AutoRai

De Yaris TS: het topmodel van de Toyota Yaris range

(2/9/2007)
De Toyota Yaris is al enkele jaren een bijzonder succesvol model in het Toyota programma. Nu wordt de Yaris range uitgebreid met een nieuw, geraffineerd topmodel, de Yaris TS. Als topmodel van het Yaris gamma biedt dit model aansprekende, sportieve prestaties zonder concessies te doen op het gebied van finesse of rijcomfort. De nieuwe Toyota Yaris is zonder meer de krachtigste Yaris die er te koop is. Als topmodel van de Yaris range geeft de Yaris TS de rijder een luxueus gevoel dankzij een hoog uitrustingsniveau, uitstekende rijeigenschappen met een sportieve wegligging alsook een geraffineerde styling. De Yaris TS is gebaseerd op de Yaris modellen van de huidige generatie en biedt dus eveneens enorm veel ruimte, een buitengewoon veiligheidsniveau en een uitzonderlijk comfort voor een auto in deze klasse.

De Toyota Yaris oogstte internationale erkenning vanwege zijn styling en inzittendencomfort maar ook vanwege zijn duurzaamheid. In 2000 won de originele Yaris de Europese Auto van het Jaar verkiezing.

De Yaris vestigde een uitstekende reputatie op het gebied van betrouwbaarheid en veiligheid. Ook na een ingrijpende restyling in 2003 kon het model deze reputatie vasthouden: het Duitse TÃV Auto Rapport 2005 riep de Yaris uit tot âbetrouwbaarste autoâ in de categorie autoâs van 4 à 5 jaar oud, terwijl de Yaris Verso en Yaris Hatchback bovendien de eerste respectievelijk tweede plaats in hun categorie bekleedden in een onderzoek van J.D. Power naar klanttevredenheid dat in 2005 in Frankrijk en Duitsland werd gehouden.

De Yaris kent een groeiende schare aanhangers. In het introductiejaar werden er in Europa 134.000 exemplaren verkocht, een aantal dat nog verder toenam tot een indrukwekkende 250.000 stuks in 2006. In totaal zijn in Europa meer dan 1,2 miljoen Yaris modellen verkocht sinds het eerste model in 1999 werd gelanceerd.

De Yaris TS is de eerste auto in het Toyota programma die wordt uitgerust met de nieuw ontwikkelde 1,8 liter Dual VVT-i benzinemotor, die goede prestaties combineert met een gunstig brandstofverbruik. De nieuwe motor met dubbele variabele kleptiming levert 133 pk (98 kW) bij 6.000 tpm, zodat de Yaris TS tot zeer sportieve prestaties in staat is.

De energieke krachtbron van de Yaris TS is gekoppeld aan een soepele, handmatig geschakelde vijfversnellingsbak. De TS accelereert in slechts 9,3 seconden vanuit stilstand naar 100 km/uur, terwijl zijn topsnelheid 194 km/uur bedraagt.

Om het vermogen goed op het wegdek over te brengen is de Yaris TS voorzien van een sportief afgesteld onderstel dat een goede wegligging combineert met een comfortabele rijkarakteristiek en scherpe stuureigenschappen. Het onderstel van de Yaris TS werd 8 mm verlaagd en is iets harder geveerd. De vering is speciaal afgestemd op de standaard gemonteerde 17-inch lichtmetalen velgen.

Ook de karakteristiek van de elektrische stuurbekrachtiging werd aangepast en reageert nu 12% sneller dan die van de huidige generatie Yaris modellen, waardoor de TS over een nauwkeurige en directe stuurkarakteristiek beschikt.

De nieuwe Yaris TS wordt leverbaar in een 3-deurs en een 5-deurs carrosserievariant. Kopers kunnen derhalve van de sportieve prestaties van deze hatchback genieten zonder concessies te hoeven doen op het gebied van stijl, praktische bruikbaarheid en comfort.

Dankzij zijn uitbundige design, met lage voor- en achterbumpers, zijspoilers en een discrete dakspoiler, is de Yaris TS een auto die niet onopgemerkt voorbij zal rijden. De speciale TS badges verhogen de exclusiviteit van het model, terwijl de verchroomde sportuitlaat en de nieuwe, opvallende LED-achterlichten de finishing touch vormen.

