Gemeente Zwolle

Onafhankelijk klachtenmeldpunt Wmo; Patiënten Consumenten Platform Zwolle zorgt voor ondersteuning


Datum uitgave: 20-02-2007
De gemeente Zwolle wil vóór 1 april dit jaar een onafhankelijk meldpunt inrichten om de kwaliteit van de zorgverlening bij de hulp bij het huishouden goed in de gaten te houden. Het uitgangspunt van het meldpunt is het vinden van een bevredigende oplossing van de klacht, waarbij de zelfredzaamheid van de burger wordt gestimuleerd. Het klachtenmeldpunt Wmo wordt ondergebracht bij het Patiënten Consumenten Platform Zwolle (PCPZ). Uiteindelijk blijft de gemeente verantwoordelijk voor het oplossen van de klacht.

Inwoners van Zwolle kunnen bij het PCPZ op geregelde tijden hun klachten en problemen rond de uitvoering van de Wmo doorgeven. Dat kan telefonisch en via e-mail. Het PCPZ ondersteunt mensen die moeite hebben om hun klacht te formuleren of moeite hebben de klacht met de organisatie bespreekbaar te maken. Daarnaast registreert het meldpunt alle meldingen die binnenkomen over hulp bij het huishouden, voormalige Wvg-voorzieningen en het Wmo-loket.

Omdat het PCPZ niet goed kan inschatten hoeveel klachten er binnenkomen, wordt uitgegaan van een tijdelijk meldpunt Wmo. Voor 1 juli 2008 worden het gebruik en rendement van het klachtenmeldpunt onderzocht. Op basis van de resultaten wordt een besluit genomen over de voortzetting van het klachtenmeldpunt. Voor de periode van 1 april 2007 tot 1 juli 2008 is in totaal 24.000 euro uitgetrokken om het klachtenmeldpunt in een behoefte te laten voorzien.

De gemeente Zwolle is verantwoordelijk voor de uitvoering van de individuele voorzieningen Wmo. Het gaat dan onder meer om hulp bij het huishouden, vervoersvoorzieningen, rolstoelen en woningaanpassingen. De gemeente hecht aan een goede klachtenprocedure. Klachten over de behandeling van de aanvragen worden rechtstreeks ingediend bij de gemeente. Voor klachten over de uitvoering van de individuele voorzieningen, zoals bijvoorbeeld de taxivervoerder of de huishoudelijke hulp, heeft de gemeente contractueel vastgelegd dat uitvoerende partijen een zorgvuldige klachtenprocedure hebben. Naast deze directe klachtenprocedures hecht de gemeente aan een onafhankelijk meldpunt waar mensen hun klachten over de individuele voorzieningen Wmo kunnen neerleggen. De gemeente bewaakt de afhandeling van alle klachten.

Bron: afdeling Communicatie

Datum van 20-02-2007 tot 26-02-2007