PERSINFORMATIE

Aantal storingsmeldingen cv-ketel stijgt met 15% tijdens koude winterdagen

Helft Nederlanders verwacht zeker geen storing deze winter

Amsterdam, 9 februari 2007- Het gemiddelde aantal storingsmeldingen tijdens vriesdagen stijgt met 15% ten opzichte van een dag met temperaturen boven nul. Dat blijkt uit onderzoek van energieonderneming Nuon, over het gebruik en onderhoud van cv-ketels in Nederlandse huishoudens.

Bij de stijging van het aantal storingen speelt ook een gevoelsmatig aspect mee. Tijdens vriesdagen waarop de zon schijnt stijgt het aantal storingen met 10%. Mensen ervaren een storing dan als minder urgent omdat het zonnetje toch enigszins warmte in huis brengt. Echter, op donkere en grauwe vriesdagen stijgt het aantal storingen met 15%. Voor mensen heeft het dan meer urgentie om een storing aan de ketel snel te laten verhelpen.

Helft Nederlanders verwacht geen storing

Uit het onderzoek blijkt dat zeker de helft van de Nederlandse huishoudens geen storing verwacht aan de ketel in de winterperiode. Toch heeft 1 op de 2 Nederlanders wel eens last gehad van een storing aan de cv-ketel. Om storingen snel op te kunnen lossen heeft 70% van de huiseigenaren een service- en onderhoudscontract voor de cv-ketel afgesloten. Vooral het schoonmaken en afstellen van de ketel wordt namelijk liever niet zelf gedaan. Bij een storing van de ketel zonder een onderhoudscontract schakelt het merendeel alsnog een installateur of onderhoudsbedrijf in. 23% vraagt familie of vrienden om naar de cv-ketel te komen kijken. De ketel bijvullen en ontluchten, daar is de gemiddelde Nederlander wel bedreven in. 60% geeft aan dit zelf doen.

10% cv-ketels verouderd

De helft van de Nederlanders weet dat een cv-ketel gemiddeld 15 jaar meegaat. Meer dan een kwart is er echter van overtuigd dat een ketel langer meegaat dan daadwerkelijk het geval is. Het gevolg is dan ook dat bijna 10% van de cv-ketels in Nederland de gemiddelde levensduur van 15 jaar overschrijdt. Dat een vervanging van een 15 jaar gewone cv-ketel door een nieuwe hr-ketel minimaal een besparing van minimaal ¤ 258,- per jaar oplevert weett slechts 7% van de Nederlanders.

Verwarming meest gemist tijdens storing

Als Nederlanders meerdere dagen zonder verwarming of warm water komen te zitten, lost maar liefst 90% dit op door extra warme kleding aan te trekken. 60% geeft dan ook aan vooral de verwarming te missen tijdens een storing. Ook wordt er vaak gekozen om net zo lang te gaan bellen totdat een monteur komt. Vrouwen doen dat meer dan mannen en ouderen vaker dan jongeren. Ergens anders logeren totdat een storing is opgelost is voor 70% van de Nederlanders geen optie.

Onderzoeksverantwoording

Het onderzoek is uitgevoerd door Blauw Research in januari 2007 onder 500 respondenten. Nuon start 8 februari de campagne 'Wanneer stopt uw cv ermee?'. Hiermee beoogt de energieonderneming een groter bewustzijn te creëren over de noodzaak van frequent onderhoud aan de cv-ketel.

Over Nuon

Nuon is een toonaangevende energieonderneming, die met elektriciteit, gas, warmte en aanvullende diensten klanten bedient in Nederland, België en Duitsland.

De onderneming is actief in productie, handel, transport en levering van (duurzame) energie. Nuon streeft naar evenwichtige groei voor alle belanghebbenden: aandeelhouders, medewerkers, klanten, milieu en maatschappij. De netto-omzet in 2005 bedraagt EUR 5,0 miljard. Het aantal medewerkers per eind 2005 bedraagt 9.665 FTE's. De grootste aandeelhouders van Nuon zijn de provincies Gelderland, Noord-Holland, de gemeente Amsterdam en BV Houdstermaatschappij Falcon waarvan de aandelen worden gehouden door de provincie Fryslân.

Einde persinformatie

Noot voor de redactie (