Koninklijke Ahold


Omzetbericht Q4 2006

Amsterdam, 1 februari 2007 - Ahold heeft vandaag een geconsolideerde netto-omzet van ¤ 10,4 miljard over het vierde kwartaal van 2006 bekendgemaakt. Ten opzichte van het vierde kwartaal van 2005 daalde de netto-omzet met 3%. Bij constante wisselkoersen echter steeg de netto-omzet met 3%. De marktomstandigheden bleven onveranderd. De marges van Stop & Shop / Giant-Landover werden beïnvloed door prijsinvesteringen die verband houden met het verder uitrollen van het Value Improvement Program. Voor het hele jaar bedroeg de geconsolideerde netto-omzet ¤ 44,9 miljard, een stijging van 2% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Bij constante wisselkoersen steeg de netto-omzet met 2,7%.

Omzetontwikkeling

Stop & Shop / Giant-Landover
Vierde kwartaal 2006
De netto-omzet van de arena steeg met 0,1% tot $ 3,8 miljard. De identieke omzet van Stop & Shop daalde met 2% (2,3% exclusief de netto-omzet uit hoofde van benzineverkopen) en die van Giant-Landover met 2,1%. De vergelijkbare omzet van Stop & Shop daalde met 1,5% en die van Giant-Landover met 1,8%. Gehele jaar 2006
De netto-omzet van de arena steeg met 0,6% tot $ 16,4 miljard. De identieke omzet van Stop & Shop daalde met 1,3% (2% exclusief de netto-omzet uit hoofde van benzineverkopen) en die van Giant-Landover met 1,6%. De vergelijkbare omzet van Stop & Shop daalde met 0,8% en die van Giant-Landover met 1,2%.

Giant-Carlisle / Tops
Vierde kwartaal 2006
De netto-omzet van de arena daalde met 2,7% tot $ 1,4 miljard. De identieke omzet van Giant-Carlisle steeg met 3,1% (1,8% exclusief de netto-omzet uit hoofde van benzineverkopen), terwijl die van Tops met 2,9% (4,3% exclusief de netto-omzet uit hoofde van benzineverkopen) daalde. De vergelijkbare omzet van Giant-Carlisle steeg met 4,5%, terwijl die van Tops met 2,9% daalde. Gehele jaar 2006
De netto-omzet van de arena daalde met 3,3% tot $ 6 miljard. De identieke omzet van Giant-Carlisle steeg met 3,9% (2,1% exclusief de netto-omzet uit hoofde van benzineverkopen), terwijl die van Tops met 5,5% (6,6% exclusief de netto-omzet uit hoofde van benzineverkopen) daalde. De vergelijkbare omzet van Giant-Carlisle steeg met 6%, terwijl die van Tops met 4,8% daalde.

Albert Heijn
Vierde kwartaal 2006
De netto-omzet van de arena steeg met 11% tot ¤ 1,8 miljard. De netto-omzet van Albert Heijn steeg met 11,8% tot ¤ 1,6 miljard. De identieke omzet van Albert Heijn steeg met 9%. Gehele jaar 2006
De netto-omzet van de arena steeg met 8,4% tot ¤ 7,1 miljard. De netto-omzet van Albert Heijn steeg met 8,6% tot ¤ 6,5 miljard. De identieke omzet van Albert Heijn steeg met 6,7%.

Centraal-Europa
Vierde kwartaal 2006
De netto-omzet van de arena daalde met 0,8% tot ¤ 366 miljoen. Bij constante wisselkoersen en exclusief het effect van een wijziging in de verslagperiode van drie maanden naar twaalf weken, steeg de netto-omzet met 1,2%. De identieke omzet van de arena daalde met 2,2%. Gehele jaar 2006
De netto-omzet van de arena steeg met 11,3% tot ¤ 1,4 miljard. Bij constante wisselkoersen steeg de netto-omzet met 6,1%. De identieke omzet van de arena daalde met 5,5%.

Schuitema
Vierde kwartaal 2006
De netto-omzet steeg met 0,9% tot ¤ 750 miljoen. De identieke omzet steeg met 0,5%.
Gehele jaar 2006
De netto-omzet steeg met 1,8% tot ¤ 3,2 miljard. De identieke omzet steeg met 1,5%.

U.S. Foodservice
Vierde kwartaal 2006
De netto-omzet van U.S. Foodservice steeg met 5,1% tot $ 4,4 miljard. De kosteninflatie voor het vierde kwartaal van 2006 bedroeg ongeveer 1%. Gehele jaar 2006
De netto-omzet steeg met 4,1% tot $ 19,2 miljard. De vergelijkingen op jaarbasis werden negatief beïnvloed met ongeveer 0,8% door de beëindiging van de Sofco-activiteiten in het derde kwartaal van 2005. Het effect van de kosteninflatie op de vergelijkingen op jaarbasis was te verwaarlozen.

