Strenge grenscontrole op autoruitschade in wintersportlanden
Carglass
Met de krokusvakantie voor de deur zullen ook dit jaar weer vele Nederlanders met de auto
op wintersport gaan. In Nederland blijft de sanctie bij een forse autoruitschade in de
meeste gevallen beperkt tot een boete. Maar automobilisten die met grote scheuren of
barsten in de voorruit op wintersport gaan, riskeren in Frankrijk, Oostenrijk of
Zwitserland een ontzegging van de toegang tot die landen. Pas na vervanging van de
voorruit mag men de grens over. Afgelopen jaar werden tientallen buitenlandse toeristen
de toegang tot deze landen ontzegd. Gezien het veiligheidsaspect van de inzittenden en om
problemen aan de grens te voorkomen, is het raadzaam om autoruitschade nog voor de
wintersportvakantie te laten oplossen.
Autoruitschade risico bij ongeval
Autoruiten worden steeds groter en complexer en daardoor ook steeds duurder. Tijdige
reparatie van een sterretje voorkomt niet alleen onnodig hoge kosten, maar het vergroot
ook de veiligheid van de inzittenden. Een scheur, barst of andere beschadiging kan grote
gevolgen hebben voor de inzittenden indien deze betrokken raken bij een verkeersongeval.
De aanwezige airbags zetten zich af tegen de voorruit. Een beschadigde voorruit
vermindert de werking van de airbags, omdat de verzwakte ruit niet genoeg weerstand kan
bieden. Bovendien verzwakt een kapotte voorruit de carrosserie van het voertuig, omdat de
stijfheid van de carrosserie voor circa 40% door de voorruit wordt bepaald. Daarnaast kan
een scheur, barst of andere beschadiging het zicht van de automobilist structureel
ernstig verslechteren met alle gevolgen van dien.
Wintertemperaturen
De winterse temperaturen van afgelopen week hebben direct gezorgd voor aanzienlijk meer
gebarsten voorruiten. 77% van alle kleine beschadigingen in de voorruit is namelijk
gevoelig voor doorscheuren. Onder invloed van vorst is de kans groot dat een kleine
beschadiging in de voorruit verandert in een grote barst. In de winter kan een ster
gemakkelijk een scheur worden door de grote temperatuurverschillen binnen en buiten. TNO
onderzoek heeft uitgewezen dat bijna een op de drie ruitbeschadigingen binnen zes maanden
doorscheurt. In het geval van vorst ligt deze verhouding nog ongunstiger. Een sterretje of
scheurtje in koud glas (-5C) scheurt namelijk 3.000 keer sneller door.
Inspecteren & repareren
Het advies van Carglass is de autoruit zo snel mogelijk te laten controleren op eventuele
ruitschades, nog voor het vertrek naar de wintersportbestemming. Alle beschadigingen tot
de grootte van een 2-euro muntstuk kunnen worden gerepareerd. Is de beschadiging groter,
dan is vervanging van de voorruit het enige veilige alternatief. Een reparatie geeft de
ruit zijn oorspronkelijke sterkte terug en zorgt ervoor dat de beschadiging niet meer kan
doorscheuren.
Profiel CARGLASS(r)
Carglass is onderdeel van Belron, wereldwijd het grootste glasherstelbedrijf in
voertuigen. In ons land is Carglass marktleider met circa 500.000 autoruitreparaties en
-vervangingen per jaar. Carglass richt zich vooral op het gemak van de klant en het
beperken van de schadelast door tijdige en hoogwaardige reparatie en vervanging met
levenslange garantie. In Nederland heeft Carglass 54 servicecentra en 220 mobiele service
units, voor het repareren of vervangen van autoruiten thuis, onderweg of op het werk.
Carglass is 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar via www.carglass.nl en het gratis
servicenummer 0800-0406 voor het melden van autoruitschades. In geval van inbraak of
vandalisme hoeft een berijder niet langs het politiebureau, maar kan de gedupeerde
automobilist in elk Carglass filiaal aangifte doen terwijl zijn of haar autoruit
vervangen wordt. Carglass zorgt voor de afhandeling van de schade met lease- en
verzekeringsmaatschappijen.
EINDE PERSBERICHT
Noot voor de redactie,