Ingezonden persbericht


Persbericht
Amsterdam, 1 februari 2007

Nominaties Dagbladgoud en Vakgoud 2006

Gisteren zijn tijdens een exclusieve bijeenkomst in de Westergasfabriek de tien nominaties voor Dagbladgoud 2006 bekendgemaakt. Dagbladgoud is de publieksverkiezing van de beste dagbladadvertentie. Ook werden de vijf advertenties die door de vakjury zijn genomineerd voor Vakgoud 2006 onthuld.

De nominaties voor Dagbladgoud 2006 werden door een representatief publiekspanel gekozen uit alle 121 inzendingen, en verschijnen in de week van 5 tot en met 9 februari op groot formaat in vrijwel alle Nederlandse dagbladen. Op de eerstvolgende verschijningsdag staat in alle titels nog eens een overzicht met de tien nominaties op een rijtje. Op die manier komen de advertenties zes dagen lang onder ogen van ruim 9,5 miljoen lezers (per dag), die worden opgeroepen om te stemmen via internet, telefoon of sms.

De vakjury bestaat dit jaar uit: Marjolein Moorman - juryvoorzitter (SWOCC), Marianne Bruijn (RVD/DPC), Léon Bouwman (Adformatie), Matthijs Slot (TBWA\Neboko), Ron Meijer (Imagine') en Taco Kingma (Campina Nederland). Opvallend is dat, net als vorig jaar, de nominaties van de vakjury niet overeen komen met die van het publiek. De vakjury heeft ook een voorspelling gedaan van welke advertentie volgens haar door het publiek wordt gekozen.

De definitieve winnaars van Dagbladgoud, Vakgoud en de voorspelling van de vakjury worden op 22 februari bekendgemaakt. Op die datum is ook het juryrapport beschikbaar.

Jacqueline van den Heuvel (Hoofd Communicatie Cebuco): "Dagbladgoud beleeft dit jaar zijn tweede editie en begint nu al een gevestigde prijs te worden in Nederland. Dat blijkt ook uit de toename van het aantal inzendingen door bureaus en adverteerders, namelijk 17 advertenties meer dan vorig jaar. De kwaliteit van de inzendingen werd dit jaar door de vakjury beter beoordeeld dan vorig jaar. Vrijwel alle Nederlandse dagbladen doen mee aan het initiatief, ook de gratis titels. We verwachten dan ook nog meer stemmers dan de 41.000 in 2006. Maar buiten dit mooie aantal zijn we ook geïnteresseerd in de kwalitatieve reacties van dagbladlezers. Cebuco zal daarom een effectmeting uitvoeren om te bekijken hoe Dagbladgoud gewaardeerd wordt en wat de impact is voor de genomineerde adverteerders."

Een overzicht van de genomineerde advertenties vindt u in de bijlage bij dit persbericht of op: www.cebuco.nl. Wilt u ook uw stem uitbrengen? Ga dan naar www.dagbladgoud.nl


---

Cebuco is de marketingorganisatie van de Nederlandse dagbladen en zet zich in om de positie van het mediumtype dagbladen op de advertentiemarkt te versterken.