Niet-geconsolideerde joint ventures en geassocieerde deelnemingen In het vierde kwartaal van 2006 steeg de netto-omzet van de niet-geconsolideerde joint ventures en geassocieerde deelnemingen met 6,4% tot ¤ 2 miljard. Bij constante wisselkoersen steeg de netto-omzet met 5,1%. Voor het gehele jaar 2006 steeg de netto-omzet van de niet-geconsolideerde joint ventures en geassocieerde deelnemingen met 3,2% tot ¤ 7,3 miljard. Bij constante wisselkoersen steeg de netto-omzet met 3%.

Netto-omzet per bedrijfssegment

(in miljoenen)
Q4 2006

Q4 2005

Mutatie in %

2006

2005

Mutatie in %
Alle segmenten (in euro's)

Stop & Shop / Giant-Landover Arena
2.975

3.229

(7,9%)

13.089

13.161

(0,5%)
Giant-Carlisle / Tops Arena

1.069


1.194

(10,5%)

4.778

4.989

(4,2%)
Albert Heijn Arena

1.773


1.598

11,0%

7.136

6.585

8,4%
Centraal-Europa Arena1,2
366

369

(0,8%)


1.385


1.244


11,3%
Schuitema

750


743

0,9%


3.184


3.128


1,8%
Totaal retail

6.933


7.133

(2,8%)


29.572


29.107


1,6%

U.S. Foodservice

3.442


3.559

(3,3%)


15.300


14.872


2,9%

Ahold Groep1,2,3
10.375

10.692

(3,0%)

44.872

43.979

2,0%

Niet-geconsolideerde joint ventures en geassocieerde deelnemingen2
1.989


1.870

6,4%

7.321

7.095


3,2%

Gemiddelde USD-wisselkoers
(EUR voor USD)
0,7747

0,8420

(8,0%)

0,7964

0,8051

(1,1%)

Amerikaanse segmenten (in US dollars)

Stop & Shop / Giant-Landover Arena
3.840

3.835

0,1%

16.438

16.346

0,6%
Giant-Carlisle / Tops Arena

1.380


1.419

(2,7%)


5.999


6.201

(3,3%)

U.S. Foodservice

4.443


4.226


5,1%


19.217


18.468


4,1%


1. Met ingang van 2006 heeft de Centraal-Europa Arena zijn rapportagekalender gewijzigd van een kalenderjaar naar dertien periodes van vier weken. Dientengevolge bestond Q4 2006 uit 12 weken, terwijl Q4 2005 uit 13 weken bestond.
2. Op 6 november 2006 heeft Ahold haar voornemen bekendgemaakt tot verkoop van U.S. Foodservice, haar retailactiviteiten in Slowakije en Polen, de overige Tops-supermarkten in New York en Pennsylvania en haar belang in JMR. Per ultimo 2006 worden Polen en JMR gekwalificeerd als aangehouden voor verkoop en beëindigde bedrijfsactiviteiten. De netto-omzet van Polen is dientengevolge niet opgenomen in de geconsolideerde netto-omzet, terwijl de netto-omzet van JMR niet is opgenomen in de netto-omzet van de niet geconsolideerde joint ventures en geassocieerde deelnemingen. De andere activiteiten werden niet aangemerkt als aangehouden voor verkoop vanaf eind 2006, in het geval van U.S. Foodservice omdat het waarschijnlijk is dat de transactie tussen Ahold en de koper van U.S. Foodservice ter goedkeuring moet worden voorgelegd aan de Algemene Vergadering van Aandeelhouders van Ahold.
3. Met ingang van het vierde kwartaal 2006 wordt U.S. Foodservice gepresenteerd als één segment, na de eerder besproken bekendmaking op 6 november 2006.

Ahold Press Office: 020 509 5343

Opmerkingen
De netto-omzetcijfers in dit omzetbericht zijn voorlopig en niet door een externe accountant gecontroleerd. Definities

* Identieke omzet: netto-omzet van exact dezelfde winkels in lokale valuta voor de vergelijkbare periode.
* Vergelijkbare omzet: identieke omzet plus de netto-omzet van vervangende winkels in lokale valuta.
* Constante wisselkoersen: sluit het effect uit van het gebruik van verschillende wisselkoersen bij de omrekening van de financiële informatie van bepaalde dochtermaatschappijen van Ahold in euro's. Ter vergelijking wordt de financiële informatie over de desbetreffende periode in het voorgaande jaar aangepast door gebruik te maken van de gemiddelde wisselkoersen van het lopende jaar of kwartaal; dit om inzicht te verkrijgen in dit valutakoerseffect.