Binnenin maakt de Yaris een al even geraffineerde indruk dankzij exclusieve accenten op de sportzittingen en deuren en verchroomde accenten op de luchtroosters. Ook het met leder beklede stuurwiel en de unieke amberkleurige dashboardverlichting dragen bij aan het exclusieve gevoel dat de Yaris TS uitstraalt. Het dashboard is uitgerust met een hightech Optitron dashboard, voorzien van analoge klokken voor snelheid en toerental.

Dat de Yaris TS een echte exclusieve uitstraling heeft, wordt nog eens bevestigd door het uitrustingsniveau van de auto. De TS is standaard voorzien van airconditioning, een radio/CD-speler met zes luidsprekers en een volledig verstelbare stuurkolom.

Als topmodel in de Yaris reeks biedt de TS een hoog veiligheidsniveau, met een score van 5 sterren en 35 punten in de EuroNCAP tests. Daarmee behoort de Yaris TS tot de veiligste autoâs in zijn klasse. De TS is uitgerust met maar liefst 9 airbags, waaronder een knieairbag voor de bestuurder. Daarnaast behoren Vehicle Stability Control (VSC) en tractiecontrole (TRC) tot de standaarduitrusting van de Yaris TS.

De Yaris TS vormt een belangrijke aanvulling op de huidige Yaris range en voegt een extra sportieve dimensie toe aan de modelreeks. De Yaris is Toyotaâs populairste model op de Europese markt en de TS zal naar verwachting een belangrijke bijdrage leveren aan het verkoopsucces. De Europese afzetmarkt van de Yaris TS is voor 2007 begroot op 10.000 exemplaren.

âDe nieuwe Yaris TS is het topmodel van de Yaris range dat een centrale rol in het segment van de sportieve hatchbacks zal vervullen. De Yaris TS biedt raffinement en verfijnde rijeigenschappenâ, aldus Andrea Formica van Sales, Marketing & After-Sales van Toyota Motor Europe. âDit model zal in Europa de aandacht vestigen op de gehele Yaris range en Toyotaâs rol als serieuze speler in het B-segment nog verder bevestigen.â

De nieuwe Yaris TS is leverbaar vanaf 10 februari 2007.

Het volledige persbericht:

Een nieuw ontwikkelde aandrijflijn:
Toyota introduceert de Dual VVT-i technologie

* Nieuw ontwikkelde 1,8 liter Dual krachtbron met VVT-i
* Uitbreiding van de bestaande serie innovatieve motoren
* Meer vermogen en meer koppel in het middentoerengebied
* Laag brandstofverbruik en lage emissiewaarden

De nieuwe Yaris TS wordt aangedreven door een volledig nieuw ontwikkelde 1,8 liter Dual VVT-i krachtbron, die sportieve prestaties combineert met een laag brandstofverbruik en gekenmerkt wordt door een geraffineerde motorkarakteristiek. Dankzij het lage gewicht, de soepele vermogensafgifte en de directe respons van het gaspedaal weet de Yaris TS zijn rijders te fascineren.

Met de nieuwe krachtbron wordt de brede range motoren die voor de Yaris beschikbaar was nog verder uitgebreid. Elke motor in die range werd met zorg gekozen om de kopers een evenwichtige mix van vlotte prestaties en een laag brandstofverbruik te bieden, zodat de totale kosten voor de kopers op een aangenaam niveau blijven.

De motoren in het Yaris programma bieden stuk voor stuk innovatieve en geavanceerde Toyota technieken, die een belangrijke bijdrage leveren aan de merkbeleving van de klant. De basisversie, de 1,0 liter benzinemotor, is een 3-cilinder VVT-i motor (Variable Valve Timing-intelligent) met een laag gewicht en compacte bouw. Desondanks levert deze krachtbron een levendige 69 pk/51 kW bij 6.000 tpm.

Ook de 1,3 liter (87 pk/64 kW) benzinemotor is voorzien van VVT-i techniek voor betere prestaties en lagere emissiewaarden. De 1,4 liter D-4D (90 pk/66 kW) motor is eveneens leverbaar in de Yaris en maakt deel uit van de reeks geavanceerde common-rail dieselmotoren, die een belangrijke factor spelen in de groeiende verkopen van Toyota in Europa.

