LEI

Verkoop van streekproducten uit het Groene Hart

6 feb 2007
Onderdeel: LEI

De afgelopen jaren is er veel bereikt op het gebied van streekproducten in het Groene Hart. Boeren willen zich graag inzetten om de verkoop van streekproducten te stimuleren, maar daarvoor ontbreken vaak de mogelijkheden omdat de ondernemers het al druk genoeg hebben met hun alledaagse bedrijfsvoering. Voor de komende jaren liggen er nog belangrijke uitdagingen zoals het afzetten en distribueren van streekproducten en de vraag welke streekproducten er worden opgenomen in het assortiment.

Op vrijdag 15 december 2006 zijn deskundigen op het gebied van regiorecreatie, detailhandel en streekproducten bijeengekomen om te praten over de afzet van streekproducten uit het Groene Hart bij het grote publiek. Het initiatief kwam van Marien Borgstein, die namens het ministerie van LNV en de organisatie Groene Hart Kloppend Hart, het Streekproductendebat Werken aan de winkel heeft georganiseerd. Tijdens het debat hebben zeven sprekers ieder een presentatie gegeven. Onder leiding van dagvoorzitter Arie van de Brand (Biologica) is er na afloop gediscussieerd.

De conclusies van het Streekproductendebat zijn:
* Het Groene Hart heeft geen duidelijke identiteit. Er wordt door verschillende organisaties vanuit verschillende visies en verschillende missies naar het gebied gekeken.
* De verwachting is dat het aantal winkels op de boerderij (Landwinkels) de komende jaren zal groeien. Stadswinkels en andere recreatief-toeristische knooppunten kunnen ontwikkeld worden om de streekproducten dichter bij de consument en de bezoeker te brengen.

* Er kan gekozen worden voor het volgen van bepaalde ondernemersstrategieën. Het maken van een uniek streekproduct staat hierbij centraal. Voor het promoten van streekproducten kan een ketenmanager aangesteld worden.

* Er zijn een aantal onderzoeksvragen naar voren gekomen. Deze onderzoeksvragen hebben betrekking op: profilering van het Groene Hart in zijn geheel in termen van imago en identiteit en het achterhalen van de economische potentie van Stadwinkels, recreatief-toeristische knooppunten en andere mogelijke afzetkanalen.

Deze bijeenkomsten zullen twee keer per jaar georganiseerd worden. Het volgende debat staat gepland in juni 2007.

Contact
Marien Borgstein
marien.borgstein@wur.nl