Provincie Utrecht

Staten Utrecht van start

Verkiezingscampagne Provinciale Staten Utrecht van start

1-2-2007 -

Onder het motto "Kies 7 maart voor een mooier Utrecht" gaat vandaag, 1 februari, de verkiezingscampagne voor de provincie Utrecht van start. Doel van de campagne is inwoners zo goed mogelijk te informeren over dat wat de provincie doet en over de keuzes die burgers kunnen maken. Dit gebeurt aan de hand van vijf zichtbare en concrete onderwerpen waar de provincie een rol speelt: werk en economie, wonen, bereikbaarheid, "samen leven" en "groene ruimte". Aan de verkiezingen nemen in totaal tien partijen deel. Nieuwkomers zijn Mooi Utrecht en de Partij voor de Dieren. De overige acht partijen zijn CDA, PvdA, VVD, GroenLinks, D66, ChristenUnie, SP en SGP. Op de website van de provincie is meer informatie over de verkiezingen te vinden. Kijk op www.provincie-utrecht.nl.

Reclame-uitingen voor de verkiezingen zijn de komende weken terug te vinden in huis-aan-huisbladen, dagbladen en op radio, TV en bussen. Er zijn ook debatten met de tien lijsttrekkers gepland, waaronder een centraal debat in samenwerking met het AD, een jongerendebat en enkele themadebatten in de regio. Internet speelt ook een belangrijke rol: de lijsttrekkers hebben allemaal een weblog en zullen een avond gaan chatten met nieuwsgierige burgers.

De provincie Utrecht is bovendien de eerste en enige provincie in Nederland die gaat samenwerken met burgerbuddy's. Tijdens de officiële aftrap van de verkiezingscampagne op donderdagmiddag 1 februari maken de lijstrekkers in een speeddate kennis met een aantal mogelijke burgerbuddy's om zo een geschikte burgerbuddy uit te zoeken. Op die middag zullen ook de lijsttrekkers gepresenteerd worden en zal er een toelichting gegeven worden op de overige campagne-activiteiten.

De verkiezingscampagne "Kies 7 maart voor een mooier Utrecht" sluit aan op de publiekscampagne van de provincie Utrecht " Kiezen voor een mooier Utrecht." Deze campagne heeft de afgelopen anderhalf jaar gelopen met als doel de burger in de regio te informeren over de provincie. De campagne heeft veel mensen bereikt en is doorgaans goed beoordeeld.