TNS NIPO

Nederlandse consument: prijzenoorlogen supermarkten zijn deel beleid geworden

De supermarktoorlog heeft nog altijd de interesse van twee op de drie consumenten. Ook treedt er een soort gewenning op: bijna de helft van de Nederlanders (47%) denkt dat prijsverlagingen onderdeel zijn geworden van het beleid van supermarkten. Met het switchen van de ene naar de andere supermarkt, als gevolg van het dalende verschil in prijzen tussen supermarkten, valt het echter wel mee. In tijden van prijzenoorlog switcht ruim een derde van de Nederlanders van supermarkt (35%), maar blijft 39 procent van de bevolking trouw aan de eigen supermarkt. De afdeling Retail van TNS NIPO vond het tijd om inzicht te geven in de huidige stand van zaken.

Nederlanders rekenen zich niet meteen rijk bij prijsverlagingen.Bijna de helft van de consumenten (48%) denkt dat een prijsverlaging in het ene deel van het assortiment een prijsverhoging in een ander deel tot gevolg heeft. Een kwart van de Nederlanders is van mening dat, doordat de prijzen tussen de verschillende supermarkten steeds meer naar elkaar toe trekken, het niet veel meer uitmaakt bij welke supermarkt de dagelijkse boodschappen gedaan worden. De helft (51%) is het hier niet mee eens en vindt dat het, ondanks de dalende prijzen, nog steeds uitmaakt waar men 'boodschapt'.

Prijs als bepalende factor
Het is niet zo gek dat supermarkten stunten met productprijzen, want voor twee op de drie Nederlanders (66%) is de prijs van artikelen nog steeds de belangrijkste factor bij de keuze voor een supermarkt. Wanneer een supermarkt de prijzen van vele artikelen met enkele procenten verlaagt, vindt driekwart van de consumenten dat hun eigen supermarkt deze verlaging moet volgen. Overigens merkt slechts 39 procent van de Nederlanders duidelijk verschil in de portemonnee als hun vaste supermarkt de prijzen heeft verlaagd. Zeventien procent van de Nederlanders merkt zelfs niets van de prijsverlagingen.

Assortiment
Na de prijs is het assortiment de belangrijkste factor bij de keuze voor een supermarkt. Daarnaast vindt de Nederlander dat een breder assortiment, naast het prijsbeleid, iets is waarop de supermarkt zich verder kan verbeteren. Hoewel twee op de drie consumenten aangeven dat de prijsverlagingen in supermarkten goed voor hen zijn, geeft bijna een kwart aan dat door de prijsverlagingen het assortiment te beperkt wordt. Bijna de helft van de Nederlanders (45%) is het hier overigens niet mee eens.

Maar hoe komt de consument er nu achter welke supermarkt duur of juist goedkoop is? Bijna de helft van de Nederlanders (48%) vergelijkt de prijzen van verschillende supermarkten door hun boodschappen bij verschillende supermarkten te kopen. Een derde maakt een vergelijking op basis van wat zij in advertenties zien en lezen, terwijl vijftien procent helemaal niet vaststelt hoe de prijzen van de verschillende supermarkten zich verhouden.

C0733 | Methode: TNS NIPObase CASI | Het veldwerk heeft plaatsgevonden van 24 t/m 29 januari 2007. Hierbij zijn 401 personen (boodschappers 18+) ondervraagd (n=401).

Bij publicatie of verspreiding de bron TNS NIPO vermelden. Voor eventuele vragen kunt u contact opnemen met Vincent Maret (tel: 020 522 59 32).