Gemeente Utrecht


2007 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
11 Vragen van de heren V. Oldenborg, P.H. van Corler en J.A. Kleuver
(ingekomen op 26 januari 2007
en antwoorden door het college verzonden op 20 februari 2007)

Aangezien onderstaande vragen in de commissie verkeer en beheer niet door de wethouder van verkeer konden worden beantwoord stellen wij ze nu schriftelijk aan het College.
De Hof ter Weydeweg is voor fietsers uit Vleuten de meest directe verbinding om in Utrecht te komen. Door verschillende werzaamheden is deze weg nu al een aantal malen afgesloten voor de fietser en vervolgens, waarschijnlijk door burgerlijke ongehoorzaamheid, weer geopend. De fracties van Leefbaar Utrecht, GroenLinks en D66 ontgaat de ratio achter de noodzaak om deze weg voor fietsers af te sluiten. Volgens ons is het in ieder geval voorlopig nog een veilige fietsroute tussen Vleuten en Utrecht. De inmiddels aangelegde alternatieven scoren momenteel zeker niet beter waar het veiligheid en comfort betreft en dat valt ook niet te verwachten in een gebied waar het de komende jaren nog zal bruisen van de bouwactiviteiten. Dit leidt onze fracties tot de volgende vragen:

1. Is het College het met ons eens dat de Hof ter Weydeweg de meest logische fietsroute tussen Vleuten en Utrecht is? Zo nee, waarom niet?

Nee. Op dit moment is dat niet het geval. Een deel van de Hof ter Weydeweg is vanaf begin 2005 afgesloten voor gemotoriseerd verkeer en (brom)fietsverkeer omdat het bouwverkeer zodanig zwaar en intensief is, dat op het vrijliggende fietspad de veiligheid van het fietsverkeer in het geding is. Ten behoeve van een goede en veilige fietsroute tussen Vleuten en Utrecht-stad is toen versneld de vrijliggende hoofdfietsroute via de Operettelaan-Waterwinpark- Jazzboulevard gerealiseerd.

2. Is het College het met ons eens dat door de voortdurende bouwactiviteiten in Terwijde elke fietsroute tussen Vleuten en Utrecht regelmatig zal worden geconfronteerd met een zekere mate van onveiligheid? Zo nee, waarom niet?

Ja. Door de voortgaande bouw in Terwijde zal het zo zijn dat elke fietsroute in een bepaalde mate door bouwverkeer zal worden gekruist. Vanwege het elkaar passerende bouwverkeer is het op de Hof ter Weijdeweg voor fietsers erg gevaarlijk. De huidige route via de Jazzboulevard - Jazzsingel daarentegen bestaat uit een brede rijbaan voor motorvoertuigen en een breed gescheiden fietspad. De rijbaan en het fietspad zijn verlicht. Op de plek waar het bouwverkeer het fietsverkeer kruist is de situatie duidelijk en overzichtelijk.

3. Is het College het met ons eens dat de route over de Hof ter Weydeweg vooralsnog niet gevaarlijker is dan een van de andere routes? Zo nee, waarom niet?

Nee. De situatie op de Hof ter Weydeweg wordt door het College als gevaarlijker ingeschat omdat hier bouwverkeer elkaar moet passeren, waarbij dan door dit verkeer moet worden uitgeweken naar het fietspad

4. Is het College bereid om de afsluiting van de Hof ter Weydeweg tussen Vleuten en het station Terwijde zodanig aan te passen dat het ter plaatse vrijliggende fietspad weer normaal wordt opengesteld voor fietsers en eventuele voetgangers? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wanneer kan deze aanpassing worden gerealiseerd?

Vooralsnog wordt de afsluiting gehandhaafd, zeker gezien de start van de bouw van de "Poort van Terwijde" nabij het station Utrecht-Terwijde NS. Op het moment dat de bouwactiviteiten duidelijk afnemen waardoor de situatie niet meer onveilig is, zou de afsluiting voor fietsers in principe kunnen worden opgeheven.

Een deel van de Hof ter Weijdeweg is momenteel opgebroken vanwege het aanbrengen van kabels en leidingen. Het is nu dus ook fysiek niet mogelijk om via de Hof ter Weijdeweg naar Utrecht-stad te fietsen.
De weg komt niet meer op de huidige plek terug. Wel wordt, zoals opgenomen in het ontwerp voor Terwijde, net ten noorden hiervan een nieuwe weg parallel aan het spoor aangelegd. De vrijliggende fietsroute via de Jazzboulevard en Jazzsingel is tot die tijd dus de enige mogelijke en veilige route.
In overleg met de Fietsersbond wordt nog gekeken naar eventuele technische optimalisaties op deze route.


---- --