Nieuwsbank.nl telt voor het eerst een miljoen bezoekers in een maand


Nog 100 dagen tot het miljoenste persbericht

UTRECHT, 20070201 -- Persbureau Nieuwsbank heeft voor het eerst in haar ruim tienjarige geschiedenis het miljoen unieke bezoekers in één maand op haar website overschreden. Het jaar 2006 heeft een gestaag stijgende lijn laten zien, een lichte daling in de zomermaanden, maar daarna weer forse stijgingen tot de 1 miljoen bezoekers voor het eerst in december werden gehaald. Ook de omvang van de website nadert een historische mijlpaal. In het huidige tempo van 13.000 berichten per maand, archiveert het persbureau over honderd dagen het miljoenste bericht in het toch al grootste archief van persberichten in Nederland.

Hoofdredacteur Jan Halkes: "Die stijging heeft een aantal oorzaken: vooral het aantal inzenders, zowel betaald als onbetaald, dat ons persberichten stuurt is het afgelopen jaar gegroeid. Dit brengt automatisch meer bezoekers met zich mee. Verder hebben we door de enorme aantallen pagina's steeds hoger scorende zoekresultaten bij bijvoorbeeld Google. De robot van Google is ons beter gaan indexeren waardoor de persberichten nu vrijwel allemaal prominent bij Google en met name Google Nieuws gevonden worden. Voor veel klanten is dat een reden om voor Nieuwsbank te kiezen, dat hun persbericht ook goed via Google gevonden wordt."

Het 'interactief Nederlands persbureau' Nieuwsbank is sinds 1996 gespecialiseerd in het verzamelen, archiveren en distribueren van persberichten en verzamelt naar schatting 95% van alles wat digitaal naar Nederlandse media wordt verspreid. Afnemers zijn de Nederlandse media die over authentiek bronmateriaal willen beschikken zonder dagelijks uren bezig te zijn met het uitsorteren van hun e-mail.

MKB

Naast de groei in het aantal bezoekers op de site constateert het bedrijf vooral het laatste jaar een stijging van zowel het aantal abonnees dat persberichten ontvangt als het aantal inzenders, zowel betaald als onbetaald. Halkes verklaart dat niet alleen met de aantrekkende economie. Naast de groeiende belangstelling van kranten, tijdschriften en omroepwereld, begint vooral het MKB en het bedrijfsleven de kracht te ontdekken van gerichte ontvangst en rondzending van hun persbericht.

"Bedrijven kunnen immers met een druk op de knop en met trefwoorden die aangeven waarin zij interesse hebben, precies bijhouden wat de concurrent doet en tegelijk bijblijven op het eigen vakgebied." aldus sales manager Lisa Mooijman. "En via ons grote bestand aan media en andere belangstellenden kunnen wij ervoor zorgen dat de persberichten die zij uitbrengen op de juiste plaatsen terecht komen. Het bedrijfsleven ontdekt dat het internet niet alleen goed is als etalageruit, maar eigenlijk nog beter als communicatiemiddel."

Over Nieuwsbank

De oorsprong van Nieuwsbank ligt op de Utrechtse School voor de Journalistiek, waar in 1989 een videotexsysteem werd opgezet om persberichten die normaliter altijd op het verkeerde moment op de verkeerde plek lagen, elektronisch te verzamelen en voor iedereen te ontsluiten. Met de komst van het world wide web 1994 kwam in 1994 lag een overstap naar internet voor de hand. In 1996 werd Nieuwsbank met 3 man personeel gestart als onafhankelijk persberichtenverzamelaar en distributeur. Momenteel biedt Nieuwsbank werk aan 7 fulltime equivalenten, freelance medewerkers meegerekend.

Het klantenbestand van Nieuwsbank bestaat uit twee groepen: degenen die persberichten ontvangen en degenen die ze juist verzenden. Dat kan gratis, maar ook betaald. De betalende verzender van persberichten kan er op rekenen dat zijn of haar bericht optimaal wordt verspreid, de betalende ontvanger hoeft niet meer bang te zijn belangrijke berichten te missen.