlast en geweld. Problemen die voor het grootste gedeelte overeenkomen met de prestaties die landelijk en vanuit de gemeente van de politie gevraagd worden. Het verschil is dat dit jaar de acties van de politie heel nadrukkelijk gericht zijn op concreet beschreven problemen in de wijken. Deze acties worden elke vier weken opnieuw vastgesteld, bijvoorbeeld toezicht op hangplekken, horecatoezicht, een verkeerscontrole of een rechercheonderzoek. Bij de aanpak van deze problemen wordt ook heel nadrukkelijk gezocht naar een integrale aanpak. Dat betekent nauwe samenwerking met andere partners zoals de gemeente of de wijkraad. De wijkagent heeft daarin een belangrijke rol.

Integrale aanpak

Voorbeelden van die integrale aanpak zijn bijvoorbeeld de aanpak van veelplegers. De politie zorgt voor het opsporen en aanhouden van veelplegers. De gemeente heeft de regie over de zorg en hulpverlening, zodat de veelpleger na het uitzitten van zijn straf niet in het oude gedrag terugvalt. Op dit moment zitten van de 149 veelplegers er 52 vast. Een ander voorbeeld is de aanpak van hennepkwekerijen, waar diverse partners samenwerken, zoals gemeente, woningbouw, Nuon en Belastingdienst. Vorig jaar werden 22 kwekerijen in woningen opgerold tegenover 17 in 2005. Ook de overlast door jeugd op de buslijn Apeldoorn-Eerbeek is een goed voorbeeld. Hier werd onlangs door diverse partijen actie ondernomen, is de overlast teruggebracht tot nul en is een convenant met gedragsregels afgesproken. Nog een voorbeeld is de buurtbemiddeling in Apeldoorn, tot stand gekomen door een samenwerking van woningcorporaties, Wisselwerk en gemeente. De politie kan na een burenconflict doorverwijzen naar Bureau Buurtbemiddeling en hoeft dan niet meer zelf te bemiddelen. Dat geeft de politie de kans zich te concentreren op haar kerntaken: toezicht, handhaving en opsporing.

Huiselijk geweld

De aanpak van huiselijk geweld staat hoog op de agenda bij de politie. In Apeldoorn nam het aantal incidenten van huiselijk geweld toe van 566 in 2005 naar 668 in 2006. In 2006 werd tegen 173 verdachten proces-verbaal opgemaakt (tegen 38 in 2004 en 130 in 2005). Eind vorig jaar en begin dit jaar hebben alle medewerkers van de politie een extra cursus gevolgd op gebied van huiselijk geweld. Het accent lag op dader- en slachtofferprofielen, het optreden, voeren van gesprekken en inzicht in de keten van hulpverlening. Aan de hand van oefeningen met echte acteurs werden politiemedewerkers getraind. Ook hier is de integrale aanpak van groot belang, na de eerste opvang door de politie volgt de doorverwijzing naar de hulpverlening. Het Advies- en Steunpunt Huiselijk Geweld (ASHG) vormt hierin een belangrijke schakel vanuit de integrale aanpak.

Een goede integrale samenwerking tussen alle partners moet huiselijk geweld en de gevolgen daarvan vroegtijdig signaleren en het verergeren van de situatie voorkomen. De gemeente Apeldoorn introduceert de pilot van een nieuw computersysteem, dat binnenkort van start gaat. Via dit systeem worden alle registraties van de betrokken partners aan elkaar gekoppeld. Bijvoorbeeld Bureau Jeugdzorg, Maatschappelijk werk (Alert), Hera vrouwenopvang, politie en op een later moment ook andere convenantpartners als het Openbaar ministerie, de reclassering, ziekenhuizen en de gemeente.

Zodra gegevens van een adres of persoon worden ingevoerd en in het eigen systeem van die instelling worden gelinkt aan een vorm van huiselijk geweld, maakt het computersysteem melding van een match. Op dat moment komt alleen de melding in beeld dat er sprake is van een match, maar worden geen bijzonderheden vermeld. Vervolgens vind informatie-uitwisseling plaats volgens de vastgestelde kanalen en volgens vaste protocollen wat betreft privacy. Opname in het systeem vindt ook alleen plaats met toestemming van de betrokkene, tenzij er sprake is van een gevaarssetting voor het slachtoffer van huiselijk geweld.

Geweld Het aantal mishandelingen en bedreigingen vertoonde een lichte stijging (mishandelingen van 533 naar 605 en bedreigingen van 289 naar 307). Veel van deze incidenten spelen zich af in het uitgaansgebied. Er werden meer verdachten voor mishandeling aangehouden, van 248 in 2005 naar 263 in 2006. Door een gezamenlijke aanpak hoopt de politie op een daling in 2007. Maatregelen vanuit het Keurmerk Veilig Uitgaan en de goede samenwerking tussen de politie en de horeca moet het aantal incidenten terugdringen.

