AutoRai

2006 topjaar voor Suzuki

(2/1/2007)
Suzuki kijkt terug op een succesvol jaar waarin het merk naar verwachting heeft gepresteerd. De auto- en motorfietsdivisies van de Japanse fabrikant verkochten samen meer dan vijf miljoen eenheden. Daarmee doorbrak Suzuki een bijzondere grens.
Suzuki verkocht in 2006 wereldwijd maar liefst 2.174.000 autoâs, wat een stijging betekent van 8 % ten opzichte van 2005. Op de Europese markt maakte Suzuki indruk met een forse stijging van het aantal verkochte autoâs. In 2006 werden 217.830 autoâs verkocht, een stijging van 12,7 % ten opzichte van 2005. Ter vergelijking: de totale autoverkopen in Europa groeiden slechts met 0,7 %. Nederland nam in totaal 12.500 verkochte eenheden voor zijn rekening. Daarmee stegen de Nederlandse Suzuki-verkopen bijna 6 % ten opzichte van 2005, terwijl de Nederlandse markt als geheel met minder dan 4 % groeide.

Goede vooruitzichten
Ook voor het lopende jaar zijn de vooruitzichten goed. Terwijl Suzuki vorig jaar in Nederland te kampen had met een krappe beschikbaarheid van nieuwe autoâs, is de verwachting daarover voor 2007 fors beter. De levertijden worden naar verwachting verder gereduceerd.

Mede dankzij de goede verkoopresultaten van de autodivisie werd door Suzuki een bijzondere grens gepasseerd. Met een wereldwijde verkoop van 2.910.000 motorfietsen kwamen de totale mondiale Suzuki-verkopen namelijk boven de 5 miljoen eenheden uit.