PERSBERICHT

Film1 Sport1 groeit in succesvol eerste jaar met 50% tot 265.000 abonnees

Kijkers krijgen meer keuze dankzij overnames Filmfocus en SportOne

Amsterdam, 1 februari 2007 ­ De digitale TV-zenders Film1 en Sport1 zijn in het eerste jaar na de lancering met 50% gegroeid tot 265.000 abonnees. Voor verdere uitbreiding van het aanbod hebben de zenders de web-bedrijven Filmfocus (www.filmfocus.nl) en SportOne (www.SportOne.nl) overgenomen. Deze web- portals, die met de bestaande internetsites van de zenders geïntegreerd worden, zullen onder andere toegepast worden voor het aanbieden van films en live sportwedstrijden via internet. Film1 en Sport1 komen voort uit het Nederlandse Canal+ dat in 2005 door Chellomedia werd overgenomen.

Met deze overnames zetten Film1 en Sport1 een grote stap voorwaarts in het realiseren van hun lange termijn multimediastrategie. Die is erop gericht om de consument nog meer keuzevrijheid te geven in het bepalen van de eigen programmering en de manier waarop content geboden wordt. Dit maakten Film1 en Sport1 vandaag bekend tijdens een persbijeenkomst in Amsterdam.

Succesvol eerste jaar
Managing Director van Film1 Sport1 Jeroen Bergman: "Wij zijn verheugd in een jaar een aantal belangrijke mijlpalen bereikt te hebben. We zijn er, samen met onze distributeurs, in geslaagd het abonneebestand met 50% te laten groeien tot ruim 265.000. We hebben een volledige digitale migratie gerealiseerd van de analoge Canal+ abonnees naar de digitale decoders van de kabel-en satellietaanbieders. We hebben kwaliteitszenders neergezet met een groter aanbod tegen een lagere prijs, waardoor we een breed publiek aantrekken. In de zomer van 2006 hebben we met Sport1 HD en Film1 HD de eerste twee Nederlandse HD-zenders geïntroduceerd, die naar verwachting een belangrijke rol zullen spelen in het lange termijn succes van Sport1 en Film1.
Hoewel we hebben bewezen succes te kunnen boeken zonder Eredivisievoetbal, is Sport1 nog steeds zeer geïnteresseerd in de live rechten hiervan. Voor een optimale groei van betaaltelevisie in Nederland zouden deze rechten via alle aanbieders van digitale TV ­ dus ook voor kabel - beschikbaar moeten zijn."

Multimediale strategie: nieuwe websites, TV-portals en S-VOD De multimediale strategie van Film1 en Sport1 heeft geleid tot de overname van twee bestaande portals. Achterliggende gedachte is de consument nog beter te bedienen in het bepalen van de eigen programmering. Uitgangspunt blijft dat Film1/Sport1 aantoonbaar het beste op het gebied van film en sport willen brengen.

Per 1 februari heeft Film1 de web-portal Filmfocus.nl overgenomen dat marktleider is op filmgebied. Deze site zal worden geïntegreerd in de bestaande Film1-site. Op termijn zullen hier movie streaming-diensten voor worden ontwikkeld, waarbij de consument films online kan bekijken of downloaden.
Sport1 heeft de web-portal SportOne.nl overgenomen en ook hier gaat het om een site met een hoge merkbekendheid. Op deze site zullen ook tegen betaling webstreams worden aangeboden van bijvoorbeeld UEFA Champions League-wedstrijden, waarbij bezoekers kunnen kiezen welke wedstrijd ze willen downloaden.

Voor Sport1 is een interactieve TV-sportportal ontwikkeld op het digitale platform van UPC waarbij sportliefhebbers actuele standen, score's, wedstrijdschema's en sportnieuws op kunnen vragen, spelletjes kunnen spelen en op een interactieve manier kunnen kiezen op welke van de maximaal acht tegelijkertijd gespeelde live sportevenementen af te stemmen. Ook voor Film1 wordt binnenkort een TV portal gelanceerd, waarop Nederlanders bijvoorbeeld zelf hun eigen Oscar-winnaars in de verschillende categorieën kunnen kiezen.

Voor de digitale televisiekijker zal Film1 dit jaar ook Subscription-Video On Demand (S-VOD) lanceren. Dit is een nieuwe TV-dienst die de liefhebber in staat stelt films die op de filmkanalen te zien zijn, zelf naar keuze op te halen wanneer dat gewenst is. Ook voor Sport1 zullen een aantal programma's op aanvraag beschikbaar gemaakt worden.

Over Film1
Film1 is een digitale betaal-TV-zender van Chellomedia, de Europese content en digitale diensten divisie van Liberty Global, Inc. Film1 zendt 24-uur per dag vier filmkanalen zonder reclame uit en biedt kwaliteitsfilms die in Nederland hun tv-première beleven - van kassuccessen tot onafhankelijke en art house-films. Film1 heeft exclusieve overeenkomsten met de meeste Hollywood-studio's, zoals Warner Bros, Universal, Fox, Paramount, Dreamworks en Disney. Film1 biedt eveneens een HDTV-kanaal zonder extra kosten aan. Kijkers kunnen Film1 ontvangen door een abonnement af te sluiten met een kabelbedrijf of via satelliet TV.