Socialistische Partij
SP :: Nieuws
Roemer getuige van overwinning Connexxion-stakers
07-02-2007 * SP-Kamerlid Emile Roemer viel gisteren met zijn neus in
de boter toen hij een bezoek bracht aan het stakende
Connexxion-personeel in Zaandam en Amsterdam. Tijdens zijn bezoek werd
bekend dat de werkgever erkende dat het werkrooster onwerkbaar is en
dat snel een oplossing gezocht moet worden. Zo was Roemer getuige van
een fraaie overwinning van de actievoerende buschauffeurs.
Emile Roemer
Toen op 10 december 2006 de nieuwe dienstregeling in werking trad, nam
het openbaar vervoer in de regio Amsterdam-Zaandam toe zonder dat
hiervoor extra personeel kwam. Het nieuwe rooster leidt tot hogere
werkdruk, waardoor veel bussen te laat komen of uitvallen. De grote
haast die chauffeurs moeten maken kan ook leiden tot onveilige
situaties. De werknemers hadden daarom al in november de nieuwe
dienstregeling verworpen. Met de belofte dat deze problemen op 4
februari 2007 opgelost zouden zijn, ging uiteindelijk toch in december
de nieuwe dienstregeling in. Op die dag bleek echter niets veranderd
en voelde het personeel gedwongen het werk neer te leggen, in het
belang van zowel werknemer als reiziger.
De SP steunde deze werkonderbreking. Raadsleden en bestuurders Rob
Poldner (Zaandam) en Laurens Ivens (Amsterdam) en Statenlid Bert
Putters kwamen de stakers een hart onder de riem steken. Dinsdag sprak
SP-Kamerlid en verkeerswoordvoerder Emile Roemer de stakers toe. Dit
was aan het slot van de bijeenkomst waarin zij de nodige toezeggingen
van de bedrijfsleiding hadden besproken en besloten om weer aan de
slag te gaan. Roemer: "Het was een moedige staking van mensen die het
terecht niet langer pikken dat de kwaliteit van het openbaar vervoer
achteruitgaat en dat ze worden opgezadeld met steeds hogere werkdruk.
Ook de chauffeurs zijn ervan overtuigd dat dit komt door de
marktwerking, die ervoor zorgt dat op onverantwoorde wijze wordt
bezuinigd. Als dit beleid wordt voortgezet, zullen er nog veel
stakingen in het land volgen. Deze chauffeurs namen hun
verantwoordelijkheid, hopelijk wil de nieuwe verkeersminister dat ook
gaan doen. Het is voor mij in ieder geval het zoveelste voorbeeld dat
de marktwerking in het openbaar vervoer een fiasco is, en dat actie
voeren helpt."