13.02.2007
De lucht in onze steden kan en moet schoner. Gemeenten doen daar veel
aan. De stadsbesturen laten ook rapportages over de luchtkwaliteit
maken. Zo weten zij waar ze extra maatregelen moeten en kunnen nemen.
Uit deze rapportages blijkt dat een aantal stadswegen nog niet voldoen
aan Europese normen voor stikstofdioxide. Deze normen worden pas in
2010 van kracht. De concentratie van wegverkeer en scheepvaart door en
rond steden is de belangrijkste oorzaak van de verontreiniging.
Inventarisatie
Milieudefensie heeft de rapportages van de steden onlangs
geïnventariseerd. In haar berichtgeving legt de milieuorganisatie een
eenzijdig accent op de maatregelen die gemeenten moeten nemen.
Noodzakelijke maatregelen
Alleen ingrijpende maatregelen zetten zoden aan de dijk.
Zoals rekeningrijden en schoon vervoer. Stadsbesturen doen wat
mogelijk is.
Een greep uit de maatregelen:
* Het invoeren van milieuzones. (In deze zones mag geen vervuilend
vrachtverkeer meer rijden.)
* Maatregelen om het verkeer beter te laten doorstromen.
(Om stoppen en stationair draaien te voorkomen.)
* Park and ride voorzieningen.
* (Parkeerterreinen bij trein- en metrostations.)
* Investeringen in openbaar vervoer. (Zo rijdt
het Rotterdams openbaar vervoer vrijwel uitsluitend met schone
bussen.)
Benodigd budget
Gemeenten doen veel. Maar zij hebben niet alleen de sleutel in handen.
De vorige kabinetten Balkenende hebben veel geld beschikbaar gesteld
voor het verbeteren van de luchtkwaliteit.
De VNG heeft eerder al geconstateerd dat een verdubbeling van het
budget nodig is om aan de luchtkwaliteitsnormen te voldoen.
* VNG-dossier Luchtkwaliteit
Vereniging Nederlandse Gemeenten