Dual VVT-i: trekkracht over breed toerengebied beschikbaar

Met de Yaris TS worden innovatieve technieken aangeboden. De krachtbron van de TS is voorzien van Dual VVT-i, een belangrijke doorontwikkeling van de zeer effectieve VVT-i technologie, waarmee diverse motoren in het Toyota programma zijn uitgerust. Bij deze Dual VVT-i techniek worden zowel de timing van de inlaatnokkenas als van de uitlaatnokkenas tegelijkertijd versteld. Dit maakt het mogelijk om de verbranding in een groot toerengebied te optimaliseren.

De 1,8 liter Dual VVT-i motor levert 133 pk/98 kW bij 6.000 tpm en bereikt zijn maximum koppel van 173 Nm bij 4.400 tpm. Belangrijker is dat 90% van deze trekkracht constant beschikbaar is tussen 2.000 en 6.000 tpm. Dat resulteert in een krachtige acceleratie vanuit het middentoerengebied en maakt het rijden op bochtige buitenwegen tot een aangename ervaring.

De Dual VVT-i technologie leidt ook tot hogere prestaties, waardoor de Yaris TS bijzonder energiek overkomt. De TS beschikt over een felle acceleratie en is in staat de 100 km/uur vanuit stilstand in 9,3 seconden te bereiken. Zijn topsnelheid bedraagt 194 km/uur.

Hoewel de Yaris TS indrukwekkende prestaties levert, gaat dat niet ten koste van het brandstofverbruik. Het gecombineerde brandstofverbruik bedraagt 7,2 liter/100 km (volgens EC-norm).

Voor de vervroeging of verlating van de nokkenastiming van beide nokkenassen maakt het Dual VVT-i systeem gebruik van een hydraulisch gestuurd kleppenmechanisme, dat door de motormanagementcomputer wordt bediend. Dit systeem is efficiënter dan het huidige VVT-i systeem, waarbij alleen de inlaatnokkenas wordt versteld.

Doordat de timing van beide nokkenassen optimaal wordt afgeregeld, levert de motor meer koppel bij lage toerentallen en in het middentoerengebied. Door de kleplift te vergroten wordt ook een hogere vermogensafgifte verkregen. De efficiëntere verbranding van de Dual VVT-i technologie leidt eveneens tot een lager brandstofverbruik en lagere emissiewaarden, waardoor de variabele kosten lager uitvallen.

De Dual VVT-i technologie is echter niet de enige innovatieve techniek die tot verbetering van het verbrandingsproces leidt: ook het âdiagonal squishâ-design van de verbrandingskamer, de lange inlaatkanalen en de lange bougies leiden tot een efficiëntere verbranding.

Lichtgewicht, lage wrijving

* Intensief gebruik van Computer Aided Engineering (CAE)
* Reductie van wrijvingsverliezen

* Betere respons van het gaspedaal

De vermogensafgifte en het koppel zijn belangrijke parameters van deze motor. Toch bezit deze motor nog andere, minstens zo belangrijke eigenschappen. De motor is bijvoorbeeld zeer compact gebouwd en licht van gewicht. Bovendien is er veel aandacht besteed aan het verminderen van interne wrijvingsverliezen en de verlaging van het geluids- en trillingsniveau. Hierdoor wordt het rijcomfort aanmerkelijk verbeterd, terwijl de respons van het gaspedaal en het brandstofverbruik er eveneens bij gebaat zijn.

Door de lay-out van de distributieketting en plaats van de oliepomp te wijzigen, konden zowel de afmetingen als het gewicht van het aluminium motorblok beperkt worden. De waterpomp en de smeerolieboringen konden aan de voorzijde van de motor worden ondergebracht.

Door intensief gebruik te maken van Computer Aided Engineering (CAE) kon ook het gewicht van de bewegende delen worden beperkt en de stijfheid van het motorblok worden verbeterd. Een kunststof inlaatspruitstuk zorgt voor een verdere gewichtsreductie.

