PERSBERICHT
Film1 Sport1 groeit in succesvol eerste jaar met 50% tot 265.000 abonnees
Kijkers krijgen meer keuze dankzij overnames Filmfocus en SportOne
Amsterdam, 1 februari 2007 De digitale TV-zenders Film1 en Sport1 zijn in het eerste
jaar na de lancering met 50% gegroeid tot 265.000 abonnees. Voor verdere
uitbreiding van het aanbod hebben de zenders de web-bedrijven Filmfocus
(www.filmfocus.nl) en SportOne (www.SportOne.nl) overgenomen. Deze web-
portals, die met de bestaande internetsites van de zenders geïntegreerd worden,
zullen onder andere toegepast worden voor het aanbieden van films en live
sportwedstrijden via internet. Film1 en Sport1 komen voort uit het Nederlandse
Canal+ dat in 2005 door Chellomedia werd overgenomen.
Met deze overnames zetten Film1 en Sport1 een grote stap voorwaarts in het
realiseren van hun lange termijn multimediastrategie. Die is erop gericht om de
consument nog meer keuzevrijheid te geven in het bepalen van de eigen
programmering en de manier waarop content geboden wordt. Dit maakten Film1 en
Sport1 vandaag bekend tijdens een persbijeenkomst in Amsterdam.
Succesvol eerste jaar
Managing Director van Film1 Sport1 Jeroen Bergman: "Wij zijn verheugd in een jaar een aantal
belangrijke mijlpalen bereikt te hebben. We zijn er, samen met onze distributeurs, in geslaagd
het abonneebestand met 50% te laten groeien tot ruim 265.000. We hebben een volledige
digitale migratie gerealiseerd van de analoge Canal+ abonnees naar de digitale decoders van de
kabel-en satellietaanbieders. We hebben kwaliteitszenders neergezet met een groter aanbod
tegen een lagere prijs, waardoor we een breed publiek aantrekken. In de zomer van 2006
hebben we met Sport1 HD en Film1 HD de eerste twee Nederlandse HD-zenders geïntroduceerd,
die naar verwachting een belangrijke rol zullen spelen in het lange termijn succes van Sport1 en
Film1.
Hoewel we hebben bewezen succes te kunnen boeken zonder Eredivisievoetbal, is Sport1 nog
steeds zeer geïnteresseerd in de live rechten hiervan. Voor een optimale groei van betaaltelevisie
in Nederland zouden deze rechten via alle aanbieders van digitale TV dus ook voor kabel -
beschikbaar moeten zijn."
Multimediale strategie: nieuwe websites, TV-portals en S-VOD
De multimediale strategie van Film1 en Sport1 heeft geleid tot de overname van twee bestaande
portals. Achterliggende gedachte is de consument nog beter te bedienen in het bepalen van de
eigen programmering. Uitgangspunt blijft dat Film1/Sport1 aantoonbaar het beste op het gebied
van film en sport willen brengen.
Per 1 februari heeft Film1 de web-portal Filmfocus.nl overgenomen dat marktleider is op
filmgebied. Deze site zal worden geïntegreerd in de bestaande Film1-site. Op termijn zullen hier
movie streaming-diensten voor worden ontwikkeld, waarbij de consument films online kan
bekijken of downloaden.
Sport1 heeft de web-portal SportOne.nl overgenomen en ook hier gaat het om een site met een
hoge merkbekendheid. Op deze site zullen ook tegen betaling webstreams worden aangeboden
van bijvoorbeeld UEFA Champions League-wedstrijden, waarbij bezoekers kunnen kiezen welke
wedstrijd ze willen downloaden.
Voor Sport1 is een interactieve TV-sportportal ontwikkeld op het digitale platform van UPC
waarbij sportliefhebbers actuele standen, score's, wedstrijdschema's en sportnieuws op kunnen
vragen, spelletjes kunnen spelen en op een interactieve manier kunnen kiezen op welke van de
maximaal acht tegelijkertijd gespeelde live sportevenementen af te stemmen. Ook voor Film1
wordt binnenkort een TV portal gelanceerd, waarop Nederlanders bijvoorbeeld zelf hun eigen
Oscar-winnaars in de verschillende categorieën kunnen kiezen.
Voor de digitale televisiekijker zal Film1 dit jaar ook Subscription-Video On Demand (S-VOD)
lanceren. Dit is een nieuwe TV-dienst die de liefhebber in staat stelt films die op de filmkanalen
te zien zijn, zelf naar keuze op te halen wanneer dat gewenst is. Ook voor Sport1 zullen een
aantal programma's op aanvraag beschikbaar gemaakt worden.
Over Film1
Film1 is een digitale betaal-TV-zender van Chellomedia, de Europese content en digitale diensten
divisie van Liberty Global, Inc. Film1 zendt 24-uur per dag vier filmkanalen zonder reclame uit en
biedt kwaliteitsfilms die in Nederland hun tv-première beleven - van kassuccessen tot
onafhankelijke en art house-films. Film1 heeft exclusieve overeenkomsten met de meeste
Hollywood-studio's, zoals Warner Bros, Universal, Fox, Paramount, Dreamworks en Disney. Film1
biedt eveneens een HDTV-kanaal zonder extra kosten aan. Kijkers kunnen Film1 ontvangen door
een abonnement af te sluiten met een kabelbedrijf of via satelliet TV.