Socialistische Partij
Hoe ziet ons openbaar vervoer eruit na 2008?
13-02-2007 * In de commissie Wegen, Verkeer en Vervoer van de
Provincie Noord-Holland is aanstaande vrijdag een eerste gesprek over
de aanbesteding van het OV in Noord-Holland Noord vanaf december 2008.
Aanleiding is een discussienotitie van Gedeputeerde Staten over het
collectief personenvervoer. Het debat zal voeren over het behoud van
'stamlijnen', collectief personenvervoer (streekbussen) versus
collectief vraagafhankelijk vervoer (OV-taxi). Maar de belangrijkste
vraag is deze: in welke mate kiest de Provincie na 2008 haar regierol
te behouden?
In de nota stelt het College van Gedeputeerde Staten voor te kiezen
uit drie varianten: A, B en C.
Model A staat voor maximale marktwerking en geen enkele controle door
de Provincie. De aanbestedingen gaan naar de laagste bieder, waarna de
Provincie alle touwtjes op het gebied van service, dienstverlening en
behoud van lijnen uit handen geeft.
Model B is een tussenoplossing waarbij meer eisen worden gesteld en
gezocht wordt naar één vervoerder voor het hele gebied. Maar ook
hierin geldt dat als de handtekening eenmaal onder de concessie is
gezet dat de Provincie niets meer te vertellen heeft en achteraf niet
meer bij kan sturen.
Variant C is dan volgens de SP een stuk beter. Hierin houden
Provinciale Staten de regie over het openbaar vervoer in het gebied,
en kunnen ook tussentijds bijsturen als dit nodig blijkt te zijn.
Tevens ziet de SP in Variant C een mooie gelegenheid om een
plaatselijk experiment op te nemen voor gratis Openbaar vervoer voor
kinderen en ouderen buiten de spitstijden.
De SP zal vrijdag dan ook van de gelegenheid gebruikmaken om hier
mondelinge vragen over te stellen. De bedoeling is dat de
uiteindelijke keuze voor een aanbestedingsvariant in de Provincie zal
vallen ná de Statenverkiezingen op 7 maart.
Zie ook:
* Dossier Openbaar Vervoer