IBM

Nieuws

IBM Nederland biedt virtuele ruimte aan om te experimenteren met de 3D-wereld

8 februari 2007, Amsterdam - Tijdens de IBM Research Insight sessie in Amsterdam met als thema "3D Internet - de weg naar een virtueel universum" heeft IBM Nederland geannonceerd ruimte in Second Life beschikbaar te stellen aan klanten om te kunnen experimenteren met 3D-internet.

IBM Nederland heeft hiervoor een eiland in Second Life in beheer. Dit eiland is bedoeld om IBM klanten de mogelijkheid te geven samen met IBM te bekijken voor welke zakelijke toepassingen het platform een meerwaarde kan opleveren. Klanten kunnen hiermee experimenteren om te ontdekken op welke manier hun aanwezigheid voordelen biedt voor hun onderneming.

Om te bekijken wat de mogelijkheden van 3D-internet zijn manifesteert IBM zich op het moment actief op het platform Second Life. IBM heeft hier grote stukken virtuele grond in beheer en heeft daarop virtuele kantoren gebouwd. De opgedane ervaring past IBM nu toe bij klanten.

Online openen zich letterlijk nieuwe werelden. Werelden die zich verder kunnen ontwikkelen dan de werkelijkheid. Online kunnen producten worden verkocht, diensten geleverd en advertentieruimtes gevuld. Nu is dat niet zo bijzonder meer, maar wat als dit allemaal in een 3D-omgeving plaatsvindt? Door de visuele mogelijkheden en het sociale aspect kan dit tal van nieuwe diensten gaan opleveren.

"Op dit moment is het van belang om zoveel mogelijk kennis van zaken betreffende 3D-internet op te doen. We verwachten dat steeds meer online toepassingen en diensten 3D uitgevoerd zullen worden. Daarom bieden we onze klanten deze ruimte om te experimenteren aan." aldus Hans Jacobs, Business Development Executive IBM Global Business Services.

IBM Research

IBM Research heeft onlangs vijf onderwerpen gedefinieerd van innovaties die de potentie hebben om de komende vijf jaar de manier waarop mensen werken, wonen en spelen drastisch op zijn kop te zetten. Deze onderwerpen, de ´IBM Next Five in Five', zijn aan de ene kant gebaseerd op trends in de markt en maatschappij waarvan wordt verwacht dat ze ons leven zullen veranderen. Aan de andere kant is gekeken naar opkomende technologieën van IBM's laboratoria overal ter wereld die deze innovaties mogelijk zouden kunnen maken. Eén van deze onderwerpen is het 3D-internet.

Populaire 3D-platforms als Second Life en World of Warcraft zouden zich kunnen ontwikkelen tot een open 3D-internet, ongeveer op dezelfde manier als Darpa, AOL, Prodigy en dergelijke zich indertijd hebben ontwikkeld tot het World Wide Web. In deze online wereld loopt u door supermarkten, boekwinkels en DVD-zaken en komt u experts tegen die u niet gauw in een conventionele winkel zou aantreffen. Het 3D-internet maakt nieuwe vormen van onderwijs, gezondheidszorg op afstand en consumentengedrag mogelijk en leidt tot een andere manier van omgaan met onze vrienden, familie, artsen, docenten, winkels, etc.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Ellis Zijlstra
IBM Commuications
Ellis_Zijlstra@nl.ibm.com
Tel: 06-53240768