De Yaris TS: het topmodel van de Toyota Yaris range
(2/9/2007)
De Toyota Yaris is al enkele jaren een bijzonder succesvol model in
het Toyota programma. Nu wordt de Yaris range uitgebreid met een
nieuw, geraffineerd topmodel, de Yaris TS. Als topmodel van het Yaris
gamma biedt dit model aansprekende, sportieve prestaties zonder
concessies te doen op het gebied van finesse of rijcomfort.
De nieuwe Toyota Yaris is zonder meer de krachtigste Yaris die er te
koop is. Als topmodel van de Yaris range geeft de Yaris TS de rijder
een luxueus gevoel dankzij een hoog uitrustingsniveau, uitstekende
rijeigenschappen met een sportieve wegligging alsook een geraffineerde
styling. De Yaris TS is gebaseerd op de Yaris modellen van de huidige
generatie en biedt dus eveneens enorm veel ruimte, een buitengewoon
veiligheidsniveau en een uitzonderlijk comfort voor een auto in deze
klasse.
De Toyota Yaris oogstte internationale erkenning vanwege zijn styling
en inzittendencomfort maar ook vanwege zijn duurzaamheid. In 2000 won
de originele Yaris de Europese Auto van het Jaar verkiezing.
De Yaris vestigde een uitstekende reputatie op het gebied van
betrouwbaarheid en veiligheid. Ook na een ingrijpende restyling in
2003 kon het model deze reputatie vasthouden: het Duitse TÃV Auto
Rapport 2005 riep de Yaris uit tot âbetrouwbaarste autoâ in de
categorie autoâs van 4 à 5 jaar oud, terwijl de Yaris Verso en Yaris
Hatchback bovendien de eerste respectievelijk tweede plaats in hun
categorie bekleedden in een onderzoek van J.D. Power naar
klanttevredenheid dat in 2005 in Frankrijk en Duitsland werd gehouden.
De Yaris kent een groeiende schare aanhangers. In het introductiejaar
werden er in Europa 134.000 exemplaren verkocht, een aantal dat nog
verder toenam tot een indrukwekkende 250.000 stuks in 2006. In totaal
zijn in Europa meer dan 1,2 miljoen Yaris modellen verkocht sinds het
eerste model in 1999 werd gelanceerd.
De Yaris TS is de eerste auto in het Toyota programma die wordt
uitgerust met de nieuw ontwikkelde 1,8 liter Dual VVT-i benzinemotor,
die goede prestaties combineert met een gunstig brandstofverbruik. De
nieuwe motor met dubbele variabele kleptiming levert 133 pk (98 kW)
bij 6.000 tpm, zodat de Yaris TS tot zeer sportieve prestaties in
staat is.
De energieke krachtbron van de Yaris TS is gekoppeld aan een soepele,
handmatig geschakelde vijfversnellingsbak. De TS accelereert in
slechts 9,3 seconden vanuit stilstand naar 100 km/uur, terwijl zijn
topsnelheid 194 km/uur bedraagt.
Om het vermogen goed op het wegdek over te brengen is de Yaris TS
voorzien van een sportief afgesteld onderstel dat een goede wegligging
combineert met een comfortabele rijkarakteristiek en scherpe
stuureigenschappen. Het onderstel van de Yaris TS werd 8 mm verlaagd
en is iets harder geveerd. De vering is speciaal afgestemd op de
standaard gemonteerde 17-inch lichtmetalen velgen.
Ook de karakteristiek van de elektrische stuurbekrachtiging werd
aangepast en reageert nu 12% sneller dan die van de huidige generatie
Yaris modellen, waardoor de TS over een nauwkeurige en directe
stuurkarakteristiek beschikt.
De nieuwe Yaris TS wordt leverbaar in een 3-deurs en een 5-deurs
carrosserievariant. Kopers kunnen derhalve van de sportieve prestaties
van deze hatchback genieten zonder concessies te hoeven doen op het
gebied van stijl, praktische bruikbaarheid en comfort.
Dankzij zijn uitbundige design, met lage voor- en achterbumpers,
zijspoilers en een discrete dakspoiler, is de Yaris TS een auto die
niet onopgemerkt voorbij zal rijden. De speciale TS badges verhogen de
exclusiviteit van het model, terwijl de verchroomde sportuitlaat en de
nieuwe, opvallende LED-achterlichten de finishing touch vormen.
