Socialistische Partij

Hoe ziet ons openbaar vervoer eruit na 2008?

13-02-2007 * In de commissie Wegen, Verkeer en Vervoer van de Provincie Noord-Holland is aanstaande vrijdag een eerste gesprek over de aanbesteding van het OV in Noord-Holland Noord vanaf december 2008. Aanleiding is een discussienotitie van Gedeputeerde Staten over het collectief personenvervoer. Het debat zal voeren over het behoud van 'stamlijnen', collectief personenvervoer (streekbussen) versus collectief vraagafhankelijk vervoer (OV-taxi). Maar de belangrijkste vraag is deze: in welke mate kiest de Provincie na 2008 haar regierol te behouden?

In de nota stelt het College van Gedeputeerde Staten voor te kiezen uit drie varianten: A, B en C.
Model A staat voor maximale marktwerking en geen enkele controle door de Provincie. De aanbestedingen gaan naar de laagste bieder, waarna de Provincie alle touwtjes op het gebied van service, dienstverlening en behoud van lijnen uit handen geeft.

Model B is een tussenoplossing waarbij meer eisen worden gesteld en gezocht wordt naar één vervoerder voor het hele gebied. Maar ook hierin geldt dat als de handtekening eenmaal onder de concessie is gezet dat de Provincie niets meer te vertellen heeft en achteraf niet meer bij kan sturen.

Variant C is dan volgens de SP een stuk beter. Hierin houden Provinciale Staten de regie over het openbaar vervoer in het gebied, en kunnen ook tussentijds bijsturen als dit nodig blijkt te zijn. Tevens ziet de SP in Variant C een mooie gelegenheid om een plaatselijk experiment op te nemen voor gratis Openbaar vervoer voor kinderen en ouderen buiten de spitstijden.

De SP zal vrijdag dan ook van de gelegenheid gebruikmaken om hier mondelinge vragen over te stellen. De bedoeling is dat de uiteindelijke keuze voor een aanbestedingsvariant in de Provincie zal vallen ná de Statenverkiezingen op 7 maart.
Zie ook:
* Dossier Openbaar Vervoer