Fietsdiefstallen

Het aantal fietsdiefstallen is in 2006 gelijk gebleven ten opzichte van 2005, er werd 1.951 keer aangifte gedaan. Dit is een goed resultaat, want de aangiftebereidheid is fors gestegen na de invoering van de internetaangifte. Ruim 1200 van de aangiftes kwamen via internet binnen. De politie heeft in 2006 extra aandacht besteed aan fietsendiefstallen. Dat heeft geleid tot de aanhouding van 71 verdachten voor diefstal of heling, tegenover 29 in 2005. Ook in 2007 is fietsdiefstal een speerpunt en wordt samen met de gemeente gewerkt aan het verder terugdringen van deze vorm van criminaliteit.

Autoinbraken Het aantal auto-inbraken is ongeveer gelijk gebleven (2.272 in 2005 en 2.276 in 2006). Ondanks veelvuldig posten en extra toezicht op de hotspots bleek het erg lastig om auto-inbrekers op heterdaad te betrappen. Wel werden meer daders aangehouden, van 24 in 2005 naar 38 in 2006. Overigens heeft het extra toezicht wel resultaat gehad. In de eerste helft van 2006 werd gemiddeld 56 keer per week aangifte gedaan van autoinbraak. Met de invoering van het autoinbrakenproject liep dat aantal in de tweede helft van 2006 terug naar gemiddeld 35 aangiftes per week. Dit lijkt ook verband te houden met de aanhouding van enkele veelplegers, waar de politie ook extra op investeert via toezicht door politieteams en aanpak door het Daderteam. Vijf verdachten van autoinbraken konden worden aangehouden op grond van hun DNA. Bij een autoinbraak wordt ook gekeken naar DNA-sporen. Dit jaar wordt samen met de gemeente ook nadrukkelijk gekeken naar de preventie van auto-inbraak, naast de opsporing van daders.

Overige speerpunten

Het aantal meldingen van overlast door jeugd nam af, van 1.803 en 2005 naar 1.723 in 2006. Ook het aantal incidenten van overlast door drugs nam af van 312 naar 236 meldingen. Mogelijk dat dit verklaard kan worden uit het extra toezicht (project horecaroutes, inzet van bikers, acties van wijkagenten). Het aantal aangiftes van vernielingen is in 2006 licht gestegen ten opzichte van 2005 (van 2.064 naar 2.177). Wel werden meer verdachten aangehouden, 113 in 2006 tegen 105 in 2005. Ook het aantal woninginbraken vertoonde een stijging van 491 in 2005 naar 531 in 2006.

In 2006 werden in totaal 2052 verdachten aangeleverd aan het Openbaar Ministerie, tegen 1811 in 2005. Daarnaast werd tegen 739 jeugdige verdachten een dossier aangeleverd bij het Openbaar Ministerie.

Klanttevredenheid De politie hecht veel waarde aan de tevredenheid van haar 'klanten', de burgers. Daarom staat 2007 in het teken van het contact met de burger. Dit jaar wordt begonnen alle mensen die een melding doen bij de politie, terug te bellen met de afloop van het gemelde probleem. Daar is in 2006 al een begin mee gemaakt. Ook onderzoekt de politie of het mogelijk is om SMS-Alert in te voeren. Burgers kunnen desgewenst sms-jes van de politie ontvangen op hun mobiele telefoon, bijvoorbeeld bij vermissing van een kind of aandacht voor een inbreker in de wijk.

Daarnaast neemt de afhandeling van binnenkomende telefoontjes in kwaliteit toe. In 2006 kwamen via het 0900-8844 nummer ruim 417.000 telefoontjes binnen van inwoners van de regio Noord- en Oost-Gelderland. Werd in 2004 nog 37% van de binnenkomende telefoontjes door het Politie Service Centrum rechtstreeks afgehandeld. In 2006 was dat al 52%. De overige telefoontjes werden doorverbonden naar de politieteams omdat de vraag te specifiek was of omdat het een melding van een incident betrof.

De internetaangifte wint aan populariteit. Steeds meer mensen ontdekken het gemak van aangifte doen via internet. In 2006 werden in Apeldoorn in totaal 3485 aangiftes via het internet gedaan (tegen 1254 in 2004 en 3158 in 2005). Nu het aantal feiten waarvan aangifte gedaan kan worden is uitgebreid, verwachten wij dat dit aantal verder zal toenemen.


---

Noot redactie: Voor meer informatie of een nader interview met een medewerker die nauwer bij één van bovenstaande onderwerpen betrokken is, kunt u contact opnemen met Brandt Keegstra (055 - 548 2050) of Anton de Ronde (055 - 548 6052).


---


---


---

---- --