Binnenin maakt de Yaris een al even geraffineerde indruk dankzij
exclusieve accenten op de sportzittingen en deuren en verchroomde
accenten op de luchtroosters. Ook het met leder beklede stuurwiel en
de unieke amberkleurige dashboardverlichting dragen bij aan het
exclusieve gevoel dat de Yaris TS uitstraalt. Het dashboard is
uitgerust met een hightech Optitron dashboard, voorzien van analoge
klokken voor snelheid en toerental.
Dat de Yaris TS een echte exclusieve uitstraling heeft, wordt nog eens
bevestigd door het uitrustingsniveau van de auto. De TS is standaard
voorzien van airconditioning, een radio/CD-speler met zes luidsprekers
en een volledig verstelbare stuurkolom.
Als topmodel in de Yaris reeks biedt de TS een hoog veiligheidsniveau,
met een score van 5 sterren en 35 punten in de EuroNCAP tests. Daarmee
behoort de Yaris TS tot de veiligste autoâs in zijn klasse. De TS is
uitgerust met maar liefst 9 airbags, waaronder een knieairbag voor de
bestuurder. Daarnaast behoren Vehicle Stability Control (VSC) en
tractiecontrole (TRC) tot de standaarduitrusting van de Yaris TS.
De Yaris TS vormt een belangrijke aanvulling op de huidige Yaris range
en voegt een extra sportieve dimensie toe aan de modelreeks. De Yaris
is Toyotaâs populairste model op de Europese markt en de TS zal naar
verwachting een belangrijke bijdrage leveren aan het verkoopsucces. De
Europese afzetmarkt van de Yaris TS is voor 2007 begroot op 10.000
exemplaren.
âDe nieuwe Yaris TS is het topmodel van de Yaris range dat een
centrale rol in het segment van de sportieve hatchbacks zal vervullen.
De Yaris TS biedt raffinement en verfijnde rijeigenschappenâ, aldus
Andrea Formica van Sales, Marketing & After-Sales van Toyota Motor
Europe. âDit model zal in Europa de aandacht vestigen op de gehele
Yaris range en Toyotaâs rol als serieuze speler in het B-segment nog
verder bevestigen.â
De nieuwe Yaris TS is leverbaar vanaf 10 februari 2007.
Het volledige persbericht:
Een nieuw ontwikkelde aandrijflijn:
Toyota introduceert de Dual VVT-i technologie
* Nieuw ontwikkelde 1,8 liter Dual krachtbron met VVT-i
* Uitbreiding van de bestaande serie innovatieve motoren
* Meer vermogen en meer koppel in het middentoerengebied
* Laag brandstofverbruik en lage emissiewaarden
De nieuwe Yaris TS wordt aangedreven door een volledig nieuw
ontwikkelde 1,8 liter Dual VVT-i krachtbron, die sportieve prestaties
combineert met een laag brandstofverbruik en gekenmerkt wordt door een
geraffineerde motorkarakteristiek. Dankzij het lage gewicht, de
soepele vermogensafgifte en de directe respons van het gaspedaal weet
de Yaris TS zijn rijders te fascineren.
Met de nieuwe krachtbron wordt de brede range motoren die voor de
Yaris beschikbaar was nog verder uitgebreid. Elke motor in die range
werd met zorg gekozen om de kopers een evenwichtige mix van vlotte
prestaties en een laag brandstofverbruik te bieden, zodat de totale
kosten voor de kopers op een aangenaam niveau blijven.
De motoren in het Yaris programma bieden stuk voor stuk innovatieve en
geavanceerde Toyota technieken, die een belangrijke bijdrage leveren
aan de merkbeleving van de klant. De basisversie, de 1,0 liter
benzinemotor, is een 3-cilinder VVT-i motor (Variable Valve
Timing-intelligent) met een laag gewicht en compacte bouw. Desondanks
levert deze krachtbron een levendige 69 pk/51 kW bij 6.000 tpm.
Ook de 1,3 liter (87 pk/64 kW) benzinemotor is voorzien van VVT-i
techniek voor betere prestaties en lagere emissiewaarden. De 1,4 liter
D-4D (90 pk/66 kW) motor is eveneens leverbaar in de Yaris en maakt
deel uit van de reeks geavanceerde common-rail dieselmotoren, die een
belangrijke factor spelen in de groeiende verkopen van Toyota in
Europa.
