De nieuwe HUMMER H3 begin april in Nederland
(2/6/2007)
De nieuwe HUMMER H3 combineert de compromisloze Hummer-styling met een
eigenzinnig interieurdesign en een 180 kW (244 pk) sterke 3,7-liter
Vortec vijfcilinder motor. Voor het eerst bij een HUMMER kan daarbij
worden gekozen uit een handgeschakelde en een automatische
versnellingsbak.
Naast de ongeëvenaarde terreincapaciteiten beschikt de
vierwielaangedreven H3 over meer dan voldoende raffinement, comfort en
luxe voor dagelijks gebruik. Vergeleken met de HUMMER H2, is de H3 39
mm korter, 171 mm lager en 73 mm smaller. De compactere afmetingen van
de H3 komen de manoeuvreerbaarheid ten goede: de draaicirkel van 11,3
meter vergemakkelijkt het inparkeren en het maken van scherpe bochten
bij rijden in het terrein.
De HUMMER H3 wordt aangedreven door de GM Vortec 3,7-liter
vijfcilinder lijnmotor met dubbele bovenliggende nokkenassen en
variabele kleptiming. Specifiek getuned voor de H3 levert dit blok een
vermogen van 180 kW (244 pk) bij 5600 tpm en een maximum koppel van
328 Nm bij 4600 tpm. De H3 is de eerste HUMMER die wordt aangeboden
met zowel een handgeschakelde als automatische versnellingsbak. Naast
de elektronisch geregelde Hydra-Matic 4L60 automatisch transmissie is
ook, voor het eerst bij een HUMMER, een handgeschakelde
vijfversnellingsbak beschikbaar.
Aan de basis voor de rijkwaliteiten van de HUMMER H3 staat het
elektronisch geregelde vierwielaandrijvingssysteem, dat optioneel kan
worden uitgebreid met een elektronisch te klokkeren
achterdifferentieel en standaard beschikt over tractiecontrole en
StabiliTrak-stabiliteitsregeling. Hiermee kan de H3 verticale
obstakels of rotsen met een hoogte van 407 mm bedwingen en water met
een diepte van 407 mm doorwaden met een snelheid van 32 km/h of water
met een diepte van 610 mm met een snelheid van 8 km/h.
De formidabele off-road-prestaties zijn mede mogelijk doordat de
wielen zover mogelijk op de hoeken van het voertuig zijn geplaatst,
wat een maximale vrijloophoek van 37,5 graden aan de voorzijde en 34,6
graden aan de achterzijde mogelijk maakt. Hierdoor kan de H3 door
diepe kuilen rijden zonder aan de voor- of achterzijde vast komen te
zitten.
Het moderne en uitnodigende interieur van de H3 onderscheidt zich door
doordachte details en een hoogwaardige afwerking. Tot de
bijzonderheden behoren het verchroomde H3-embleem in het midden van
het met geperforeerd leder beklede stuurwiel, de fraaie omlijstingen
van de ronde instrumenten, de geborstelde en gepolijste
dashboardpanelen, de verchroomde portiergrepen en de verchroomde
hendel van de automatische transmissie.
De nieuwe koplampunits met chromen omlijsting, helder glas en oranje
lampen, de speciaal ontworpen richtingaanwijzers en het unieke
achterlichtdesign hebben mede tot doel aan de verlichtingseisen voor
internationale typegoedkeuring te voldoen. Daarnaast werden de
afmetingen van de buitenspiegels, voorbumper en sleephaken aangepast
en zijn de wielkastranden voorzien van spatbordverbreders. De nieuw
ontworpen achterbumper is uitgerust met een onderrijbeveiliging en
mistachterlicht.
Het HUMMER-design maakt de H3 een van de meest herkenbare auto's op de
weg, met opvallende stijlelementen als de verchroomde grille met zeven
verticale koelluchtopeningen, de aluminium bodemplaat onder de
voorbumper met ingestanst H3-logo, de vlakke, rechtopstaande voorruit
en dito zijruiten, het kleine glasoppervlak en de 16 x 7,5-inch
zevenspaaks lichtmetalen velgen en de Goodyear Wrangler RT/S
terreinbanden met een buitendiameter van 32 inch.
Tot kort geleden concentreerde HUMMER zich voornamelijk op een sterke
positie op de Noord-Amerikaanse markt. Na de overname door GM eind
1999 heeft HUMMER een productiegroei verwezenlijkt van circa 1000
voertuigen per jaar in 2000 tot meer dan 71.000 in 2006.
De H3 maakte zijn debuut in Noord-Amerika in mei 2005 en sindsdien
heeft HUMMER zich ontwikkeld tot een van de snelst groeiende
automerken in de Verenigde Staten. Met zijn compactere afmetingen
heeft de H3 het merk toegankelijker gemaakt, zonder afstand te doen
van de eigenschappen die elke HUMMER uniek maken: het compromisloze
design en de ongeëvenaarde off-road-prestaties.
Ook buiten de Verenigde Staten is HUMMER sterk gegroeid. In Europa,
waar sinds 1 januari 2007 Kroymans Corporation de exclusieve rechten
voor de import en distributie in 27 Europese landen heeft, zijn de
verkopen sinds 2005 verdubbeld.
Terwijl alle eerdere HUMMER H3's werden gebouwd in de GM-fabriek in
Shreveport, Louisiana (VS), wordt de nieuwe internationale H3, bedoeld
voor alle markten buiten Noord-Amerika, gebouwd in de
Struandale-fabriek in het Zuid-Afrikaanse Port Elizabeth. De
investering van 100 miljoen dollar in die fabriek is een belangrijke
mijlpaal in de geschiedenis van GM in Zuid-Afrika.
De H3 is leverbaar in drie uitvoeringen: de basisuitvoering, de
Adventure en de Luxury.
Prijzen zijn nog niet bekend.
AutoRai