Strenge grenscontrole op autoruitschade in wintersportlanden

Carglass

Met de krokusvakantie voor de deur zullen ook dit jaar weer vele Nederlanders met de auto op wintersport gaan. In Nederland blijft de sanctie bij een forse autoruitschade in de meeste gevallen beperkt tot een boete. Maar automobilisten die met grote scheuren of barsten in de voorruit op wintersport gaan, riskeren in Frankrijk, Oostenrijk of Zwitserland een ontzegging van de toegang tot die landen. Pas na vervanging van de voorruit mag men de grens over. Afgelopen jaar werden tientallen buitenlandse toeristen de toegang tot deze landen ontzegd. Gezien het veiligheidsaspect van de inzittenden en om problemen aan de grens te voorkomen, is het raadzaam om autoruitschade nog voor de wintersportvakantie te laten oplossen.

Autoruitschade risico bij ongeval
Autoruiten worden steeds groter en complexer en daardoor ook steeds duurder. Tijdige reparatie van een sterretje voorkomt niet alleen onnodig hoge kosten, maar het vergroot ook de veiligheid van de inzittenden. Een scheur, barst of andere beschadiging kan grote gevolgen hebben voor de inzittenden indien deze betrokken raken bij een verkeersongeval. De aanwezige airbags zetten zich af tegen de voorruit. Een beschadigde voorruit vermindert de werking van de airbags, omdat de verzwakte ruit niet genoeg weerstand kan bieden. Bovendien verzwakt een kapotte voorruit de carrosserie van het voertuig, omdat de stijfheid van de carrosserie voor circa 40% door de voorruit wordt bepaald. Daarnaast kan een scheur, barst of andere beschadiging het zicht van de automobilist structureel ernstig verslechteren met alle gevolgen van dien.

Wintertemperaturen
De winterse temperaturen van afgelopen week hebben direct gezorgd voor aanzienlijk meer gebarsten voorruiten. 77% van alle kleine beschadigingen in de voorruit is namelijk gevoelig voor doorscheuren. Onder invloed van vorst is de kans groot dat een kleine beschadiging in de voorruit verandert in een grote barst. In de winter kan een ster gemakkelijk een scheur worden door de grote temperatuurverschillen binnen en buiten. TNO onderzoek heeft uitgewezen dat bijna een op de drie ruitbeschadigingen binnen zes maanden doorscheurt. In het geval van vorst ligt deze verhouding nog ongunstiger. Een sterretje of scheurtje in koud glas (-5C) scheurt namelijk 3.000 keer sneller door.

Inspecteren & repareren
Het advies van Carglass is de autoruit zo snel mogelijk te laten controleren op eventuele ruitschades, nog voor het vertrek naar de wintersportbestemming. Alle beschadigingen tot de grootte van een 2-euro muntstuk kunnen worden gerepareerd. Is de beschadiging groter, dan is vervanging van de voorruit het enige veilige alternatief. Een reparatie geeft de ruit zijn oorspronkelijke sterkte terug en zorgt ervoor dat de beschadiging niet meer kan doorscheuren.

Profiel CARGLASS(r)
Carglass is onderdeel van Belron, wereldwijd het grootste glasherstelbedrijf in voertuigen. In ons land is Carglass marktleider met circa 500.000 autoruitreparaties en
-vervangingen per jaar. Carglass richt zich vooral op het gemak van de klant en het beperken van de schadelast door tijdige en hoogwaardige reparatie en vervanging met levenslange garantie. In Nederland heeft Carglass 54 servicecentra en 220 mobiele service units, voor het repareren of vervangen van autoruiten thuis, onderweg of op het werk. Carglass is 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar via www.carglass.nl en het gratis servicenummer 0800-0406 voor het melden van autoruitschades. In geval van inbraak of vandalisme hoeft een berijder niet langs het politiebureau, maar kan de gedupeerde automobilist in elk Carglass filiaal aangifte doen terwijl zijn of haar autoruit vervangen wordt. Carglass zorgt voor de afhandeling van de schade met lease- en verzekeringsmaatschappijen.

EINDE PERSBERICHT

Noot voor de redactie,