Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
logoocw
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
T.a.v. 2500 EA Den Haag
Den Haag Ons kenmerk
6 februari 2007 ASEA.DIR.2007.2269
Onderwerp Bijlage(n)
Advies Onderwijsraad: "Presteren naar Vermogen" 2
Hierbij bied ik u het advies van de Onderwijsraad "Presteren naar Vermogen" aan, dat op 1 februari
2007 is gepubliceerd. Tevens is bijgevoegd de studie van het ITS en het SCO-Kohnstamm Instituut
"Onderbenutting van capaciteiten in basis- en voortgezet onderwijs". Deze studie geldt als
onderliggend document voor genoemd advies.
De Onderwijsraad is gevraagd advies uit te brengen over het activeren van talenten in het onderwijs,
meer in het bijzonder over de vraag op welke wijze meer talenten van jongeren (en ouderen) kunnen
worden geactiveerd en ook beter benut.
De Raad komt mede op basis van de studie van het ITS en het SCO-Kohnstamm Instituut tot de
conclusie dat er in het onderwijs landelijk bezien sprake is van cognitief onderpresteren, dat wil zeggen
dat er leerlingen zijn die gelet op aanleg beter zou kunnen presteren dan zij feitelijk doen. De omvang
van het percentage onderpresterende leerlingen varieert van 10 tot 18% van de leerling-groep,
afhankelijk van de gekozen vergelijkingsmaatstaf. De Raad doet verschillende aanbevelingen a) om
scholen beter toe te rusten om onderpresterende leerlingen sneller op het spoor te komen en b) om alle
leerlingen, inclusief de onderpresterende, op een hoger peil te brengen. Belangrijke aanbevelingen in
dit verband zijn het inzetten van extra leertijd en opwaardering van het eindrapport van de basisschool.
De Raad meent dat de al in februari afgenomen eindtoets (Cito) niet langer ook als `eindoordeel' zou
mogen fungeren.
Mijn beleidsreactie op het advies zal ik u in mei 2007 doen toekomen.
De minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
Maria J.A. van der Hoeven
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Rijnstraat 50, Postbus 16375, 2500 BJ Den Haag T +31-70-412 3456 F +31-70-412 3450 W www.minocw.nl