KLM Zomerdienst 2007
20.02.07
KLM Zomerdienst 2007
Groei KLM en Air France op belangrijke markten in zomerdienst 2007
AMSTELVEEN, 20 februari 2007 - KLM en Air France continueren in de
zomerdienst 2007 de groei van hun capaciteit op belangrijke markten.
Vergeleken met zomer 2006 groeit de capaciteit in beschikbare
stoelkilometers (available seat kilometers: ASK's) met 5.4%, waarvan
5.6% op lange-afstandsroutes en 4.3% op middellange routes.
De zomerdienst 2007 start op zondag 25 maart en eindigt op zaterdag 27
oktober.
Transatlantische groei met Northwest
Dankzij de succesvolle transatlantische joint venture met Northwest
Airlines zal het aantal bestemmingen en vluchtfrequenties op de
transatlantische routes drastisch stijgen. In totaal zal de capaciteit
van KLM op Noord-Amerika stijgen met 15.2%.
Nieuwe diensten worden geïntroduceerd tussen Amsterdam en Hartford (in
de staat Connecticut, V.S.); tussen Detroit en Brussel en tussen
Detroit en Düsseldorf. Het aantal vluchten tussen Detroit en Frankfurt
zal worden verdubbeld tot twee retourdiensten per dag. Al deze nieuwe
diensten zullen worden uitgevoerd met Boeing 757-vliegtuigen van
Northwest in een speciale transatlantische tweeklassen-configuatie.
De vluchtfrequenties worden verhoogd op vluchten van Amsterdam naar
Detroit, Boston, Los Angeles en Toronto. De extra vluchten naar Los
Angeles en Boston zullen vroeg in de ochtend vertrekkend zijn, zodat
ze goed aansluiten op vluchten vanuit het Midden-Oosten, Afrika en
India.
Op de vluchten naar San Francisco wordt de capaciteit verhoogd door de
inzet van de Boeing 747-400.
Groeimarkten
KLM en Air France zetten hun strategie van uitbreiding op de
groeimarkten China, India en Zuid-Amerika voort.
Het aantal wekelijkse KLM-vluchten naar China groeit naar 34,
inclusief codeshare-vluchten met partner China Southern tussen
Amsterdam en Beijing/Guangzhou.
Dit wordt het derde achtereenvolgende seizoen dat KLM de
vluchtfrequentie op China opvoert.
Samen met Air France groeit het aantal wekelijkse vluchten naar China
tot 69. Dat is meer dan enige andere Europese luchtvaartgroep
aanbiedt.
In Zuid-Amerika gaat KLM Lima non-stop met Amsterdam verbinden, met
zes Boeing 777-retourvluchten, en een 6e frequentie zal worden
toegevoegd naar Quito/Quayaquil.
KLM zal de vluchtfrequentie op Hyderabad verhogen van 4x naar 5x per
week; in totaal zullen KLM, Air France en Northwest naar India 43
wekelijkse vluchten aanbieden op de bestemmingen Delhi, Mumbai,
Hyderabad, Bangalore en Chennai.
In totaal groeit de capaciteit van KLM met 7.4% op routes naar Azië en
3.7% naar Centraal & Zuid-Amerika.
Europa
De komende zomer zal de KLM de dagelijkse vluchtfrequentie op
Barcelona, Moskou, Stavanger en Tallinn met één verhogen.
Voor Moskou betekent dit dat KLM samen met SkyTeam-partner Aeroflot
drie dagelijkse retourvluchten tussen Amsterdam en de Russische
hoofdstad kan aanbieden.
De uitbreiding van Europese vluchten is onderdeel van het in zomer
2006 geïntroduceerde zevenblokkensysteem, dat passagiers meer
vluchtmogelijkheden en betere aansluitingen tussen inkomende en
uitgaande vluchten biedt.
KLM en Air France zorgen voor een betere balans in de uitvoering op
vluchten van Amsterdam naar Parijs en Lyon. KLM neemt drie dagelijkse
vluchten tussen Amsterdam en Parijs over van Air France en de Franse
partnermaatschappij neemt drie vluchtoperaties tussen Amsterdam en
Lyon van KLM over. De vluchtschema's en -frequenties blijven
ongewijzigd. In totaal zijn acht Franse steden verbonden met
Amsterdam.
De capaciteit op KLM's middellange routenetwerk stijgt komende zomer
in totaal met 4.3%.
Vloot
Bij de start van het zomerseizoen heeft KLM een belangrijk deel van
het vlootvernieuwingsprogramma afgerond met de vervanging van alle
Boeing 767-300ER-vliegtuigen door nieuwe Airbus A330-200-toestellen.
Ook is de eerste fase van de interieurmodificatie van de MD-11
afgerond. Nu zijn alle economy-stoelen vervangen door de nieuwe
stoelen. De nieuwe configuratie van de MD-11 heeft meer stoelen in
economy en minder in business class. De tweede fase van de
cabinevernieuwing omvat het vervangen van de business class stoelen
door de nieuwe lie-flat stoelen en de installatie van het inflight
entertainment systeem dat ook aanwezig is op de Airbus 330-200 en
Boeing 777-200.
Alle vluchten naar de Nederlandse Antillen en Aruba zullen standaard
met MD-11's worden uitgevoerd.
Meer informatie over vluchtschema's en reisvoorwaarden is te vinden
op www.klm.com en in de reserveringssystemen.
KLM