Ingezonden persbericht


Persinformatie

13 februari 2007

Voedingscentrum gaat in de moedermelkmode

Imago borstvoeding heeft zichtbare push nodig

Uit recent onderzoek van het Voedingscentrum blijkt dat Nederlanders zélf behoorlijk positief denken over borstvoeding, maar anderen een minder positieve houding toedichten. Mannen vinden borstvoeding ouderwetser dan vrouwen. Bovendien is borstvoeding niet sexy volgens mannen. Het Voedingscentrum heeft beginnende ontwerpsters uitgedaagd hippe, vrouwelijke mode met een duidelijke 'pro-borstvoeding'-uitstraling te creëren om het imago een positieve impuls te geven. Op de Negen-maanden-beurs strijden drie ontwerpen om het predikaat 'beste moedermelkmode'.

In opdracht van het Voedingscentrum heeft CentERdata onderzoek verricht naar het imago van borstvoeding. Hieruit blijkt dat het imago van borstvoeding redelijk positief is. Opvallend is echter dat men bij anderen een negatieve houding verwacht. Men denkt dat anderen het veel ouderwetser en niet van deze tijd vinden. Verder zijn er duidelijke verschillen tussen mannen en vrouwen:
· Mannen vinden borstvoeding vanzelfsprekender dan vrouwen, vrouwen zien het meer als iets om trots op te zijn;
· Mannen vinden het geven van borstvoeding ouderwetser dan vrouwen en vrouwen vinden borstvoeding eerder van deze tijd;
· Mannen vinden borstvoeding minder passen bij sexy vrouwen dan vrouwen zelf, mannen vinden eerder dan vrouwen dat het vrouwen minder elegant maakt.

Wedstrijd borstvoedingskleding
Het Voedingscentrum heeft drie modeontwerpsters gevraagd een statement voor het vanzelfsprekende van borstvoeding uit te werken in de vorm van borstvoedingskleding. Criteria voor de ontwerpen zijn: hip, vrouwelijk en praktisch. De ontwerpen moeten passen in deze tijd, waarin vrouwen vaak verschillende rollen combineren en er altijd modebewust bij willen lopen. Sanne Schrijver ontwierp het pak'Pure Power', Michelle Wen Zhou de jurk 'Super Care' en Aleksandra Stojadinov lingerie met opdruk 'Breakfast till dinner'. Deze ontwerpen zijn te zien op de site van het Voedingscentrum: http://www.voedingscentrum.nl/NR/exeres/3EE5F232-AD17-40C2-BD0C-4A74B0903BFE,frameless.htm?NRMODE=Published. Bezoekers van de beurs kunnen hun stem uitbrengen op het ontwerp dat hen het meeste aanspreekt. Het Voedingscentrum laat het winnende ontwerp daadwerkelijk uitvoeren en er wordt een modereportage van gemaakt voor het tijdschrift BV Borstvoeding.

Borstvoeding in Nederland
Ondanks het redelijk positieve imago van borstvoeding blijkt uit de cijfers dat het geven van borstvoeding in Nederland niet vanzelfsprekend is. Veel moeders haken eerder af dan de aanbevolen minimale termijn van zes maanden. Hoe meer kinderen de borst krijgen en hoe meer dit ook zichtbaar is voor anderen, hoe gewoner en vanzelfsprekender het wordt.

Voedingscentrum ­ eerlijk over eten
Gezond, lekker en veilig eten is belangrijk in onze samenleving. Elke Nederlander kan met al zijn vragen hierover terecht bij een onafhankelijke organisatie: Stichting Voedingscentrum Nederland. Het Voedingscentrum wordt gefinancierd door het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit en het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport om wetenschappelijk verantwoorde, eerlijke informatie te geven over gezonde en veilige voeding en voedselkwaliteit. Ook ontvangt het Voedingscentrum subsidie om het geven van borstvoeding te stimuleren.



Ingezonden persbericht