Senternovem


20-02-2007

'Voorzie ook zuinige dieselauto's van roetfilter'

De auto-industrie moet ook zuinige dieselauto's standaard voorzien van een roetfilter. De ANWB, het Wereld Natuur Fonds (WNF) en de Stichting Natuur en Milieu roepen hiertoe dinsdag op bij de bekendmaking van de nieuwe lijsten met de top tien van zuinige auto's. Zuinige dieselauto's krijgen nu vaak geen roetfilter, omdat de autobranche ervan uitgaat dat zij toch al minder vervuilend zijn. Roetfilters worden mogelijk in 2009 verplicht.

Sinds 1 juli vorig jaar kunnen dieselrijders een overheidssubsidie krijgen van vijfhonderd euro als zij een filter laten plaatsen, een korting van tachtig procent. Ruim 7500 mensen hebben inmiddels een roetfilter besteld. Hierdoor is de CO2-uitstoot van het voertuig lager.

Veel auto's met een zuinige dieselmotor komen niet voor de lijst in aanmerking omdat ze geen roetfilter hebben. In andere landen zijn volgens de organisaties veel meer auto's te koop die op meerdere soorten brandstof, zoals aardgas rijden. De organisaties doen een beroep op importeurs om snel meer zuinige en schone auto's in Nederland te introduceren.

Ongeveer vijftig zuinige auto's staan op de lijsten, die zijn onderverdeeld naar diverse klassen. ANWB, WNF en Natuur en Milieu publiceren deze lijsten sinds het najaar om aan te geven dat consumenten keuzes kunnen maken die bijdragen aan het tegengaan van klimaatverandering. Daarnaast werken WNF en ANWB samen met de autobranche aan de promotie van energiezuinige auto's.

De top tien is er voor vier klassen: stadsauto's, kleine middenklassers, middenklassers en grotere middenklassers. Elke top tien bestaat uit de vijf zuinigste benzine- en de vijf zuinigste dieselmodellen in die klasse. Alleen bij de stadsauto's zijn slechts de benzinemodellen opgenomen.

De Volkswagen Polo Blue Motion is nog steeds de zuinigste schone personenauto van Nederland, gevolgd door de Toyota Prius en de Honda Civic Hybride, de Citroën C1, de Daihatsu Cuore, de Peugeot 107 en de Toyota Aigo. Deze auto's voldoen volgens de organisaties ruimschoots aan de EU-richtlijn dat personenauto's hooguit 130 gram CO2 per kilometer zouden mogen uitstoten.

Bron

NOVUM
Wijzigingsdatum | 20-02-2007