Alternatieve financiële prestatie-indicatoren
Dit omzetbericht bevat de volgende alternatieve financiële prestatie-indicatoren: Netto-omzet bij constante wisselkoersen. In bepaalde gevallen wordt de netto-omzet gepresenteerd bij vaste wisselkoersen of in lokale valuta. Aholds management is van mening dat deze indicatoren een beter inzicht verschaffen in de operationele resultaten van buitenlandse dochtermaatschappijen. Identieke omzet exclusief de netto-omzet uit hoofde van benzineverkopen. Omdat de benzineprijzen onderhevig waren aan grotere schommelingen dan de voedselprijzen is het Ahold-management van mening dat door de netto-omzet uit hoofde van benzineverkopen buiten beschouwing te laten een beter inzicht wordt gegeven in de invloed van de netto-omzet uit hoofde van benzineverkopen op Aholds identieke omzet.

Dit persbericht is een vertaling van het Q4 2006 Trading Statement. Bij interpretatieverschillen dient de Engelse versie te worden aangehouden.

Waarschuwing
Bepaalde uitspraken in dit persbericht zijn 'forward-looking statements' in de zin van het Amerikaanse effectenrecht. Deze uitspraken omvatten, maar zijn niet beperkt tot, uitspraken over het verwachte effect van het Value Improvement Program op de marges bij Stop & Shop / Giant-Landover Deze forward-looking statements zijn onderhevig aan risico's, onzekerheden en andere factoren waardoor de werkelijke resultaten aanmerkelijk kunnen verschillen van de toekomstige resultaten welke tot uitdrukking zijn gebracht in de forward-looking statements. Veel van deze risico's en onzekerheden hebben betrekking op factoren die voor Ahold niet beheersbaar en evenmin exact voorspelbaar zijn, zoals het effect van algemene economische of politieke omstandigheden, wisselkoers- en renteschommelingen, de toename van of veranderingen in de concurrentie in de markten waarin Aholds dochtermaatschappijen en joint ventures opereren, de gedragingen van Aholds concurrenten, joint venture partners, leveranciers, vakbonden, aannemers en andere derden, de gedragingen van Aholds klanten, inclusief hun acceptatie van Aholds plannen en strategieën, Aholds mogelijkheden om haar plannen en strategieën succesvol te implementeren en af te ronden en om haar doelstellingen te realiseren, inclusief haar mogelijkheden kosten te verlagen of kostenbesparingen te realiseren, tegenvallende of andere dan verwachte voordelen van en middelen uit Aholds plannen en strategieën, de kosten of andere resultaten van lopende of toekomstige onderzoeken of juridische procedures, de maatregelen van justitiële, toezichthoudende en overheidsinstanties en derden, evenals Aholds mogelijkheden om zich te verweren in verband met dergelijke onderzoeken of procedures, Aholds mogelijkheden om voorgenomen desinvesteringen af te ronden op voor Ahold aanvaardbare voorwaarden, veranderingen in Aholds liquiditeitsbehoeften, maatregelen van Aholds aandeelhouders, onverwachte onderbrekingen van Aholds activiteiten, inclusief onderbrekingen als gevolg van werkstakingen en -onderbrekingen, of andere soortgelijke onderbrekingen, verhogingen van de kosten van gezondheidszorg, pensioenen of verzekeringen, verhogingen van energie- en transportkosten, enige vertraging in de groei van onafhankelijke restaurants, snelle schommelingen in de kosten van producten voor wederverkoop, waarbij dergelijke kosten niet tijdig kunnen worden doorgegeven aan Ahold-klanten, Aholds mogelijkheden om personeel op sleutelposities aan te trekken en te behouden, alsmede andere factoren zoals besproken in documenten welke in Aholds naam in openbare registers zijn neergelegd. Lezers wordt geadviseerd behoedzaam om te gaan met deze forward-looking statements, die uitsluitend geacht worden te zijn gedaan per de datum van dit persbericht. Ahold neemt, tenzij daartoe gehouden ingevolge toepasselijk effectenrecht, geen verplichting op zich om enige gewijzigde forward-looking statement te publiceren naar aanleiding van gebeurtenissen of omstandigheden die zich voordoen na de datum van dit persbericht. Buiten Nederland presenteert Koninklijke Ahold N.V. - dat is haar statutaire naam - zich onder de naam 'Royal Ahold' of kortweg 'Ahold'.

Koninklijke Ahold N.V Postbus 985 1000 AZ Amsterdam tel: +31 (0)20 509 5343