PERSBERICHT
Utrecht, 12 februari 2007
Overname van Kanbay door Capgemini definitief
Versterking van de expertise in financiële dienstverlening en industrie- en
consumentengoederen.
Naadloze dienstverlening op het gebied van IT-consultancy en technologie.
Vergroting van het delivery-platform in India.
Toename van de omzetgroei en winst van Capgemini.
De aandeelhouders van Kanbay International, Inc. (NASDAQ: KBAY), een mondiale aanbieder
van IT-diensten voor de financiële sector, hebben gisteren ingestemd met de overname van
Kanbay door Capgemini, een van de toonaangevende IT-dienstverleners op het gebied van
consultancy, technologie en outsourcing, tegen een prijs van 29,00 dollar per aandeel in
contanten. Met de overname is een bedrag gemoeid van circa 1,25 miljard dollar. Met de
instemming van de aandeelhouders van Kanbay en de overeenstemming over alle andere
voorwaarden is de fusie, die op 26 oktober 2006 was aangekondigd, vandaag een feit geworden.
Zodra Kanbay is geïntegreerd, is het financiële dienstenpakket van Capgemini aanzienlijk
toegenomen vanwege een groter marktaandeel in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk
en een toename van het aantal financiële medewerkers met 6000 in India.
Na de overname behoort het bedrijf tot de top 5 van IT-bedrijven ter wereld en biedt het zijn
diensten aan in Noord-Amerika, Europa en Azië-Pacific. Met de 7.600 medewerkers van Kanbay
in Amerika, het Verenigd Koninkrijk, India en Azië-Pacific neemt het mondiale Capgemini-
netwerk van financiële deskundigen toe tot meer dan 15.000 en wordt het personeelsbestand in
India uitgebreid tot 12.000. Als gevolg hiervan wordt India het op één na grootste land in de
Capgemini Group (18% van de totale personeelsbezetting) en is Capgemini nu vertegenwoordigd
in zes belangrijke steden in India: Mumbai, Kolkata, Pune, Hyderabad, Chennai en Bangalore.
PERSBERICHT
"Deze overname versterkt de aanwezigheid van Capgemini in Noord-Amerika en vergroot het
aanbod van bancaire en financiële diensten", aldus Stephanie Moore van Forrester.
("Capgemini Acquires Kanbay", Forrester Research, Inc., oktober 2006).
Bovendien neemt door de fusie de expertise op een aantal belangrijke terreinen toe, met name
financiële dienstverlening goed voor 22% van de mondiale IT-markt en een terrein waarop
beide bedrijven al vóór de fusie marktleider waren en industrie- en consumentengoederen
dankzij de overname van Adjoined Consulting door Kanbay. Door deze deal gaat Capgemini
diensten leveren aan meer dan 900 financiële instellingen wereldwijd, retailbanken en grote
spelers op het gebied van leningen en verzekeringen.
Ten slotte verstevigt de overname de aanwezigheid van Capgemini in Noord-Amerika en
bevestigt de ambities van de Capgemini Group op deze markt.
"Door het samengaan van Kanbay en Capgemini ontstaat een toonaangevende mondiale IT-
dienstverlener met ongeëvenaarde expertise op het gebied van financiële dienstverlening,
industrie- en consumentengoederen en consultancy- en technologiediensten en met een
toekomstgericht delivery-model", geeft Paul Hermelin, Chief Executive Officer van de
Capgemini Group, aan. "In de context van ons I³-transformatieprogramma helpt Kanbay ons bij
het realiseren van een sterke omzetgroei, het verbeteren van onze concurrentiepositie en het
RightshoreTM-delivery-model, en bij het bieden van diensten met een nog grotere toegevoegde
waarde aan onze klanten."
Raymond J. Spencer, voorzitter en CEO van Kanbay, wordt een van de topmanagers van
Capgemini. "Onze klanten kunnen nu in nog sterkere mate een beroep doen op onze expertise op
belangrijke terreinen, op ons beproefde delivery-platform en op ons uitgebreide technologie- en
dienstenaanbod", aldus Spencer.
Andere belangrijke terreinen waarop we als gevolg van deze deal onze expertise hebben
uitgebreid, zijn telecommunicatie, media, biowetenschappen en de reis- en vrijetijdsbranche.
PERSBERICHT
Over Capgemini
Capgemini levert aantoonbaar toegevoegde waarde aan de prestaties van zijn klanten in een groot
aantal branches. Dit gebeurt met een compleet en innovatief aanbod van consulting-, technology-
en outsourcingdiensten. Daarbij werkt de onderneming op een onderscheidende manier samen
met haar klanten aan het behalen van snellere, betere en meer duurzame resultaten: de
Collaborative Business Experience. Deze innovatieve samenwerking krijgt vorm door een sterk
netwerk van technologiepartners, bewezen methoden en hulpmiddelen en een sterk op
samenwerking gerichte mentaliteit in de dagelijkse praktijk. Hiermee helpt Capgemini
organisaties om nieuwe groeistrategieën te ontwikkelen en de mogelijkheden van technologie
optimaal te benutten. Capgemini heeft wereldwijd ongeveer 61.000 medewerkers in dienst. De
organisatie realiseerde in 2005 een omzet van 6,954 miljard euro. Meer informatie over
afzonderlijke disciplines, vestigingen en onderzoek is te vinden op www.nl.capgemini.com
Over KANBAY
Het in 1989 opgerichte Kanbay, Inc. (NASDAQ: KBAY) is een wereldwijde IT-dienstverlener
met circa 6.900 medewerkers. Kanbay biedt een compleet geïntegreerd pakket aan
managementconsulting, technologische integratie en ontwikkeling en outsourcingoplossingen
door middel van een beproefd wereldwijd delivery-platform, aan klanten in de financiële
dienstverlening en de consumenten- en industriële-goederensector. Bovendien is het een
groeiende speler in de communicatie- en mediabranche en in de biowetenschappen. Kanbay is
een CMM Level 5-gecertificeerd bedrijf, met hoofdkantoor heeft in Greater Chicago en kantoren
in Noord-Amerika, India, Londen, Singapore, Hongkong, Tokio en Melbourne. Meer informatie
vindt u op http://www.kanbay.com
EINDE PERSBERICHT
Cap Gemini Nederland