Dual VVT-i: trekkracht over breed toerengebied beschikbaar
Met de Yaris TS worden innovatieve technieken aangeboden. De
krachtbron van de TS is voorzien van Dual VVT-i, een belangrijke
doorontwikkeling van de zeer effectieve VVT-i technologie, waarmee
diverse motoren in het Toyota programma zijn uitgerust. Bij deze Dual
VVT-i techniek worden zowel de timing van de inlaatnokkenas als van de
uitlaatnokkenas tegelijkertijd versteld. Dit maakt het mogelijk om de
verbranding in een groot toerengebied te optimaliseren.
De 1,8 liter Dual VVT-i motor levert 133 pk/98 kW bij 6.000 tpm en
bereikt zijn maximum koppel van 173 Nm bij 4.400 tpm. Belangrijker is
dat 90% van deze trekkracht constant beschikbaar is tussen 2.000 en
6.000 tpm. Dat resulteert in een krachtige acceleratie vanuit het
middentoerengebied en maakt het rijden op bochtige buitenwegen tot een
aangename ervaring.
De Dual VVT-i technologie leidt ook tot hogere prestaties, waardoor de
Yaris TS bijzonder energiek overkomt. De TS beschikt over een felle
acceleratie en is in staat de 100 km/uur vanuit stilstand in 9,3
seconden te bereiken. Zijn topsnelheid bedraagt 194 km/uur.
Hoewel de Yaris TS indrukwekkende prestaties levert, gaat dat niet ten
koste van het brandstofverbruik. Het gecombineerde brandstofverbruik
bedraagt 7,2 liter/100 km (volgens EC-norm).
Voor de vervroeging of verlating van de nokkenastiming van beide
nokkenassen maakt het Dual VVT-i systeem gebruik van een hydraulisch
gestuurd kleppenmechanisme, dat door de motormanagementcomputer wordt
bediend. Dit systeem is efficiënter dan het huidige VVT-i systeem,
waarbij alleen de inlaatnokkenas wordt versteld.
Doordat de timing van beide nokkenassen optimaal wordt afgeregeld,
levert de motor meer koppel bij lage toerentallen en in het
middentoerengebied. Door de kleplift te vergroten wordt ook een hogere
vermogensafgifte verkregen. De efficiëntere verbranding van de Dual
VVT-i technologie leidt eveneens tot een lager brandstofverbruik en
lagere emissiewaarden, waardoor de variabele kosten lager uitvallen.
De Dual VVT-i technologie is echter niet de enige innovatieve techniek
die tot verbetering van het verbrandingsproces leidt: ook het
âdiagonal squishâ-design van de verbrandingskamer, de lange
inlaatkanalen en de lange bougies leiden tot een efficiëntere
verbranding.
Lichtgewicht, lage wrijving
* Intensief gebruik van Computer Aided Engineering (CAE)
* Reductie van wrijvingsverliezen
* Betere respons van het gaspedaal
De vermogensafgifte en het koppel zijn belangrijke parameters van deze
motor. Toch bezit deze motor nog andere, minstens zo belangrijke
eigenschappen. De motor is bijvoorbeeld zeer compact gebouwd en licht
van gewicht. Bovendien is er veel aandacht besteed aan het verminderen
van interne wrijvingsverliezen en de verlaging van het geluids- en
trillingsniveau. Hierdoor wordt het rijcomfort aanmerkelijk verbeterd,
terwijl de respons van het gaspedaal en het brandstofverbruik er
eveneens bij gebaat zijn.
Door de lay-out van de distributieketting en plaats van de oliepomp te
wijzigen, konden zowel de afmetingen als het gewicht van het aluminium
motorblok beperkt worden. De waterpomp en de smeerolieboringen konden
aan de voorzijde van de motor worden ondergebracht.
Door intensief gebruik te maken van Computer Aided Engineering (CAE)
kon ook het gewicht van de bewegende delen worden beperkt en de
stijfheid van het motorblok worden verbeterd. Een kunststof
inlaatspruitstuk zorgt voor een verdere gewichtsreductie.
