Socialistische Partij

SP :: Nieuws

Roemer getuige van overwinning Connexxion-stakers

07-02-2007 * SP-Kamerlid Emile Roemer viel gisteren met zijn neus in de boter toen hij een bezoek bracht aan het stakende Connexxion-personeel in Zaandam en Amsterdam. Tijdens zijn bezoek werd bekend dat de werkgever erkende dat het werkrooster onwerkbaar is en dat snel een oplossing gezocht moet worden. Zo was Roemer getuige van een fraaie overwinning van de actievoerende buschauffeurs.

Emile Roemer

Toen op 10 december 2006 de nieuwe dienstregeling in werking trad, nam het openbaar vervoer in de regio Amsterdam-Zaandam toe zonder dat hiervoor extra personeel kwam. Het nieuwe rooster leidt tot hogere werkdruk, waardoor veel bussen te laat komen of uitvallen. De grote haast die chauffeurs moeten maken kan ook leiden tot onveilige situaties. De werknemers hadden daarom al in november de nieuwe dienstregeling verworpen. Met de belofte dat deze problemen op 4 februari 2007 opgelost zouden zijn, ging uiteindelijk toch in december de nieuwe dienstregeling in. Op die dag bleek echter niets veranderd en voelde het personeel gedwongen het werk neer te leggen, in het belang van zowel werknemer als reiziger.

De SP steunde deze werkonderbreking. Raadsleden en bestuurders Rob Poldner (Zaandam) en Laurens Ivens (Amsterdam) en Statenlid Bert Putters kwamen de stakers een hart onder de riem steken. Dinsdag sprak SP-Kamerlid en verkeerswoordvoerder Emile Roemer de stakers toe. Dit was aan het slot van de bijeenkomst waarin zij de nodige toezeggingen van de bedrijfsleiding hadden besproken en besloten om weer aan de slag te gaan. Roemer: "Het was een moedige staking van mensen die het terecht niet langer pikken dat de kwaliteit van het openbaar vervoer achteruitgaat en dat ze worden opgezadeld met steeds hogere werkdruk. Ook de chauffeurs zijn ervan overtuigd dat dit komt door de marktwerking, die ervoor zorgt dat op onverantwoorde wijze wordt bezuinigd. Als dit beleid wordt voortgezet, zullen er nog veel stakingen in het land volgen. Deze chauffeurs namen hun verantwoordelijkheid, hopelijk wil de nieuwe verkeersminister dat ook gaan doen. Het is voor mij in ieder geval het zoveelste voorbeeld dat de marktwerking in het openbaar vervoer een fiasco is, en dat actie voeren helpt."