Publiek lacht of gruwt bij werk Graham Foster

Museum van bommel van dam

http://www.vanbommelvandam.nl/

Ambacht gecombineerd met readymades

Museum van Bommel van Dam presenteert een grote kunstexpositie van Graham Foster, met als kern monumentale wandobjecten. 'Ik loop al dertig rond in de kunstwereld, maar zoiets heb ik nog nooit gezien', zegt museumdirecteur Rick Vercauteren. Foster mag dan al decennia lang exposeren, de doorbraak laat vreemd genoeg nog op zich wachten. De Engels-Duitse kunstenaar maakt met deze expositie zijn debuut in Nederland: wandobjecten, potlood- en computertekeningen. In het najaar exposeert hij in het Stadtmuseum in het Duitse Siegen, dat in navolging van Van Bommel van Dam de uitzonderlijke kwaliteit van dit werk erkent. Museumdirecteur Vercauteren in Venlo: 'Fosters werk is nergens mee vergelijken.'

Waar een kunstenaar als Duchamp vooral principes wilde openbreken, beperkt en snoert Foster juist weer in. Hij werkt in zijn objecten met readymades zoals een tuinslang, maar in tegenstelling tot Duchamp heeft hij daar niet genoeg aan. Het is niet meer dan een deel van het kunstwerk, dat verder is opgebouwd uit veel zelf vervaardigde onderdelen in zijn Engelse dan wel Duitse atelier.
Met deze bijna eindeloze toevoegingen aan de readymades gaan deze kunstwerken uiteindelijk naar dwingende vormen, comic figures zo lijkt het wel. Deze eenvoud wijst er op dat in Graham Fosters kunst zich veel aan de oppervlakte afspeelt. Humor is bijvoorbeeld een niet uit te schakelen factor, zoals gesymboliseerd in de fallussen. En tegelijk is er dat vermoeden van diepgang, bijvoorbeeld in de antropologische suggesties of de sadomasochistische verwijzingen.
Daar komt bij dat de materiaalkeuze sterk uiteen loopt, met een afwerking van een hoog ambachtelijk niveau. Een voetbal of een schoen is met grote zorg genaaid; het polyester zelf gegoten. De prominente aanwezigheid van het materiaal maakt het aanraken tot een onbedwingbare verleiding. Daaraan mag beperkt worden toegegeven in Venlo tijdens rondleidingen door gidsen; voor de kinderen zijn speciale props gemaakt. Foster laat zich pas echt ervaren als je op zaal voor zijn werk staat: de omvang waarin het op je afkomt, en - met de neus er bovenop - de details van de afwerking. Dan zie je dat de objecten op verschillende niveaus bijna uit elkaar barsten van tegenstellingen. De hierboven genoemde antropologie toont zich in goedkoop materiaal uit de massa-industrie. Wat levensecht hout lijkt, is papier-maché! Je kunt niet om de 'wandobjecten' heen lopen, terwijl je toch bij vele punten kunt beginnen met kijken. Vercauteren: 'Het oogt frontaal zoals een schilderij, maar Foster laat het exploderen in een veelzijdigheid die je verwacht van een driedimensionaal werk.'

Het bijzondere tenslotte is dat er anno 2007 kennelijk nog steeds kunst is die altijd reacties uitlokt: van verwondering tot afschuw. Vercauteren over de eerste week van de expositie: 'Mensen staan te schateren van het lachen of ze zijn binnen een paar minuten weg, daartussen is er niets. Foster vertegenwoordigt anno 2007 een vrijheid, die voor sommigen onverteerbaar is.'

De expositie is tot 18 maart a.s. te bezichtigen in Museum van Bommel van Dam, Deken van Oppensingel 6, 5911 AD te Venlo. Publicatie Graham Foster met tekst van Rick Vercauteren, 64 pp's full color kost euro 20,-

Graham Foster: Out there hiding everywhere
tot en met 18 maart 2007, Museum van Bommel van Dam

Open:dinsdag tot en met zondag van 11.00 tot 17.00 uur
Gesloten:maandag, zaterdag 17 t/m woensdag 21 februari i.v.m. Carnaval.

T 077 - 351 34 57
E info@vanbommelvandam.nl

De publicatie is voor de pers gratis opvraagbaar.