Diverse maatregelen werden genomen om de inwendige wrijving in de
motor te beperken. Zo werd de wrijving tussen de nokkenas en het
kleppenmechanisme gereduceerd door gebruik te maken van tuimelaars met
een rolnokvolger. Hydraulische klepstellers zorgen voor een correcte
en onderhoudsvrije afstelling van de klepspeling, waardoor de
onderhoudskosten voor de eigenaar beperkt blijven.
Andere technische ingrepen behelzen de toepassing van zuigerveren met
een lage aanligweerstand, een uit het hart geplaatste krukas en
geoptimaliseerde inlaatkanalen. Al deze maatregelen leiden tot een
reductie van de wrijvingsverliezen en zorgen daarmee voor een
verlaging van het brandstofverbruik.
Laag geluidsniveau
* Stijf cilinderblok en carter
* Uitstekende geluidsonderdrukking
De 1.8 Dual VVT-i krachtbron van de Yaris TS staat garant voor
uitstekende prestaties en een aangename rijkarakteristiek, onder meer
door de uitstekende onderdrukking van geluiden en eventuele
trillingen.
Door het intensieve gebruik van Computer Aided Engineering kon de
stijfheid van zowel het cilinderblok als het carter aanmerkelijk
worden verbeterd, zodat ongecontroleerde bewegingen beperkt blijven.
Verder heeft deze krachtbron een goed uitgebalanceerde, gesmede krukas
en een zeer stijve carterpan. Een geluidsabsorberend motordeksel zorgt
voor een verdere demping van het motorgeluid.
Soepele vijfversnellingsbak
* Nauwkeurig berekende overbrengingsverhoudingen
* Lederen pookknop met chroomaccent
Het vermogen van de 1,8 liter Dual VVT-i krachtbron wordt via een
speciaal voor deze auto aangepaste, handmatig geschakelde
versnellingsbak op de wielen overgebracht.
De overbrengingsverhoudingen zijn afgestemd op de motorkarakteristiek
van de 1.8 Dual VVT-i krachtbron, zodat de Yaris TS optimaal kan
profiteren van de uitstekende trekkracht in het middentoerengebied.
Versnellingsbak
De synchromesh van de eerste versnelling is voorzien van dubbele
conussen voor soepele terugschakelacties. Ook is de synchromesh van de
tweede versnelling herzien. De gekozen versnellingsbakolie heeft een
lage viscositeit voor een reductie van de wrijvingsverliezen, met
gunstige gevolgen voor het brandstofverbruik.
De combinatie van de goed geproportioneerde versnellingsbak, de
soepele 1.8 Dual VVT-i krachtbron en het sportief afgestemde onderstel
garanderen dat de Yaris onder alle omstandigheden plezierige, soepele
rijprestaties biedt.
Sportief onderstel
* Verlaagd onderstel met gewijzigde veerkarakteristiek
* Nauwkeurige, subtiel reagerende besturing
* Uitstekende feedback
* Laag geluidsniveau
De Yaris beschikt van huis uit over een sterk platform, maar voor de
Yaris TS werd het nog eens herzien met het oog op het toegenomen
vermogen en de hogere prestaties. Nog meer rijplezier bieden stond
daarbij centraal. De gewijzigde veerkarakteristiek en modificaties aan
de stuurinstallatie zorgen voor een sterk verbeterde feedback en
actieve veiligheid, zonder dat dit ten koste gaat van het raffinement
waar de Yaris om bekend staat.
Het sportieve onderstel van de Yaris TS is een doorontwikkeling van
het nieuwe, zeer stijve platform waarop het Yaris model van de tweede
generatie is gebouwd. De torsiestijfheid van dit platform is 50%
groter dan bij de originele Yaris het geval was. Daardoor kenmerkt de
nieuwe Yaris zich door directere stuureigenschappen, meer comfort en
een lager geluidsniveau.
Voor de Yaris TS werd de stijfheid van dit onderstel nog verder
verbeterd. De draagarmen van de voorwielophanging en stabilisatorstang
van de achterwielophanging zijn versterkt om rolneigingen van de
carrosserie in te tomen. De carrosserie van de Yaris TS werd in zijn
geheel met 8 mm verlaagd, waardoor het model ook optisch een snellere
indruk maakt. Andere veren en schokdempers zorgen voor een evenwichtig
weggedrag en verbeteren de koersvastheid op hoge snelheid.
