Verkoop van streekproducten uit het
Groene Hart
6 feb 2007
Onderdeel: LEI
De afgelopen jaren is er veel bereikt op het gebied van
streekproducten in het Groene Hart. Boeren willen zich graag inzetten
om de verkoop van streekproducten te stimuleren, maar daarvoor
ontbreken vaak de mogelijkheden omdat de ondernemers het al druk
genoeg hebben met hun alledaagse bedrijfsvoering. Voor de komende
jaren liggen er nog belangrijke uitdagingen zoals het afzetten en
distribueren van streekproducten en de vraag welke streekproducten er
worden opgenomen in het assortiment.
Op vrijdag 15 december 2006 zijn deskundigen op het gebied van
regiorecreatie, detailhandel en streekproducten bijeengekomen om te
praten over de afzet van streekproducten uit het Groene Hart bij het
grote publiek. Het initiatief kwam van Marien Borgstein, die namens
het ministerie van LNV en de organisatie Groene Hart Kloppend Hart,
het Streekproductendebat Werken aan de winkel heeft georganiseerd.
Tijdens het debat hebben zeven sprekers ieder een presentatie gegeven.
Onder leiding van dagvoorzitter Arie van de Brand (Biologica) is er na
afloop gediscussieerd.
De conclusies van het Streekproductendebat zijn:
* Het Groene Hart heeft geen duidelijke identiteit. Er wordt door
verschillende organisaties vanuit verschillende visies en
verschillende missies naar het gebied gekeken.
* De verwachting is dat het aantal winkels op de boerderij
(Landwinkels) de komende jaren zal groeien. Stadswinkels en andere
recreatief-toeristische knooppunten kunnen ontwikkeld worden om de
streekproducten dichter bij de consument en de bezoeker te
brengen.
* Er kan gekozen worden voor het volgen van bepaalde
ondernemersstrategieën. Het maken van een uniek streekproduct
staat hierbij centraal. Voor het promoten van streekproducten kan
een ketenmanager aangesteld worden.
* Er zijn een aantal onderzoeksvragen naar voren gekomen. Deze
onderzoeksvragen hebben betrekking op: profilering van het Groene
Hart in zijn geheel in termen van imago en identiteit en het
achterhalen van de economische potentie van Stadwinkels,
recreatief-toeristische knooppunten en andere mogelijke
afzetkanalen.
Deze bijeenkomsten zullen twee keer per jaar georganiseerd worden. Het
volgende debat staat gepland in juni 2007.
Contact
Marien Borgstein
marien.borgstein@wur.nl
LEI