AutoRai

De nieuwe HUMMER H3 begin april in Nederland

(2/6/2007)
De nieuwe HUMMER H3 combineert de compromisloze Hummer-styling met een eigenzinnig interieurdesign en een 180 kW (244 pk) sterke 3,7-liter Vortec vijfcilinder motor. Voor het eerst bij een HUMMER kan daarbij worden gekozen uit een handgeschakelde en een automatische versnellingsbak.
Naast de ongeëvenaarde terreincapaciteiten beschikt de vierwielaangedreven H3 over meer dan voldoende raffinement, comfort en luxe voor dagelijks gebruik. Vergeleken met de HUMMER H2, is de H3 39 mm korter, 171 mm lager en 73 mm smaller. De compactere afmetingen van de H3 komen de manoeuvreerbaarheid ten goede: de draaicirkel van 11,3 meter vergemakkelijkt het inparkeren en het maken van scherpe bochten bij rijden in het terrein.

De HUMMER H3 wordt aangedreven door de GM Vortec 3,7-liter vijfcilinder lijnmotor met dubbele bovenliggende nokkenassen en variabele kleptiming. Specifiek getuned voor de H3 levert dit blok een vermogen van 180 kW (244 pk) bij 5600 tpm en een maximum koppel van 328 Nm bij 4600 tpm. De H3 is de eerste HUMMER die wordt aangeboden met zowel een handgeschakelde als automatische versnellingsbak. Naast de elektronisch geregelde Hydra-Matic 4L60 automatisch transmissie is ook, voor het eerst bij een HUMMER, een handgeschakelde vijfversnellingsbak beschikbaar.

Aan de basis voor de rijkwaliteiten van de HUMMER H3 staat het elektronisch geregelde vierwielaandrijvingssysteem, dat optioneel kan worden uitgebreid met een elektronisch te klokkeren achterdifferentieel en standaard beschikt over tractiecontrole en StabiliTrak-stabiliteitsregeling. Hiermee kan de H3 verticale obstakels of rotsen met een hoogte van 407 mm bedwingen en water met een diepte van 407 mm doorwaden met een snelheid van 32 km/h of water met een diepte van 610 mm met een snelheid van 8 km/h.

De formidabele off-road-prestaties zijn mede mogelijk doordat de wielen zover mogelijk op de hoeken van het voertuig zijn geplaatst, wat een maximale vrijloophoek van 37,5 graden aan de voorzijde en 34,6 graden aan de achterzijde mogelijk maakt. Hierdoor kan de H3 door diepe kuilen rijden zonder aan de voor- of achterzijde vast komen te zitten.

Het moderne en uitnodigende interieur van de H3 onderscheidt zich door doordachte details en een hoogwaardige afwerking. Tot de bijzonderheden behoren het verchroomde H3-embleem in het midden van het met geperforeerd leder beklede stuurwiel, de fraaie omlijstingen van de ronde instrumenten, de geborstelde en gepolijste dashboardpanelen, de verchroomde portiergrepen en de verchroomde hendel van de automatische transmissie.

De nieuwe koplampunits met chromen omlijsting, helder glas en oranje lampen, de speciaal ontworpen richtingaanwijzers en het unieke achterlichtdesign hebben mede tot doel aan de verlichtingseisen voor internationale typegoedkeuring te voldoen. Daarnaast werden de afmetingen van de buitenspiegels, voorbumper en sleephaken aangepast en zijn de wielkastranden voorzien van spatbordverbreders. De nieuw ontworpen achterbumper is uitgerust met een onderrijbeveiliging en mistachterlicht.

Het HUMMER-design maakt de H3 een van de meest herkenbare auto's op de weg, met opvallende stijlelementen als de verchroomde grille met zeven verticale koelluchtopeningen, de aluminium bodemplaat onder de voorbumper met ingestanst H3-logo, de vlakke, rechtopstaande voorruit en dito zijruiten, het kleine glasoppervlak en de 16 x 7,5-inch zevenspaaks lichtmetalen velgen en de Goodyear Wrangler RT/S terreinbanden met een buitendiameter van 32 inch.

Tot kort geleden concentreerde HUMMER zich voornamelijk op een sterke positie op de Noord-Amerikaanse markt. Na de overname door GM eind 1999 heeft HUMMER een productiegroei verwezenlijkt van circa 1000 voertuigen per jaar in 2000 tot meer dan 71.000 in 2006.

De H3 maakte zijn debuut in Noord-Amerika in mei 2005 en sindsdien heeft HUMMER zich ontwikkeld tot een van de snelst groeiende automerken in de Verenigde Staten. Met zijn compactere afmetingen heeft de H3 het merk toegankelijker gemaakt, zonder afstand te doen van de eigenschappen die elke HUMMER uniek maken: het compromisloze design en de ongeëvenaarde off-road-prestaties.

Ook buiten de Verenigde Staten is HUMMER sterk gegroeid. In Europa, waar sinds 1 januari 2007 Kroymans Corporation de exclusieve rechten voor de import en distributie in 27 Europese landen heeft, zijn de verkopen sinds 2005 verdubbeld.

Terwijl alle eerdere HUMMER H3's werden gebouwd in de GM-fabriek in Shreveport, Louisiana (VS), wordt de nieuwe internationale H3, bedoeld voor alle markten buiten Noord-Amerika, gebouwd in de Struandale-fabriek in het Zuid-Afrikaanse Port Elizabeth. De investering van 100 miljoen dollar in die fabriek is een belangrijke mijlpaal in de geschiedenis van GM in Zuid-Afrika.

De H3 is leverbaar in drie uitvoeringen: de basisuitvoering, de Adventure en de Luxury.

Prijzen zijn nog niet bekend.