Gewijzigde voorwielophanging
* Uitstekende stabiliteit en prima comfort
* Beperkte rolneigingen en versterkte vering
De voorwielophanging van de Yaris TS is afgeleid van de succesvolle
McPherson veerpoot met L-arm, zoals die op de gehele Yaris range wordt
toegepast. Bij dit compacte, zeer stijve design is de veerpoot aan de
binnenzijde van de wielnaaf geplaatst voor een goede stuurstabiliteit
en soepel veergedrag.
Dit ontwerp leidt ook tot een beperking van geluiden en trillingen die
via de veerstrop aan de carrosserie worden doorgegeven en draagt
daarmee bij tot een verbetering van het comfort.
De veren en schokdempers van de Yaris TS zijn speciaal voor dit model
getuned, zodat de auto over sportieve stuureigenschappen en een hoge
mate van comfort beschikt. De voorste schokdempers zijn voorzien van
extra veren om de stabiliteit te verbeteren en een uitgebalanceerd
stuurgedrag te verkrijgen. Een versterkte stabilisatorstang beperkt de
rolneigingen van de carrosserie.
Compacte achterwielophanging
* Gewijzigde afstelling achterschokdempers
* Uitstekend rijcomfort
De achterwielophanging is uitermate licht en compact dankzij een
veerconstructie met torsieas. Dit systeem draagt bij aan een bijzonder
efficiënt totaalpakket en zorgt voor een goede koersvastheid en een
soepel rijgedrag. De onafhankelijk van elkaar gemonteerde veren en
schokdempers maken een lage, vlakke achtervloer en een korte
achteroverhang mogelijk. Deze lay-out laat ook een grotere
spoorbreedte toe, waarvan de laadcapaciteit en totale afmetingen
profiteren. Ook de Yaris TS maakt gebruik van deze zeer efficiënte,
stijve constructie, waarbij de afmetingen van de schokdempers en veren
werden gewijzigd voor een betere feedback en handhaving van het
uitstekende rijcomfort.
Communicatieve stuureigenschappen
* Tandheugel met hoge overbrenging
* Nieuw gekalibreerde stuurbekrachtiging
Om optimaal te profiteren van de sportieve eigenschappen van de Yaris
TS, heeft Toyota veel aandacht besteed aan het vergroten van de
stuurprecisie. Daarvoor kreeg de Yaris TS een stuurinrichting met een
hogere overbrenging en een scherper reagerende elektrische
stuurbekrachtiging (EPS). Deze stuurbekrachtiging geeft een directer
gevoel dan conventionele hydraulisch bekrachtigde stuursystemen en
resulteert bovendien in een lager brandstofverbruik.
Om een meer lineair stuurgevoel te verkrijgen, heeft Toyota de
montagepunten van de stuurinrichting stijver uitgevoerd op alle
modellen in de Yaris reeks.
De tandheugel van de Yaris TS heeft een overbrengingsverhouding van
13,2:1, waarmee het stuur in slechts 2,3 omwentelingen van aanslag tot
aanslag kan worden gedraaid. Het resultaat is dat de Yaris TS zeer
direct aanvoelt en een snelle respons op stuurbewegingen biedt. De
draaicirkel bedraagt 11,20 meter.
Om het gevoel en de feedback naar de bestuurder te verbeteren werd de
karakteristiek van de EPS stuurbekrachtiging herzien. Uiteraard werd
hierbij rekening gehouden met de grotere wielmaten en de gewijzigde
overbrenging van de tandheugel. De motor van de EPS stuurbekrachtiging
is bij de TS daarom sterker dan bij de gewone Yaris.
Exclusieve 17-inch wielen
De Yaris TS is voorzien van fraaie 17-inch wielen, die zorgen voor een
hogere stabiliteit en verbeterde stuureigenschappen. De grotere wielen
vullen de wielkasten fraai op en dragen bij aan de sportievere
uitstraling van de Yaris. Dankzij de 205/45 R17 laagprofielbanden
beschikt de auto in alle omstandigheden over uitstekende grip.
Laag geluids- en trillingsniveau
Ondanks zijn sportieve uiterlijk en strakke stuureigenschappen biedt
de Yaris TS een geraffineerd, soepel en comfortabel weggedrag met een
uitzonderlijk laag geluidsniveau. Net als de huidige Yaris modellen
maakt de vernieuwde Yaris gebruik van een nieuw concept op het gebied
van geluidsabsorptie en isolatie â een concept dat al eerder op
succesvolle wijze werd toegepast op de Toyota Avensis en de Toyota
Verso.