Diverse maatregelen werden genomen om de inwendige wrijving in de motor te beperken. Zo werd de wrijving tussen de nokkenas en het kleppenmechanisme gereduceerd door gebruik te maken van tuimelaars met een rolnokvolger. Hydraulische klepstellers zorgen voor een correcte en onderhoudsvrije afstelling van de klepspeling, waardoor de onderhoudskosten voor de eigenaar beperkt blijven.

Andere technische ingrepen behelzen de toepassing van zuigerveren met een lage aanligweerstand, een uit het hart geplaatste krukas en geoptimaliseerde inlaatkanalen. Al deze maatregelen leiden tot een reductie van de wrijvingsverliezen en zorgen daarmee voor een verlaging van het brandstofverbruik.

Laag geluidsniveau

* Stijf cilinderblok en carter

* Uitstekende geluidsonderdrukking

De 1.8 Dual VVT-i krachtbron van de Yaris TS staat garant voor uitstekende prestaties en een aangename rijkarakteristiek, onder meer door de uitstekende onderdrukking van geluiden en eventuele trillingen.

Door het intensieve gebruik van Computer Aided Engineering kon de stijfheid van zowel het cilinderblok als het carter aanmerkelijk worden verbeterd, zodat ongecontroleerde bewegingen beperkt blijven. Verder heeft deze krachtbron een goed uitgebalanceerde, gesmede krukas en een zeer stijve carterpan. Een geluidsabsorberend motordeksel zorgt voor een verdere demping van het motorgeluid.

Soepele vijfversnellingsbak

* Nauwkeurig berekende overbrengingsverhoudingen
* Lederen pookknop met chroomaccent

Het vermogen van de 1,8 liter Dual VVT-i krachtbron wordt via een speciaal voor deze auto aangepaste, handmatig geschakelde versnellingsbak op de wielen overgebracht.

De overbrengingsverhoudingen zijn afgestemd op de motorkarakteristiek van de 1.8 Dual VVT-i krachtbron, zodat de Yaris TS optimaal kan profiteren van de uitstekende trekkracht in het middentoerengebied.

Versnellingsbak

De synchromesh van de eerste versnelling is voorzien van dubbele conussen voor soepele terugschakelacties. Ook is de synchromesh van de tweede versnelling herzien. De gekozen versnellingsbakolie heeft een lage viscositeit voor een reductie van de wrijvingsverliezen, met gunstige gevolgen voor het brandstofverbruik.

De combinatie van de goed geproportioneerde versnellingsbak, de soepele 1.8 Dual VVT-i krachtbron en het sportief afgestemde onderstel garanderen dat de Yaris onder alle omstandigheden plezierige, soepele rijprestaties biedt.

Sportief onderstel

* Verlaagd onderstel met gewijzigde veerkarakteristiek
* Nauwkeurige, subtiel reagerende besturing
* Uitstekende feedback

* Laag geluidsniveau

De Yaris beschikt van huis uit over een sterk platform, maar voor de Yaris TS werd het nog eens herzien met het oog op het toegenomen vermogen en de hogere prestaties. Nog meer rijplezier bieden stond daarbij centraal. De gewijzigde veerkarakteristiek en modificaties aan de stuurinstallatie zorgen voor een sterk verbeterde feedback en actieve veiligheid, zonder dat dit ten koste gaat van het raffinement waar de Yaris om bekend staat.

Het sportieve onderstel van de Yaris TS is een doorontwikkeling van het nieuwe, zeer stijve platform waarop het Yaris model van de tweede generatie is gebouwd. De torsiestijfheid van dit platform is 50% groter dan bij de originele Yaris het geval was. Daardoor kenmerkt de nieuwe Yaris zich door directere stuureigenschappen, meer comfort en een lager geluidsniveau.

Voor de Yaris TS werd de stijfheid van dit onderstel nog verder verbeterd. De draagarmen van de voorwielophanging en stabilisatorstang van de achterwielophanging zijn versterkt om rolneigingen van de carrosserie in te tomen. De carrosserie van de Yaris TS werd in zijn geheel met 8 mm verlaagd, waardoor het model ook optisch een snellere indruk maakt. Andere veren en schokdempers zorgen voor een evenwichtig weggedrag en verbeteren de koersvastheid op hoge snelheid.

