Gemeente Utrecht


2007 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
18 Vragen van mevrouw G.A. Oskam
(ingekomen op 2 februari 2007
en antwoorden door het college verzonden op 20 februari 2007)

De Langerakbaan is ontworpen met een stedelijke uitstraling. Dat hield in dat er geen bomen langs of tussen de stroken zijn geplant. Na een initiatief van omwonenden, aangevuld met een handtekeningenactie, heeft het wijkbureau Leidsche Rijn meegewerkt aan het in het plantseizoen plaatsen van 50 bomen aan de Langerakbaan. Meer dan 50 bomen zou niet kunnen, omdat dit niet zou passen in het stedenbouwkundig ontwerp van de Langerakbaan.

De Waterbieslaan in Vleuterweide kent dezelfde wens van bewoners. Ook daar is er een initiatief geweest van bewoners, aangevuld met een handtekeningenactie, om bomen te planten langs deze langgerekte weg. Dit is afgewezen door het wijkservicecentrum Vleuten-de Meern, omdat dit ten koste zou gaan van een aantal parkeerplaatsen.

Onlangs heeft de minister van VROM aangegeven dat hij van mening is dat de hoeveelheid functioneel groen in de Vinex-wijken minimaal is. De minister pleitte voor een 'herstel'actie.

Dit alles leidt D66 op dit moment tot de volgende vragen:

1. Bent u het met de minister van VROM eens dat in de Vinex-wijken te weinig functioneel groen is?

Nee, maar ook de minister deelt deze opvatting.


2. Hoeveel procent functioneel groen per deelwijk van Leidsche Rijn (incl. Veldhuizen en Vleuterweide) is er volgens dit college gepland? En hoeveel is gerealiseerd?

In de Alterra rapportage "Groene meters" wordt een groennorm van 75 m2/woning als kengetal genoemd voor het grondgebied van een gemeente. In Leidsche Rijn wordt 82 m2 groen per woning gerealiseerd. Het gemiddelde oppervlakte groen per woning in Utrecht stijgt daarmee van 37,9 m2 naar 48,1 m2.


3. Het Leidsche Rijn Park is, na een lang traject van besluitvorming, kleiner geworden dan ooit gepland. Is de uitspraak van de minister van VROM voor het college aanleiding om bepaalde woningbouwlokaties rondom het Leidsche Rijn Park te herzien? Wij denken hierbij ook en met name aan de lokatie Hindersteinlaan waarover in 2010 nadere besluitvorming zou komen.

Nee, zie antwoord op de vragen 1 en 2.


4. Bent u bereid af te wijken van oorspronkelijke stedenbouwkundige ontwerpen, zoals op de Langerakbaan, om meer groen aan te planten. In dit geval in de vorm van bomen op bijvoorbeeld het middenplateau tussen de rijstroken?

Nee, hiertoe is geen aanleiding.


5. Bent u bereid om aan bewoners van straten die te kennen hebben gegeven meer bomen in hun straat te willen zien, zoals op de Waterbieslaan, de keuze voor te leggen voor òf een parkeerplaats òf een boom?

Neen. De parkeernorm is uitgangspunt. Overigens blijkt in veel wijken dat bewoners in geval van vrije keuze vaak kiezen voor meer parkeerplaatsen.


---- --