Het nieuwe geluiddempende materiaal absorbeert het geluid en neemt de
geluidsenergie als het ware in zich op. Dat werkt beter dan de methode
waarbij de auto van de geluidsbron wordt geïsoleerd door
gebruikmaking van dikke lagen materiaal. Op deze wijze wordt ook
gewicht bespaard, aangezien het nieuwe materiaal half zoveel weegt als
het oude materiaal. Een ander voordeel is dat het nieuwe
geluiddempende materiaal voor 80% opnieuw te gebruiken is, terwijl er
geen oplosmiddelen of lijm nodig zijn om het materiaal aan te brengen.
Kortom, milieuvriendelijke toepassingen.
De Yaris is voorzien van een dubbele deurafdichting. Daarnaast zorgt
een nieuwe gebalanceerde motorsteun voor een beperking van geluid en
trillingen. In plaats van de conventionele driehoeksmontage is de
Yaris voorzien van een motorsteun aan weerszijden, waarbij de
denkbeeldige lijn tussen de steunen door het zwaartepunt van de motor
loopt. De derde motorsteun, die aan de onderzijde van het
motorcompartiment was geplaatst, is vervangen door een torsiestaaf die
de kantelbewegingen van de motor opvangt.
Geraffineerd vormgegeven
* Leverbaar in 3- of 5-deurs carrosserie
* Met behoud van het originele Yaris DNA
Met zijn geraffineerde, sportieve uitstraling is de Yaris TS een
opvallende verschijning die zijn status als topmodel in de Yaris range
duidelijk demonstreert.
Bij de ontwikkeling van de Yaris, die onder de supervisie van
Executive Chief Engineer Katsuya Inoue en Chief Engineer Hajime Suzuki
tot stand kwam, lag de focus op diverse punten. Ten eerste moest het
originele Yaris DNA herkenbaar aanwezig blijven. Dit hield in dat het
een auto moest zijn met veel interieurruimte en veelzijdige
gebruiksmogelijkheden, geavanceerde technologie, een hoge mate van
comfort en veiligheid en aansprekende prestaties. Daarnaast werd
getracht bij elk aspect de kwaliteit, duurzaamheid en betrouwbaarheid
verder te verbeteren.
Het premium gevoel moest in de nieuwe Yaris TS nog meer overheersen
dan bij de huidige range. Om dat te bereiken werd wat raffinement en
afwerking betreft de lat nog hoger gelegd. Dit uit zich vooral in de
verbeterde algemene kwaliteit en in de zeer geavanceerde Dual VVT-i
krachtbron.
Sportieve styling van het exterieur
* Uitzonderlijk ruim en comfortabel interieur
* Sportieve styling, gecombineerd met een hoog uitrustingsniveau
* Lage sportieve voor- en achterbumper
* Zijspoilers en dakspoiler
Natuurlijk profiteert de Yaris TS van het huidige Yaris concept, met
een ruim en veelzijdig interieur en een dynamische vormgeving. Deze
kleine auto biedt veel ruimte dankzij gebruikmaking van het zogenaamde
âcab-forwardâ principe, waarbij de basis van de A-stijl 120 mm naar
voren werd geplaatst en de vooroverhang werd ingekort.
De huidige Yaris meet 3.750 mm en heeft een wielbasis van 2.460 mm.
Dit heeft een opmerkelijk ruimer inzittendencompartiment tot gevolg,
waarbij de afstand tussen de voor- en achterstoelen op heuphoogte 880
mm bedraagt. Daarmee kan de Yaris de concurrentie aan met menig model
in het C-segment.
Het comfort van de inzittenden wordt eveneens gunstig beïnvloed door
de uitzonderlijk royale hoofdruimte en de vlakke achtervloer, die
zorgt dat er meer voetruimte voor de achterpassagiers is. Ook de
rijpositie en de heuphoogte werden verbeterd voor extra zitcomfort.
Dankzij het unieke Toyota Easy-Flat systeem zijn de achterzittingen
met behulp van een bovenop de rugleuning geplaatste hefboom volledig
weg te vouwen. De achterzittingen kunnen ook in ongelijke delen
(60/40) worden weggeklapt en individueel over een afstand van 150 mm
naar voren en achteren worden verschoven. Dat maakt de Yaris TS
bijzonder veelzijdig.
Het exterieur van de Yaris TS heeft een unieke styling die de auto een
opvallende, premium uitstraling geeft. De grote, dynamisch vormgegeven
voorbumper sluit fraai aan op de motorkap waardoor een uniform beeld
ontstaat dat het lage zwaartepunt accentueert. Dit beeld wordt
versterkt door de grote, lage grille en de krachtige belijning van de
lage bumper met ingebouwde mistlampen.
Uitgekiende details versterken de sportieve uitstraling, die de Yaris
TS van de standaard modellen onderscheidt. De unieke honingraatgrille
met prominente TS badge trekt de aandacht. De halogeen koplampen voor
dim- en grootlicht zijn eveneens van een nieuw design, met een
zilveren lens en matglas.
De achterbumper is aan de onderzijde voorzien van een spoiler en
accentueert het beeld van een auto met een laag zwaartepunt. In de
achterbumper zijn tevens de verchroomde sportuitlaat en mistlampen
geïntegreerd.
Het cirkelvormige motief van de achterlichten benadrukt het sportieve
imago van de auto, waarbij de LED-uitvoering niet alleen stijlvol
oogt, maar ook zeer effectief werkt.
De lage zijspoilers en discrete dakspoiler completeren de styling van
de Yaris TS. Daarnaast zorgen ze voor een verbeterde koersvastheid en
gunstigere stroomlijn, waardoor de luchtweerstandscoëfficiënt
slechts 0,32 bedraagt.
Premium interieur en hoogwaardige uitrusting
* Sportieve stoelen en rijpositie
* Hightech Optitron instrumenten
* Hoogwaardig uitrustingsniveau
Het Yaris TS interieur werd opgewaardeerd met sportieve stoelen en
bijpassende deurpanelen. Verchroomde accenten sieren de luchtroosters,
terwijl een met leder bekleed stuurwiel en dito pookknop het sportieve
gevoel versterken. De stoelen bieden meer zijdelingse steun en meer
comfort wanneer de hogere prestaties van de Yaris TS ten volle worden
benut.
Het sportieve thema wordt voortgezet in het dashboard, waar hightech
Optitron instrumenten een analoge weergave van de snelheid en het
toerental laten zien. De roodgekleurde tellernaalden contrasteren
fraai met de amberkleurige achtergrondverlichting, die ook op de
andere instrumenten en bedieningselementen terug te vinden is.
De handmatig bediende airconditioning draagt bij aan het comfort van
bestuurder en passagiers, terwijl een radio-/CD-speler met zes
luidsprekers een grootse audiobeleving biedt. Voor een optimale
rijpositie is de Yaris TS voorzien van een stuurkolom die zowel in de
lengte als hoogte te verstellen is.
Voor bestuurders die nog meer rijcomfort wensen biedt Toyota opties,
zoals Smart Keyless Entry in combinatie met Climate Control.
Topklasse veiligheidsvoorzieningen
* 5-sterren score in de EuroNCAP botsproeven
* 9 airbags standaard, inclusief knie-airbag bestuurder
* Crashbestendige kooiconstructie
* Stabiliteitscontrole en tractiecontrole standaard
De huidige Toyota Yaris is een auto met een uitstekend
veiligheidsniveau. In de EuroNCAP tests behaalde de Yaris een score
van 5 sterren en 35 punten voor de bescherming van volwassenen.
Met deze prestatie eist de Yaris een prominente plek op tussen de
toonaangevende autoâs in de klasse van de compacte B-segment autoâs,
waarbij nota bene aangetekend kan worden dat diverse rivalen van
recenter datum zijn. De score van 35 punten voor de bescherming van
volwassenen is de hoogste score ooit door een Toyota behaald.
In de drie testgroepen van de EuroNCAP scoorde de Yaris 5 sterren en
35 punten voor de bescherming van volwassenen, 2 sterren op het gebied
van voetgangerbescherming en 3 sterren voor de bescherming van
kinderen.
Als topmodel van de Yaris range profiteert de Yaris TS natuurlijk ook
van dit doorontwikkelde, geïntegreerde pakket aan actieve en passieve
veiligheidsmaatregelen voor de bescherming van bestuurder en
passagiers.
Er zijn standaard maar liefst 9 airbags aan boord van de Yaris TS,
waaronder een knieairbag voor de bestuurder. Verder is de Yaris TS
voorzien van een waarschuwingssysteem met zoemer voor de
veiligheidsgordels op de beide voorstoelen. Standaard is de Yaris TS
uitgerust met 4 airbags (2 front- en 2 zijairbags), terwijl curtain
airbags voor de voor- en achterpassagiers als optie leverbaar zijn.
De voorzijde van de Yaris TS is speciaal ontworpen om het risico op
letsel van voetgangers bij een eventuele botsing te beperken. Achter
de grille en de voorspoiler zijn energieabsorberende elementen van
kunststof geplaatst, bovendien is de versteviging van de voorbumper
voorzien van een energieabsorberende structuur. Deze voorzieningen
dienen om de mate van letsel aan de onder- en bovenbenen van
voetgangers te beperken.
Om het risico op hoofdletsel te verkleinen is het dashboard minder
stijf uitgevoerd, zodat het kan vervormen en meer energie kan opnemen.
Daarnaast voorziet de nieuwe motorkap in meer ruimte tussen kap en
motorblok, zodat de motorkap beter kan vervormen bij een botsing met
een voetganger.
Sterke kooiconstructie
De carrosseriestructuur van de Yaris is ontwikkeld volgens Toyotaâs
Minimal Intrusion Cabin System (MICS). Dankzij deze constructiemethode
wordt energie die bij een frontale of zijdelingse aanrijding vrijkomt
over de structuur verdeeld zodat deze wordt weggeleid van de
inzittenden en de vervorming van het inzittendencompartiment beperkt
blijft.
In geval van een frontale botsing wordt de energie die door de voorste
zijelementen wordt opgenomen weggeleid van het
inzittendencompartiment. Deze energie wordt deels doorgegeven aan een
complexe structuur onder de wagenbodem en deels via de A-stijlen en de
balken in de voordeuren naar het bovendeel van de carrosserie geleid.
Wanneer er een zijdelingse aanrijding plaatsvindt, wordt de energie
over diverse dwarsbalken in het dak en twee dwarsbalken in de vloer
verdeeld. Daarnaast zijn de B-stijlen verstevigd met staal dat een
zeer hoge treksterkte heeft (590 MPa).
Andere voorzieningen voor de bescherming van de inzittenden zijn
voorstoelen met het zogenaamde Whiplash Injury Lessening (WIL), een
vervormbare stuurkolom en een rempedaal dat zich bij een botsing uit
de voetruimte terugtrekt. De buitenste achterstoelen zijn voorzien van
ISOFIX bevestigingspunten voor kinderzitjes.
Nieuwe crashstandaard
De Yaris is de eerste auto die Toyota heeft ontwikkeld volgens
strengere âauto-tegen-autoâ crashtests. Deze tests bootsen een
frontale aanrijding met een 50% overlap tegen een twee ton zwaar
voertuig na, waarbij beide voertuigen een rijsnelheid van 55 km/uur
hanteren. Daarnaast worden ook zij- en achteraanrijdingen met een 50%
overlap gesimuleerd. Bij deze tests is de botsenergie 20% hoger dan
bij voorgaande tests van Toyota, die bij 50 km/uur plaatsvonden.
Actieve veiligheidsvoorzieningen
De actieve veiligheid wordt bij de Yaris TS gewaarborgd door een zeer
nauwkeurig stuurgedrag en een zeer effectieve reminstallatie. De
diameter van de voorste remschijven is vergroot tot 275 mm, terwijl de
achterste remschijven met een diameter van 259 mm eveneens zijn
aangepast aan de hogere prestaties.
Een antiblokkeersysteem (ABS) met elektronische remkrachtverdeling en
remassistent behoort op alle Yaris modellen tot de
standaarduitrusting. De Yaris TS is daarnaast standaard voorzien van
Toyotaâs stabiliteitscontrolesysteem (VSC) en tractiecontrole (TRC).
Door deze voorzieningen staat de Yaris TS garant voor veel rijplezier
en een uitstekende controle en tractie onder alle rijomstandigheden.
AutoRai