Gewijzigde voorwielophanging

* Uitstekende stabiliteit en prima comfort
* Beperkte rolneigingen en versterkte vering

De voorwielophanging van de Yaris TS is afgeleid van de succesvolle McPherson veerpoot met L-arm, zoals die op de gehele Yaris range wordt toegepast. Bij dit compacte, zeer stijve design is de veerpoot aan de binnenzijde van de wielnaaf geplaatst voor een goede stuurstabiliteit en soepel veergedrag.

Dit ontwerp leidt ook tot een beperking van geluiden en trillingen die via de veerstrop aan de carrosserie worden doorgegeven en draagt daarmee bij tot een verbetering van het comfort.

De veren en schokdempers van de Yaris TS zijn speciaal voor dit model getuned, zodat de auto over sportieve stuureigenschappen en een hoge mate van comfort beschikt. De voorste schokdempers zijn voorzien van extra veren om de stabiliteit te verbeteren en een uitgebalanceerd stuurgedrag te verkrijgen. Een versterkte stabilisatorstang beperkt de rolneigingen van de carrosserie.

Compacte achterwielophanging


* Gewijzigde afstelling achterschokdempers
* Uitstekend rijcomfort

De achterwielophanging is uitermate licht en compact dankzij een veerconstructie met torsieas. Dit systeem draagt bij aan een bijzonder efficiënt totaalpakket en zorgt voor een goede koersvastheid en een soepel rijgedrag. De onafhankelijk van elkaar gemonteerde veren en schokdempers maken een lage, vlakke achtervloer en een korte achteroverhang mogelijk. Deze lay-out laat ook een grotere spoorbreedte toe, waarvan de laadcapaciteit en totale afmetingen profiteren. Ook de Yaris TS maakt gebruik van deze zeer efficiënte, stijve constructie, waarbij de afmetingen van de schokdempers en veren werden gewijzigd voor een betere feedback en handhaving van het uitstekende rijcomfort.

Communicatieve stuureigenschappen

* Tandheugel met hoge overbrenging

* Nieuw gekalibreerde stuurbekrachtiging

Om optimaal te profiteren van de sportieve eigenschappen van de Yaris TS, heeft Toyota veel aandacht besteed aan het vergroten van de stuurprecisie. Daarvoor kreeg de Yaris TS een stuurinrichting met een hogere overbrenging en een scherper reagerende elektrische stuurbekrachtiging (EPS). Deze stuurbekrachtiging geeft een directer gevoel dan conventionele hydraulisch bekrachtigde stuursystemen en resulteert bovendien in een lager brandstofverbruik.

Om een meer lineair stuurgevoel te verkrijgen, heeft Toyota de montagepunten van de stuurinrichting stijver uitgevoerd op alle modellen in de Yaris reeks.

De tandheugel van de Yaris TS heeft een overbrengingsverhouding van 13,2:1, waarmee het stuur in slechts 2,3 omwentelingen van aanslag tot aanslag kan worden gedraaid. Het resultaat is dat de Yaris TS zeer direct aanvoelt en een snelle respons op stuurbewegingen biedt. De draaicirkel bedraagt 11,20 meter.

Om het gevoel en de feedback naar de bestuurder te verbeteren werd de karakteristiek van de EPS stuurbekrachtiging herzien. Uiteraard werd hierbij rekening gehouden met de grotere wielmaten en de gewijzigde overbrenging van de tandheugel. De motor van de EPS stuurbekrachtiging is bij de TS daarom sterker dan bij de gewone Yaris.

Exclusieve 17-inch wielen

De Yaris TS is voorzien van fraaie 17-inch wielen, die zorgen voor een hogere stabiliteit en verbeterde stuureigenschappen. De grotere wielen vullen de wielkasten fraai op en dragen bij aan de sportievere uitstraling van de Yaris. Dankzij de 205/45 R17 laagprofielbanden beschikt de auto in alle omstandigheden over uitstekende grip.

