abcdefgh
De voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
20 februari 2007 1
Ons kenmerk Uw kenmerk
RWS/VCNL/2007/146 -
Onderwerp
Eindrapport inzake proef versnelde c.q. uitgestelde bergingsmethodiek
Geachte voorzitter,
In mijn brief van 16 september 2005 (DGTL/05/005593), waarin een aantal vragen van
het lid van Hijum over verkeersongevallen met vrachtwagens zijn beantwoord, heb ik
aangekondigd om in samenwerking met de brancheorganisaties TLN, KNV en EVO
alsmede de verzekeraars, nader onderzoek te zullen uitvoeren met betrekking tot
ongevallen met vrachtauto's op het hoofdwegennet. Dit onderzoek heeft bestaan uit
enerzijds een proef met versnelde berging van (gekantelde) vrachtwagens en anderzijds
een diepteonderzoek naar de oorzaken van vrachtwagenongevallen. In de bijlagen treft u
het eindrapport van de uitgevoerde proef aan. De resultaten met betrekking tot het
diepteonderzoek (DGTL/07/005037) worden tegelijk aan de Tweede Kamer aangeboden.
Quick-scan vrachtwagenongevallen
In het najaar van 2005 heb ik, vooruitlopend op het onderhavige onderzoek, een quick-
scan laten uitvoeren naar de ontwikkeling van het aantal vrachtauto-ongevallen in de
eerste helft van 2005. Het doel van de quick-scan was een beter inzicht te krijgen in de
frequentie, oorzaken, gevolgen en mogelijke oplossingen van de ongevallen. De resultaten
van deze quick-scan heb ik u bij brief van 26 oktober 2005 (HWVCNL/2005/263)
aangeboden.
Proef versnelde berging
In navolging van de quick-scan is in overleg met alle betrokkenen besloten een proef uit te
laten voeren. Doel van de proef is geweest inzicht te krijgen in de effecten
(maatschappelijke baten in relatie tot eventuele extra schade en juridische consequenties
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1, Den Haag Fax 070 351 78 95
Internet www.minvenw.nl
Bereikbaar met tramlijn 9 vanaf station Den Haag Centraal en Den Haag HS
RWS/VCNL/2007/146
met betrekking tot voertuig, lading of de weg) van het frequenter toepassen van de
versnelde c.q. uitgestelde bergingsmethodiek.
Inhoud proef
Tijdens de proef zijn vrachtwagens eerder weggesleept (versnelde berging) of zo
neergezet, bijvoorbeeld in de berm, dat zij geen overlast voor het verkeer veroorzaken
(uitgestelde berging). Op een rustiger tijdstip is de vrachtwagen dan alsnog weggehaald.
In deze nieuwe aanpak worden geen maatregelen getroffen om extra schade aan de
vrachtwagen of lading te voorkomen. Hiermee wordt tijdswinst behaald waardoor minder
file ontstaat. Uit de proef is gebleken dat er geen extra schade aan de vrachtwagens of
lading is ontstaan. Tevens is gebleken dat de systematiek ook effectief is bij pechgevallen
(bijvoorbeeld motorische problemen en lekke banden).
Conclusie en vervolgstappen
Het (frequenter) toepassen van de versnelde c.q. uitgestelde bergingsmethodiek, zowel
voor pechgevallen als ongevallen met vrachtwagens, komt ten goede aan de
verkeersdoorstroming-en veiligheid. Dit is alleen overdag lonend en op drukke trajecten. Ik
laat Rijkswaterstaat onderzoeken wat de consequenties zijn van de invoering van deze
aanpak.
Ik verwacht u hiermede voldoende te hebben geïnformeerd.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Karla Peijs
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat