AutoRai

Christieâs veilt originele Auto Union Type D racewagen

(1/29/2007)
Misschien wel de duurste auto uit de geschiedenis van het gerenommeerde veilinghuis Christieâs wordt geveild op 17 februari a.s. tijdens de internationale oldtimerbeurs Rétromobile in Parijs. Het betreft één van de twee laatste, originele Auto Union Type D racewagens, in dit geval de versie uit 1939. De door Christieâs aangegeven schatting varieert tussen 8,8 tot 12 miljoen euro. Dat zou een nieuw record zijn in de lange historie van het Britse veilinghuis. De wereldwijde interesse is bijzonder groot. Dat is een van de redenen dat Christieâs in samenwerking met Audi of America en Audi Tradition op 25 januari in New York een persconferentie heeft gehouden. Audi France neemt de veiling te baat om in Parijs de originele Auto Union Type D van Audi Tradition tentoon te stellen.

Auto Union is één van de merken waaruit AUDI AG is ontstaan. Audi Tradition is verantwoordelijk voor het levend houden van de historie van de onvergetelijke Auto Union Grand Prix racewagens. Op 25 januari was in het Audi Forum in New York de te veilen auto te zien, en van 12 tot en met 17 februari zal in Parijs de zogenoemde âzusterautoâ present zijn, de Auto Union Type D racewagen uit 1938. Beide racewagens zijn afkomstig uit de voormalige USSR, waar de autoâs na de Tweede Wereldoorlog als oorlogsbuit vanuit Zwickau naartoe werden gebracht.

In de jaren tachtig van de vorige eeuw wist de Amerikaan Paul Karassik na meer dan tien jaar zoeken de autoâs in onderdelen vanuit de voormalige USSR naar het westen te brengen. Vervolgens werden ze door specialisten in Groot-Brittannië, op technisch gebied ondersteund door AUDI AG, weer opgebouwd. AUDI AG verwierf daarop de Type D uit 1938, terwijl het model uit 1939 in handen van een verzamelaar kwam.

Voor het raceseizoen 1938, waarbij een nieuw internationaal Grand Prix-reglement de cilinderinhoud van de motoren beperkte tot drie liter, ontwikkelden de ingenieurs van Auto Union onder leiding van Robert Eberan-Eberhorst de 12-cilinder Auto Union Type D. De technische basis voor het model â middenmotor, torsiestaafvering, compressormotor â was afgeleid van de door Ferdinand Porsche voor Auto Union ontwikkelde voorganger Type C met 16-cilinder V-motor. Met de Type D won Auto Union in 1938 de Grand Prixâs van Italië en Engeland.

Voor 1939 werd de racewagen gemodificeerd en uitgerust met een dubbele compressor, die het vermogen opvoerde van 420 naar 460 pk. De topsnelheid bedroeg 330 km/h. Met dit model werden overwinningen behaald bij de Grand Prixâs van Frankrijk en Joegoslavië. De topcoureurs die met de Auto Union Rennwagen Type D aan de start verschenen, waren Tazio Nuvolari, H.P. Müller, Hans Stuck, Rudolf Hasse en Georg Meier.

Audi Tradition is tegenwoordig weer in het bezit van vier Auto Union Silberpfeilen â de originele Type D en Type C/D Bergracewagen, alsmede originele reconstructies van de Type C Grand Prix en de gestroomlijnde racewagen Type C Avus Stromlinien-racewagen. Een volgende reconstructie zal nog dit jaar worden voltooid: een Auto Union Type D racewagen met dubbele compressor uit 1939.

Vakmensen van Audi Tradition zullen bij de veiling op 17 februari a.s. om 18.30 uur, op de stand van Christieâs op Rétromobile (Hal 7) aanwezig zijn om onder meer technische vragen te beantwoorden.

Het Audi-logo met de vier ringen symboliseert de merken Audi, DKW, Horch en Wanderer, die in Auto Union werden samengevoegd. Auto Union en NSU, die in 1969 fuseerden, drukten een belangrijke stempel op de ontwikkeling van de moderne personenauto. In 1985 ontstond uit Audi NSU Auto Union AG het tegenwoordige AUDI AG. Audi Tradition onderhoudt en presenteert samen met de beide Traditions-bedrijven Auto Union GmbH en NSU GmbH de omvangrijke en wijdvertakte Audi historie. Het Audi museum mobile in het Audi Forum Ingolstadt is dagelijks geopend van 09.00 tot 18.00 uur.