Laag geluids- en trillingsniveau

Ondanks zijn sportieve uiterlijk en strakke stuureigenschappen biedt de Yaris TS een geraffineerd, soepel en comfortabel weggedrag met een uitzonderlijk laag geluidsniveau. Net als de huidige Yaris modellen maakt de vernieuwde Yaris gebruik van een nieuw concept op het gebied van geluidsabsorptie en isolatie â een concept dat al eerder op succesvolle wijze werd toegepast op de Toyota Avensis en de Toyota Verso.

Het nieuwe geluiddempende materiaal absorbeert het geluid en neemt de geluidsenergie als het ware in zich op. Dat werkt beter dan de methode waarbij de auto van de geluidsbron wordt geïsoleerd door gebruikmaking van dikke lagen materiaal. Op deze wijze wordt ook gewicht bespaard, aangezien het nieuwe materiaal half zoveel weegt als het oude materiaal. Een ander voordeel is dat het nieuwe geluiddempende materiaal voor 80% opnieuw te gebruiken is, terwijl er geen oplosmiddelen of lijm nodig zijn om het materiaal aan te brengen. Kortom, milieuvriendelijke toepassingen.

De Yaris is voorzien van een dubbele deurafdichting. Daarnaast zorgt een nieuwe gebalanceerde motorsteun voor een beperking van geluid en trillingen. In plaats van de conventionele driehoeksmontage is de Yaris voorzien van een motorsteun aan weerszijden, waarbij de denkbeeldige lijn tussen de steunen door het zwaartepunt van de motor loopt. De derde motorsteun, die aan de onderzijde van het motorcompartiment was geplaatst, is vervangen door een torsiestaaf die de kantelbewegingen van de motor opvangt.

Geraffineerd vormgegeven

* Leverbaar in 3- of 5-deurs carrosserie

* Met behoud van het originele Yaris DNA

Met zijn geraffineerde, sportieve uitstraling is de Yaris TS een opvallende verschijning die zijn status als topmodel in de Yaris range duidelijk demonstreert.

Bij de ontwikkeling van de Yaris, die onder de supervisie van Executive Chief Engineer Katsuya Inoue en Chief Engineer Hajime Suzuki tot stand kwam, lag de focus op diverse punten. Ten eerste moest het originele Yaris DNA herkenbaar aanwezig blijven. Dit hield in dat het een auto moest zijn met veel interieurruimte en veelzijdige gebruiksmogelijkheden, geavanceerde technologie, een hoge mate van comfort en veiligheid en aansprekende prestaties. Daarnaast werd getracht bij elk aspect de kwaliteit, duurzaamheid en betrouwbaarheid verder te verbeteren.

Het premium gevoel moest in de nieuwe Yaris TS nog meer overheersen dan bij de huidige range. Om dat te bereiken werd wat raffinement en afwerking betreft de lat nog hoger gelegd. Dit uit zich vooral in de verbeterde algemene kwaliteit en in de zeer geavanceerde Dual VVT-i krachtbron.

Sportieve styling van het exterieur


* Uitzonderlijk ruim en comfortabel interieur
* Sportieve styling, gecombineerd met een hoog uitrustingsniveau
* Lage sportieve voor- en achterbumper

* Zijspoilers en dakspoiler

Natuurlijk profiteert de Yaris TS van het huidige Yaris concept, met een ruim en veelzijdig interieur en een dynamische vormgeving. Deze kleine auto biedt veel ruimte dankzij gebruikmaking van het zogenaamde âcab-forwardâ principe, waarbij de basis van de A-stijl 120 mm naar voren werd geplaatst en de vooroverhang werd ingekort.

De huidige Yaris meet 3.750 mm en heeft een wielbasis van 2.460 mm. Dit heeft een opmerkelijk ruimer inzittendencompartiment tot gevolg, waarbij de afstand tussen de voor- en achterstoelen op heuphoogte 880 mm bedraagt. Daarmee kan de Yaris de concurrentie aan met menig model in het C-segment.

Het comfort van de inzittenden wordt eveneens gunstig beïnvloed door de uitzonderlijk royale hoofdruimte en de vlakke achtervloer, die zorgt dat er meer voetruimte voor de achterpassagiers is. Ook de rijpositie en de heuphoogte werden verbeterd voor extra zitcomfort.

