Sandd versterkt haar positie op de postmarkt



Sandd bv

Apeldoorn, 20 februari 2007

Sandd heeft met 320 miljoen poststukken in 2006 haar positie op de Nederlandse markt nog verder versterkt

Sandd, het op één na grootste postbedrijf van Nederland, heeft haar omzet in 2006 zien stijgen met bijna 40% ten opzichte van 2005 naar circa 68 miljoen euro. Voor circa 1.500 klanten bezorgde Sandd vanuit 80 distributiecentra met 10.500 bezorgers meer dan 320 miljoen poststukken. Hiermee groeide het marktaandeel in het geliberaliseerde deel van de postmarkt naar 12%.

Marktaandeel stijgt van 8% naar 12%
Sandd heeft het verspreide volume zien stijgen van 230 miljoen poststukken in 2005 tot 320 miljoen in 2006. Daarmee is het marktaandeel van Sandd binnen de geliberaliseerde postmarkt gestegen van 8% naar 12%. Naast een sterke groei binnen de uitgeversbranche en financiële sector is het Sandd gelukt om bij haar bestaande relaties nieuwe langlopende contracten af te sluiten. Hierdoor heeft Sandd haar nummer 2 positie verder versterkt. Bart Stomphorst, CEO Sandd: Een van de doelstellingen van 2006 was het versterken van onze positie binnen de uitgevers en de financiële branche. Dat is gelukt, ruim 40% van alle uitgeverijen is klant van Sandd. Daarnaast hebben we contracten met vrijwel alle banken van Nederland als preferred supplier naast TNT.

Winst stijgt naar 8%
Met een omzet van bijna 68 miljoen euro heeft Sandd de operationele winst zien stijgen van 5% in 2005 naar 8% in 2006. Tevens heeft Sandd voor het eerst in haar 5 jarig bestaan een netto positief resultaat behaald.
In vergelijking met 2005 steeg de omzet in 2006 van 50 tot 68 miljoen euro. Bart Stomphorst: Een unieke prestatie waarvoor ik veel waardering uitspreek naar alle Sandd medewerkers. Sandd heeft bewezen dat concurrentie aangaan met TNT mogelijk is. Wij hebben een solide positie binnen de Nederlandse postmarkt.

430 miljoen poststukken in 2007
Voor 2007 verwacht Sandd een volumestijging van 35% tot 430 miljoen poststukken. Het marktaandeel zal hierdoor stijgen naar 16%. De verwachting is dat de omzet in 2007 zal uitkomen op ruim 85 miljoen euro.

Eind 2006 heeft Sandd haar nieuwe sorteerhal en hoofdkantoor in gebruik genomen. Met de overgang naar de sorteerhal van 10.000 m2 en de implementatie van een nieuw innovatief sorteersysteem in de eerste helft van 2007 zal de kwaliteit van Sandd verder worden verbeterd. Na jaren van investeren is Sandd klaar voor de liberalisering van de Nederlandse postmarkt per 1 januari 2008. Naar verwachting zal het nieuwe kabinet medio april definitief beslissen het monopolie op de postmarkt af te schaffen. Bart Stomphorst: Wij raken er steeds meer van overtuigd dat MKB bedrijven en consumenten ook moeten kunnen profiteren van een vrije postmarkt en tegen lagere tarieven kunnen verzenden. Het is dan wel noodzakelijk dat de postmarkt zo snel mogelijk volledig wordt geliberaliseerd.

Sandd
Sandd is het op één na grootste postbedrijf van Nederland. Met vaste bezorgdagen, aantrekkelijke tarieven en betrouwbare dienstverlening bezorgt Sandd sinds 2001 geadresseerd drukwerk voor een uiteenlopende klantenkring van charitatieve instellingen tot postorderaars en van direct mails tot tijdschriften. De doelstelling van Sandd is een marktaandeel van 20-25% in 2011.


- EINDE BERICHT -

Achtergrondinformatie (