Amsterdam RAI

PERSINFORMATIE

Onderzoek Huishoudbeurs 2007

NEDERLANDSE VROUW MAATSCHAPPELIJK BEWUST

De Nederlandse vrouw mag dan af en toe 'stout' zijn, zoals onlangs bleek uit onderzoek van TNS NIPO, ze levert wel graag een bijdrage aan de eerlijke handel op het gebied van levensmiddelen, kleding en cosmetica. Dit blijkt uit onderzoek onder ruim 600 vrouwen in opdracht van de Huishoudbeurs in Amsterdam RAI. Het onderzoek is uitgevoerd door TNS NIPO. De Huishoudbeurs opent op zaterdag 10 februari zijn deuren en staat in het teken van 'Stout'.

De meeste vrouwen zijn deels (70%) of geheel (23%) op de hoogte van het feit dat in Nederland kleding wordt verkocht die soms onder zeer slechte arbeidsomstandigheden in andere landen gemaakt is. Ruim eenderde van alle vrouwen (34%) houdt hier rekening mee bij de aanschaf van kleding. Dit wordt vooral gedaan door naar het label in de kleding te kijken of deze op 'eerlijke' wijze is gemaakt (43%) of in zaken te winkelen die 'eerlijke' kleding verkopen (40%). Een kwart (24%) koopt kleding van merken die 'eerlijke' kleding verkopen. Van de vrouwen die hier geen rekening mee houden tijdens het shoppen, geeft bijna de helft (47%) aan dat ze dit wel zou doen als eerlijke kleding niet duurder is dan andere kleding of als ze geen extra moeite hoeft te doen om 'eerlijke' kleding te vinden (43%). Ruim eenderde (34%) geeft aan hiermee wel rekening te houden als ze meer over dit onderwerp zou weten.

Acht op de tien vrouwen vinden 'sweat shops' en kinderarbeid niet meer van deze tijd en drie kwart is de mening toegedaan dat het shoppen naar kleding extra leuk wordt als je weet dat je 'eerlijke' kleding koopt. Verreweg de meeste vrouwen (95%) willen makkelijk aan 'eerlijke' kleding kunnen komen.

Max Havelaar

Ook op het gebied van levensmiddelen toont de Nederlandse vrouw zich maatschappelijk bewust. 84% van de vrouwen is deels (67%) of geheel (17%) op de hoogte van het feit dat Nederlandse bedrijven levensmiddelen importeren uit arme landen, waarbij er soms sprake is van kinder- of zelfs slavenarbeid en een milieuonvriendelijke wijze van productie. Ruim vier op de tien (41%) vrouwen houden hier rekening mee bij het kopen van producten. Dit wordt vooral gedaan door producten van merken te kopen die 'eerlijke' producten verkopen (41%) of door de verpakking te lezen om te kijken of het 'eerlijk' is geëxporteerd (34%). Drie op de tien kopen producten met Max Havelaar keurmerk en een kwart koopt producten in winkels die 'eerlijke' producten verkopen.

Ruim zes op de tien (62%) vrouwen die hiermee geen rekening houden, geven aan dat ze dit wel zouden doen als 'eerlijke' producten niet duurder zouden zijn dan gewone producten. 44% van de vrouwen die hiermee geen rekening houden, zouden dit wel doen als ze geen extra moeite hoeven te doen om 'eerlijke' producten te vinden. Drie op de tien vrouwen geven aan dat ze er rekening mee zouden houden als ze meer zouden weten over dit onderwerp. Bijna alle vrouwen (95%) zijn van mening dat het belangrijk is dat fabrikanten van chocolade ervoor zorgen dat cacao zonder kinder- of slavenarbeid wordt geproduceerd.

Cosmetica

Bijna alle vrouwen (97%) zijn op de hoogte van het feit dat cosmetica soms op dieren getest wordt. Meer dan de helft (57%) van alle vrouwen houdt hiermee rekening bij het kopen van cosmetica. Dit wordt gedaan door cosmetica van merken te kopen die 'dierproefvrije' cosmetica verkopen (51%) of door de verpakking van cosmetica te lezen om te kijken of het op dieren is getest (49%). 22% van de vrouwen koopt cosmetica in winkels die 'dierproefvrije' cosmetica verkopen.

Van de vrouwen die geen rekening houden met het feit dat cosmetica op dieren is getest, geeft 43% aan dat ze dit wel zouden doen als de dierproefvrije cosmetica niet duurder is dan gewone cosmetica. Een op de drie zou er wel rekening mee houden als ze geen extra moeite hoefde te doen om dierproefvrije cosmetica te vinden. Een kwart geeft aan hiermee wel rekening te zullen houden als dierproefvrije cosmetica net zo geschikt is voor haar huid- en haartype als andere cosmetica. Wanneer ze meer zou weten over dit onderwerp, zou één op de vier vrouwen hiermee rekening houden.

Huishoudbeurs 2007

Van 10 tot en met 18 februari 2007 biedt de 62e editie van de Huishoudbeurs een compleet programma voor de vrouw van nu, waarbij alle zintuigen worden geprikkeld. Circa 450 exposanten presenteren tijdens het evenement producten en diensten. Bezoekers maken kennis met de nieuwste trends op het gebied van mode, verzorging, culinair, wonen en vrije tijd. De Huishoudbeurs van 2007 staat in het teken van 'Stout'.

Meer informatie is te vinden op www.huishoudbeurs.nl.

Amsterdam, februari 2007

Noot voor de redactie,