Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

6 februari 2007

Jongeren voelen zich beter na chat met Kindertelefoon

Door te chatten met de Kindertelefoon ervaren jongeren hun problemen als minder zwaar, ze voelen zich beter. Dit blijkt uit een effectiviteitstudie die in opdracht van de Kindertelefoon door het SCO-Kohnstamm Instituut is uitgevoerd. Het onderzoek 'Ervaringen van kinderen met de Kindertelefoon, een vergelijking tussen de ondersteuning via de chat en de telefoon' is vandaag gepresenteerd tijdens een manifestatie van Digibewust en de Kindertelefoon, in het kader van de Europese Safer Internet Day.

Kinderen en jongeren voelen zich beter na een gesprek met de Kindertelefoon. De chat onderscheidt zich hier - boven verwachting - in positieve zin ten opzichte van de ondersteuning via de telefoon. De effecten zijn het grootst bij het welbevinden (hoe voel je je). De afname van de ernst van het probleem van het kind is groter, vergeleken met het contact via de telefoon. Ook een maand na het contact met de Kindertelefoon blijkt dat kinderen zich gemiddeld genomen, redelijk goed voelen en dat de ernst van het probleem is afgenomen.

Er worden verschillende groepen kinderen en jongeren bereikt met online- en telefonische hulp. De groep die chat is gemiddeld 13,8 jaar, bij de telefoon is dat gemiddeld 12 jaar. Via de chat worden vaker zwaardere (emotionele)problemen besproken. Op de vraag aan kinderen waarom zij chatten, antwoordden zij dat:

ze het probleem dan niet hoeven te vertellen,
een stem alles kan overheersen,
de onzichtbaarheid hen helpt,
ze bang zijn te gaan huilen,
ze vanuit hun eigen kamer kunnen chatten,
ze zich dan minder schamen,
niemand kan meeluisteren,
er meer tijd is om te bepalen wat je gaat zeggen,
ten slotte: omdat het goedkoop is.

Ruim 900 kinderen en jongeren deden mee aan het onderzoek. Zowel bij de telefoon als bij de chat kregen zij voorafgaand aan het gesprek met de Kindertelefoon de vraag voorgelegd hoe zij zich voelden en hoe ernstig het probleem was. Deze vragen werden ook direct na het gesprek gesteld. Vier weken later werden deze vragen nog eens gesteld.

Aanleiding voor het onderzoek was de enorme populariteit van het medium chat onder kinderen en jongeren en de daaruit volgende vraag naar de effectiviteit van hulp via dit medium. Nu de uitkomsten van het onderzoek positief zijn, zoekt de Kindertelefoon mogelijkheden om de openingstijden van de chat uit te breiden van 10 uur naar 42 uur per week. De Kindertelefoon zal hiervoor verschillende fondsen benaderen en doet ook een beroep op het ministerie van VWS en de provincies.

Safer Internet Day 2007
De Safer Internet Day is een jaarlijks terugkerend Europees event (geïnitieerd vanuit het overkoepelende Insafe netwerk, www.saferinternet.org) om zowel mediawijsheid te promoten als ook een veilig, ethisch en efficiënt gebruik van het internet en mobiele telefoons. In Nederland is de Safer Internet Day 2007 georganiseerd door Digibewust (de Nederlandse partner in het Insafe netwerk) en de Kindertelefoon. Beide partijen onderstrepen vooral de mogelijkheden van digitale middelen voor kinderen, mits zij zich maar bewust zijn van de mogelijke gevaren en risico's. H.K.H. Prinses Máxima toont door haar aanwezigheid op deze dag haar betrokkenheid bij het onderwerp. Voor meer informatie: www.digibewust.nl/Safer_Internet_Day.