IP/07/122
Brussel, 31 januari 2007
Concurrentie: Commissie beëindigt onderzoek in de sector ruwe diamanten na
verbeteringen in het distributiesysteem van De Beers
De Europese Commissie heeft haar onderzoek naar de markt voor ruwe diamanten
afgesloten op basis van een grotere transparantie van de
distributieregelingen van De Beers, bekend als de "Supplier of
Choice"-regeling (SOC). Op verzoek van de Commissie heeft De Beers, 's
werelds grootste producent van ruwe diamanten, het mandaat van de ombudsman
van de "Supplier of Choice"-regeling aangepast. Deze ombudsman staat borg
voor de objectiviteit van het SOC-distributiesysteem. Het herziene mandaat
van de ombudsman zal voor de selectie van de klanten ("zichthouders") van De
Beers en de toewijzing van diamanten een grotere transparantie mogelijk
maken, waardoor de concurrentie op de markt voor ruwe diamanten wereldwijd
bevorderd zal worden. Hiermee wordt een eerdere beschikking aangevuld die in
2006 aan De Beers was gericht (zie IP/06/204) om de inkoop van ruwe
diamanten bij de voornaamste concurrent ALROSA tegen eind 2008 stop te
zetten.
Commissaris Neelie Kroes van Concurrentie verklaarde: "Het feit dat er
enerzijds meer diamanten van alternatieve producenten op de open markt
komen en anderzijds het "Supplier of Choice"-distributiesysteem van De
Beers werd verbeterd, betekent dat er nu ten gevolge van de
interventie van de Commissie meer concurrentie is op de markt voor
ruwe diamanten".
De Beers, dat is gevestigd in Zuid-Afrika en in Luxemburg kantoor
houdt, is wereldwijd voornamelijk actief in de productie en levering
van ruwe diamanten.
Het "Supplier of Choice"-distributiesysteem voor ruwe diamanten
formaliseerde de juridische verhoudingen tussen De Beers en zijn
klanten. De SOC-ombudsman, een onafhankelijke en door de Commissie
erkende controleur, maakt integraal deel uit van het SOC-systeem. Het
SOC-systeem werd in 2003 door de Commissie goedgekeurd (zie IP/03/64).
Toch werden bij de Commissie een aantal klachten neergelegd meer
bepaald omdat het SOC-systeem De Beers in staat zou stellen al te
gevoelige commerciële informatie over zijn klanten te verzamelen,
waardoor uiteindelijk arbitraire beslissingen over leveringen zouden
kunnen worden genomen en indirect de toegang van niet-klanten tot ruwe
diamanten zou worden bemoeilijkt.
In het licht van het onderzoek naar deze klachten verzocht de
Commissie De Beers de transparantie en de garanties en controles van
het SOC-selectieproces te verbeteren. Daarop heeft De Beers op 21
december 2006 het mandaat van de ombudsman aanzienlijk gewijzigd. Meer
bepaald zal de ombudsman alle informatie die De Beers verzamelt met
het oog op het selecteren van zichthouders en de toewijzing van ruwe
diamanten, filteren. Hiermee moeten de bestaande maatregelen worden
verbeterd om te waarborgen dat de beslissingen over leveringen van De
Beers niet worden gebaseerd op enige externe informatie, of die nu op
verzoek of vrijwillig wordt verstrekt. Andere verbeteringen zijn
bijvoorbeeld een grotere transparantie van de SOC-criteria door
publicatie van de wegingen, de mogelijkheid voor de ombudsman om in
bepaalde gevallen compensatie toe te passen voor onjuiste beslissingen
over leveringen, de mogelijkheid voor de ombudsman om op verzoek van
de Commissie of op eigen initiatief onderzoek te verrichten, en meer
gedetailleerde regels inzake belangenconflicten.
De Commissie is van oordeel dat het herziene mandaat van de ombudsman
meer gelijke voorwaarden creëert voor de levering van ruwe diamanten
door De Beers. Daarnaast kan de ombudsman nu met zijn grotere
onderzoeksbevoegdheid in nauwe samenwerking met de Commissie de
correcte tenuitvoerlegging van het SOC-systeem beter waarborgen.
De Commissie schonk ook aandacht aan het bestaan van alternatieve
bronnen voor de levering van ruwe diamanten buiten het SOC-systeem, in
verband waarmee tegen De Beers een aparte klacht was ingediend. In
dezen baseerde de Commissie zich voornamelijk op haar eerdere
beschikking van februari 2006, waarbij zij de toezeggingen van De
Beers om de inkoop van ruwe diamanten bij ALROSA tegen eind 2008
geleidelijk aan af te bouwen, juridisch bindend verklaarde. Deze
toezeggingen maken het De Beers effectief onmogelijk om een groot deel
van de leveringen van zijn grootste concurrent te controleren en stelt
ALROSA in staat volledig competitief te worden ten aanzien van De
Beers (zie IP/06/204).
Gezien de maatregelen inzake de kwesties van de inkoop van De Beers
bij ALROSA en inzake de SOC-regeling, is de Commissie bijgevolg tot de
conclusie gekomen dat de voornaamste punten van zorg ten aanzien van
de concurrentieklachten zijn verholpen. De Commissie zal echter verder
blijven toezien op de naleving van de toezeggingen van De Beers en het
SOC-systeem.
European Union