Dankzij het unieke Toyota Easy-Flat systeem zijn de achterzittingen met behulp van een bovenop de rugleuning geplaatste hefboom volledig weg te vouwen. De achterzittingen kunnen ook in ongelijke delen (60/40) worden weggeklapt en individueel over een afstand van 150 mm naar voren en achteren worden verschoven. Dat maakt de Yaris TS bijzonder veelzijdig.

Het exterieur van de Yaris TS heeft een unieke styling die de auto een opvallende, premium uitstraling geeft. De grote, dynamisch vormgegeven voorbumper sluit fraai aan op de motorkap waardoor een uniform beeld ontstaat dat het lage zwaartepunt accentueert. Dit beeld wordt versterkt door de grote, lage grille en de krachtige belijning van de lage bumper met ingebouwde mistlampen.

Uitgekiende details versterken de sportieve uitstraling, die de Yaris TS van de standaard modellen onderscheidt. De unieke honingraatgrille met prominente TS badge trekt de aandacht. De halogeen koplampen voor dim- en grootlicht zijn eveneens van een nieuw design, met een zilveren lens en matglas.

De achterbumper is aan de onderzijde voorzien van een spoiler en accentueert het beeld van een auto met een laag zwaartepunt. In de achterbumper zijn tevens de verchroomde sportuitlaat en mistlampen geïntegreerd.

Het cirkelvormige motief van de achterlichten benadrukt het sportieve imago van de auto, waarbij de LED-uitvoering niet alleen stijlvol oogt, maar ook zeer effectief werkt.

De lage zijspoilers en discrete dakspoiler completeren de styling van de Yaris TS. Daarnaast zorgen ze voor een verbeterde koersvastheid en gunstigere stroomlijn, waardoor de luchtweerstandscoëfficiënt slechts 0,32 bedraagt.

Premium interieur en hoogwaardige uitrusting

* Sportieve stoelen en rijpositie

* Hightech Optitron instrumenten

* Hoogwaardig uitrustingsniveau

Het Yaris TS interieur werd opgewaardeerd met sportieve stoelen en bijpassende deurpanelen. Verchroomde accenten sieren de luchtroosters, terwijl een met leder bekleed stuurwiel en dito pookknop het sportieve gevoel versterken. De stoelen bieden meer zijdelingse steun en meer comfort wanneer de hogere prestaties van de Yaris TS ten volle worden benut.

Het sportieve thema wordt voortgezet in het dashboard, waar hightech Optitron instrumenten een analoge weergave van de snelheid en het toerental laten zien. De roodgekleurde tellernaalden contrasteren fraai met de amberkleurige achtergrondverlichting, die ook op de andere instrumenten en bedieningselementen terug te vinden is.

De handmatig bediende airconditioning draagt bij aan het comfort van bestuurder en passagiers, terwijl een radio-/CD-speler met zes luidsprekers een grootse audiobeleving biedt. Voor een optimale rijpositie is de Yaris TS voorzien van een stuurkolom die zowel in de lengte als hoogte te verstellen is.

Voor bestuurders die nog meer rijcomfort wensen biedt Toyota opties, zoals Smart Keyless Entry in combinatie met Climate Control.

Topklasse veiligheidsvoorzieningen

* 5-sterren score in de EuroNCAP botsproeven
* 9 airbags standaard, inclusief knie-airbag bestuurder
* Crashbestendige kooiconstructie

* Stabiliteitscontrole en tractiecontrole standaard

De huidige Toyota Yaris is een auto met een uitstekend veiligheidsniveau. In de EuroNCAP tests behaalde de Yaris een score van 5 sterren en 35 punten voor de bescherming van volwassenen.

Met deze prestatie eist de Yaris een prominente plek op tussen de toonaangevende autoâs in de klasse van de compacte B-segment autoâs, waarbij nota bene aangetekend kan worden dat diverse rivalen van recenter datum zijn. De score van 35 punten voor de bescherming van volwassenen is de hoogste score ooit door een Toyota behaald.

In de drie testgroepen van de EuroNCAP scoorde de Yaris 5 sterren en 35 punten voor de bescherming van volwassenen, 2 sterren op het gebied van voetgangerbescherming en 3 sterren voor de bescherming van kinderen.

