Ernst and young
Ernst & Young:
De digitalisering van de Nederlandse huiskamers zet door
AMSTERDAM, 9 februari 2007 - Beetje bij beetje winnen digitale televisie en digitaal
bellen terrein op de analoge diensten. Dit blijkt uit de Mediabarometer van Ernst &
Young. Bellen via internet is explosief gestegen van 6% naar 26% en inmiddels heeft ruim
één op de vier huishoudens in Nederland digitale TV.
Ernst & Young verricht vier keer per jaar een meting onder 2000 respondenten om de
ontwikkelingen in de dynamische media en entertainmentmarkt op de voet te volgen. Deze
resultaten beslaan de periode van een jaar gemeten vanaf het derde kwartaal van 2005 tot
en met het derde kwartaal van 2006. Het onderzoek wordt uitgevoerd in samenwerking met
Interview-NSS.
Bij de digitale televisie scoort vooral kabel (16%) als type verbinding goed. Satelliet en
de ether zijn als infrastructuur een stuk minder populair (resp. 7% en 4%). In het
afgelopen kwartaal is 3% van de huishoudens van televisieaanbieder veranderd. 'Het is
voor de verschillende aanbieders de komende tijd van belang dat zij een goede relatie
opbouwen met de klant en hun merk goed in de markt zetten. Het eerste contact dat een
klant met een aanbieder heeft is van grote invloed en moet direct goed zijn', volgens
Frank Blenderman, partner bij Ernst & Young.
ADSL meest gebruikt
De markt voor internetaanbieders is stabiel. Slechts één op de 20
huishoudens is van internetaanbieder gewijzigd. Een op de tien huishoudens met internet
is van plan de komende 3 maanden te veranderen van verbinding of aanbieder. 'Doordat
nieuwe internettoepassingen meer capaciteit vragen, zou dit er juist toe moeten leiden
dat de consument overstapt naar een zwaarder pakket', aldus Frank Blenderman. De strijd
tussen ADSL en kabel zal verhevigen in het gevecht om meerdere diensten per klant te
leveren. Dit is goed nieuws voor de consument die verwacht goedkoper uit te zijn en beter
bediend te worden door de bundeling van diensten.
Voice over IP
Zowel de bekendheid als het gebruik van digitaal bellen (VoIP, via Kabel of ADSL) heeft
een enorme toevlucht genomen in 2006. Digitaal bellen via ADSL zonder een KPN abonnement
(10%) en bellen via de kabel (10%) zijn het meest populair.
Over de Mediabarometer van Ernst & Young
De Mediabarometer van Ernst & Young volgt de bewegingen in het medialandschap. De
Mediabarometer geeft inzicht in de trends op het gebied van telefonie, internet en
digitale televisie vanuit consumentenperspectief en geeft de opinie weer over actuele
onderwerpen die spelen in de markt. Het onderzoek wordt sinds september 2006 gehouden
onder 2000 Nederlandse consumentenhuishoudens. Ernst & Young onderzoekt deze markt op
kwartaalbasis. Het onderzoek wordt uitgevoerd in samenwerking met marktonderzoekbureau
Interview-NSS. De groep respondenten is online (1500) en telefonisch (500)
geënquêteerd. Elke Mediabarometer bestaat uit een aantal terugkerende vragen
op het gebied van telefonie, internet en digitale televisie en vragen over specifieke
thema's. Deze thema's variëren per editie.
Noot voor redactie,