Ingezonden persbericht


Den Haag, 20 februari 2007

Consument & Geldzaken zoekt klokkenluider bij Aegon's Spaarbeleg over misleiding aandelenlease

De Vereniging Consument & Geldzaken zoekt naar (voormalige) medewerkers van Aegon dochter Spaarbeleg of tussenpersonen van franchiseorganisatie De Spaarbelegger die bereid zijn openheid te verschaffen over de verkoopmethoden die Spaarbeleg in de periode tussen 1997 en 2002 hanteerde bij de verkoop van het aandelenleaseproduct SprintPlan. Volgens Consument & Geldzaken is aan een flink deel van de circa 100.000 SprintPlan-deelnemers op misleidende wijze voorgehouden dat een deelnemer geen enkel risico liep ten aanzien van zijn maandbetalingen in een SprintPlan. In werkelijkheid betrof deze maandbetaling -door Spaarbeleg 'inleg' genoemd- een rentebetaling. De consumentenorganisatie is de afgelopen drie jaar enkele malen telefonisch benaderd door oud-medewerkers van Spaarbeleg en voormalige tussenpersonen van de franchiseorganisatie de Spaarbelegger, die deze misleiding aankaartten, maar het uiteindelijk niet aandurfden om openheid van zaken te geven.. De Vereniging Consument & Geldzaken is voor ruim 22.000 aangesloten SprintPlan-gedupeerden verwikkeld in een rechtsstrijd met Aegon over dit SprintPlan-aandelenleaseproduct.

De kwestie rondom de misleiding door Spaarbeleg is opnieuw actueel geworden doordat de Rechtbank Utrecht hieraan binnenkort, in een individuele rechtszaak van een SprintPlan-gedupeerde, een aparte zitting voor getuigenverhoor wijdt. De desbetreffende gedupeerde stelt in haar procedure dat zij vooraf telefonisch navraag heeft gedaan bij Spaarbeleg over de risico's die zij liep ten aanzien van haar maandbetalingen aan een SprintPlan. De medewerker van Spaarbeleg zou haar in dit telefoongesprek hebben medegedeeld dat zij aan het eind van de looptijd het totaal van de verrichte maandbetaling gegarandeerd zou terugkrijgen. De Rechtbank Utrecht heeft de desbetreffende gedupeerde nu toegelaten om bewijs van deze stelling te leveren. 'Uit contacten die wij de afgelopen drie jaar met vele duizenden SprintPlan-gedupeerden hebben gehad blijkt in een groot aantal gevallen hetzelfde verhaal naar voren te komen' aldus woordvoerder Weenink van Consument & Geldzaken. 'Aan veel deelnemers is vooraf de verzekering gegeven dat zij ten minste het totaal van hun maandbetalingen zouden terugontvangen. Veelal is hierbij verwijzen naar het Aegon Garantiefonds waarin het Sprintplan belegt'. Van enigerlei relatie tussen de (koers)waarde van dit Aegon Garantiefonds en de maandbetaling door een deelnemer is echter feitelijk geen sprake, waardoor deelnemers, mogelijk bewust, op het verkeerde been zijn gezet' aldus Weenink. 'Ook in de telefonische contacten die wij met enkele voormalige tussenpersonen van de Spaarbelegger hebben gehad, is ons verduidelijkt dat tussenpersonen, tijdens door Spaarbeleg georganiseerde cursussen en workshops is geleerd om, potentiële SprintPlan-klanten voor te houden dat de naam 'Garantiefonds' garant stond voor het wegnemen van ieder risico. 'Gevraagd naar hun bereidheid om nadere informatie te verschaffen over dit patroon van misleiding haakten onze contactpersonen helaas af'. Ook op het aanbod om ons anoniem achtergrondinformatie te verschaffen over de gehouden workshops voor SprintPlan-verkopers is tot nu toe nog niet gereageerd. De Vereniging Consument & Geldzaken hoopt de komende maanden alsnog in contact te kunnen komen met medewerkers of tussenpersonen die bereid zijn nadere informatie te verschaffen over de binnen Spaarbeleg gebruikte verkoopmethodes. De informatie over mogelijk misleidende verkoopmethoden bij Spaarbeleg en/of dochteronderneming de Spaarbelegger is van belang bij de toewijzing van de hoogte van een schadevergoeding aan gedupeerden. De rechtbank heeft in een tussenvonnis in januari jl laten weten dat wanneer de misleiding kan worden bewezen Spaarbeleg aansprakelijk is voor de volledige schade. Kan de misleiding niet worden bewezen, dan zal er een verdeling van de schade plaatsvinden tussen Spaarbeleg en de gedupeerde. De rechtbank heeft daarbij aangegeven dat ook dan Spaarbeleg in beginsel het grootste deel van de schade dient te betalen, maar in individuele gevallen kan dit worden verlaagd naar 50% van de geleden schade. 'Voor tienduizenden gedupeerden van het SprintPlan is het van belang om te weten of zij het slachtoffer werden van een vast patroon van bewuste misleiding of dat het slechts om incidentele fouten ging'. 'De komende maanden zullen wij onze inspanningen intensifiëren om informatie los te krijgen over de gebruikte verkoopmethodes door Spaarbeleg' aldus Consument & Geldzaken. Informatie van derden zal daarbij vertrouwelijk worden behandeld.

0-0-0

Noot voor de persmedia: nadere informatie over dit persbericht is te verkrijgen bij Mr. Anton J. Weenink (hoofd juridische ledenservice) tel.:070-3819384 of 06-38062973


. ABC Gebouw
Donker Curtiusstraat 7
1051 JL Amsterdam
Tel.: 020-6849055
Fax: 020-6863719

Kantoor Den Haag
Benoordenhoutseweg 23
2596 BA Den Haag
Tel.:070-3819384