TNS NIPO

Foto

Publicaties TNS NIPO onderzoek

16 februari 2007

Aantal huishoudens met digitale televisie in jaar tijd verdubbeld Groei stagneert

Het aantal Nederlandse huishoudens dat in bezit is van digitale televisie, is in het laatste kwartaal van 2006 met slechts één procentpunt gestegen ten opzichte van het kwartaal ervoor. Op dit moment heeft ruim een op de vijf huishoudens de beschikking over digitale televisie (22%). Wel is het aantal bezitters in een jaar verdubbeld: in het vierde kwartaal van 2005 lag de penetratie nog op elf procent. Dit blijkt uit recente resultaten van de Telecom Multiplay Monitor van TNS NIPO, sector Technology. Het onderzoek werd uitgevoerd onder ruim 2.000 huishoudens.

De belangrijkste groei werd gerealiseerd in de zomer van 2006. Het aantal huishoudens met digitale televisie nam destijds toe van 15 procent naar 21 procent. Het laatste kwartaal is de groei echter gestagneerd.
De groei van zes procent in de zomerperiode is met name te danken aan huishoudens met een hoofdkostwinner in de leeftijd van 25 tot 44 jaar. Deze bleken meer dan gemiddeld gevoelig te zijn voor de acties die de diverse aanbieders (met name UPC) in de afgelopen zomerperiode op touw hadden gezet om nieuwe klanten aan zich te binden.

Kabel belangrijkste kanaal voor ontvangst televisiesignaal Met een penetratiegraad van 98 procent is televisie een algemeen goed in Nederland. Het signaal voor televisie wordt in overgrote meerderheid ontvangen via de kabel (88%). De ontvangst van het signaal via de schotel/satelliet is in heel 2006 constant met zes procent. De overige mogelijkheden zijn Digitenne en ADSL, maar deze komen niet verder dan een aandeel van tussen de één en drie procent.

Groeipotentie gering
Hoewel zes procent van de huishoudens plannen heeft om op korte termijn over te gaan op een abonnement voor digitale televisie, zal een verdere groei alleen kunnen worden gerealiseerd door een goed aanbod van de aanbieders. In heel 2006 lag de aanschafintentie namelijk ook al tussen de vijf en zeven procent. Daarbij komt nog dat één procent van de huishoudens aangeeft het abonnement voor digitale televisie op te gaan zeggen.

C5532 | Methode: mixed mode (TNS NIPObase CATI, CAPI en CAWI) | Het veldwerk vindt continu, gedurende het hele jaar plaats. Aantal respondenten: ieder kwartaal worden ruim 2.000 huishoudens geïnterviewd.

Bij publicatie of verspreiding graag de bron TNS NIPO vermelden. Voor eventuele vragen kunt u contact opnemen met Miranda van Unen (tel: 020 522 57 54).