Als topmodel van de Yaris range profiteert de Yaris TS natuurlijk ook van dit doorontwikkelde, geïntegreerde pakket aan actieve en passieve veiligheidsmaatregelen voor de bescherming van bestuurder en passagiers.

Er zijn standaard maar liefst 9 airbags aan boord van de Yaris TS, waaronder een knieairbag voor de bestuurder. Verder is de Yaris TS voorzien van een waarschuwingssysteem met zoemer voor de veiligheidsgordels op de beide voorstoelen. Standaard is de Yaris TS uitgerust met 4 airbags (2 front- en 2 zijairbags), terwijl curtain airbags voor de voor- en achterpassagiers als optie leverbaar zijn.

De voorzijde van de Yaris TS is speciaal ontworpen om het risico op letsel van voetgangers bij een eventuele botsing te beperken. Achter de grille en de voorspoiler zijn energieabsorberende elementen van kunststof geplaatst, bovendien is de versteviging van de voorbumper voorzien van een energieabsorberende structuur. Deze voorzieningen dienen om de mate van letsel aan de onder- en bovenbenen van voetgangers te beperken.

Om het risico op hoofdletsel te verkleinen is het dashboard minder stijf uitgevoerd, zodat het kan vervormen en meer energie kan opnemen. Daarnaast voorziet de nieuwe motorkap in meer ruimte tussen kap en motorblok, zodat de motorkap beter kan vervormen bij een botsing met een voetganger.

Sterke kooiconstructie

De carrosseriestructuur van de Yaris is ontwikkeld volgens Toyotaâs Minimal Intrusion Cabin System (MICS). Dankzij deze constructiemethode wordt energie die bij een frontale of zijdelingse aanrijding vrijkomt over de structuur verdeeld zodat deze wordt weggeleid van de inzittenden en de vervorming van het inzittendencompartiment beperkt blijft.

In geval van een frontale botsing wordt de energie die door de voorste zijelementen wordt opgenomen weggeleid van het
inzittendencompartiment. Deze energie wordt deels doorgegeven aan een complexe structuur onder de wagenbodem en deels via de A-stijlen en de balken in de voordeuren naar het bovendeel van de carrosserie geleid.

Wanneer er een zijdelingse aanrijding plaatsvindt, wordt de energie over diverse dwarsbalken in het dak en twee dwarsbalken in de vloer verdeeld. Daarnaast zijn de B-stijlen verstevigd met staal dat een zeer hoge treksterkte heeft (590 MPa).

Andere voorzieningen voor de bescherming van de inzittenden zijn voorstoelen met het zogenaamde Whiplash Injury Lessening (WIL), een vervormbare stuurkolom en een rempedaal dat zich bij een botsing uit de voetruimte terugtrekt. De buitenste achterstoelen zijn voorzien van ISOFIX bevestigingspunten voor kinderzitjes.

Nieuwe crashstandaard

De Yaris is de eerste auto die Toyota heeft ontwikkeld volgens strengere âauto-tegen-autoâ crashtests. Deze tests bootsen een frontale aanrijding met een 50% overlap tegen een twee ton zwaar voertuig na, waarbij beide voertuigen een rijsnelheid van 55 km/uur hanteren. Daarnaast worden ook zij- en achteraanrijdingen met een 50% overlap gesimuleerd. Bij deze tests is de botsenergie 20% hoger dan bij voorgaande tests van Toyota, die bij 50 km/uur plaatsvonden.

Actieve veiligheidsvoorzieningen

De actieve veiligheid wordt bij de Yaris TS gewaarborgd door een zeer nauwkeurig stuurgedrag en een zeer effectieve reminstallatie. De diameter van de voorste remschijven is vergroot tot 275 mm, terwijl de achterste remschijven met een diameter van 259 mm eveneens zijn aangepast aan de hogere prestaties.

Een antiblokkeersysteem (ABS) met elektronische remkrachtverdeling en remassistent behoort op alle Yaris modellen tot de standaarduitrusting. De Yaris TS is daarnaast standaard voorzien van Toyotaâs stabiliteitscontrolesysteem (VSC) en tractiecontrole (TRC).

Door deze voorzieningen staat de Yaris TS garant voor veel rijplezier en een uitstekende controle en tractie onder alle rijomstandigheden.