Ingezonden persbericht


Software AG kondigt grootschalig expansieprogramma aan

Plannen voor onder andere overnames moeten omzet binnen vijf jaar verdubbelen tot 1 miljard euro

Nieuwegein, 21 februari 2007 - Software AG kondigt een ambitieus groeiprogramma aan. De organisatie wil haar omzet binnen vijf jaar meer dan verdubbelen tot ¤1 miljard. Dit programma zal leiden tot aanzienlijk hogere groeipercentages voor zowel de operationele winst als nettowinst. Als eerste stap in dit ambitieuze groeiprogramma wijzigt Software AG de marketingstrategie van een technologiegedreven naar imago-gedreven aanpak. Daarnaast kondigt Software AG plannen aan dat het in 2007 meerdere acquisities wil doen.

Software AG streeft een aanzienlijke groeiversnelling na. Het bedrijf voorziet nu als gevolg van de nieuwe strategie in 2011 een omzet van ¤1 miljard. Het geplande groeipercentage voor 2007 is door de nu aangekondigde plannen verhoogd tot tien procent; het gemiddelde jaarlijkse groeipercentage voor de periode van 2008 tot 2011 komt nu naar verwachting uit op zeventien procent. Tegelijkertijd zullen een hogere verkoop per medewerker, een snellere groei in bedrijfslicenties met een hoge marge en continue aandacht voor kostenbesparingen resulteren in een verdere verbetering van de operationele winst en de nettowinst. Dit zal, gebaseerd op het huidige dividendbeleid, resulteren in een verhoogde uitbetaling voor aandeelhouders van meer dan honderd procent.

Nieuw merk voor imagogedreven groei
Het nieuwe corporate logo van Software AG is de eerste zichtbare stap in het expansieprogramma. Het is de meest significante update van het merk in de 37-jarige geschiedenis van de organisatie. De nieuwe corporate identiteit bestaat uit een update van logo's, website, communicatiestiijl en de gebruikte taal. Het nieuwe merk legt nog meer de nadruk op het feit dat de wensen en eisen van klanten de hoogste prioriteit hebben. Software AG wil hiermee de klanten laten weten dat procesinnovatie en bedrijfsflexibiliteit fundamentele drijfveren zijn van de huidige informatietechnologie.

'We hebben het moment om ons nieuwe merk te introduceren weloverwogen gekozen', zegt Karl Heinz Streibich, Chief Executive Officer van Software AG. 'Op deze manier is onze expansievisie duidelijk. Groei vereist veranderingen en innovatie - of men nu praat over processen, het vermogen om flexibel te zijn, de markt, de producten en diensten en de manier van communiceren met klanten en aandeelhouders. We zijn vandaag die nieuwe weg ingeslagen.'

Software AG zal tijdens de CeBIT 2007 in maart van dit jaar de nieuwe bedrijfsidentiteit en de uitbreidingsplannen nader toelichten. Software AG is de initiatiefnemer en hoofdsponsor van 'SOA World' op CeBIT. SOA World bestaat uit een congres en vakbeurs waaraan toonaangevende leveranciers van SOA-producten en -diensten deelnemen. Bezoekers kunnen zich hier informeren over de laatste praktijkvoorbeelden van het integreren van bestaande IT-systemen in een SOA-infrastructuur, het beschermen van IT-investeringen en hoe op SOA-gebaseerde IT-landschappen efficiënt kunnen worden beheerd.

Actief overnamebeleid
Software AG zal in 2007 en 2008 een actief overnamebeleid voeren. Voor dit jaar zijn overnames gepland die enerzijds tot een bredere aanwezigheid in de markt moeten leiden en anderzijds de technologische voorsprong van Software AG verder moeten vergroten. Bovendien wordt gestreefd naar het verhogen van het marktaandeel. Software AG heeft voor het doen van overnames ¤700 miljoen beschikbaar in de vorm van contanten en leningen. Hierdoor is een overname van meer dan ¤100 miljoen mogelijk. Software AG wil met zijn acquisitiebeleid een hoofdrol spelen in de nu op gang komende consolidatie van de gefragmenteerde markt voor IT-integratie en SOA-producten.

Technologische visie
Software AG heeft zich ten doel gesteld een beduidend groter aandeel van de markt van zogeheten 'pure play' SOA-producten te behalen. Onder 'pure play-aanbieders' verstaat Software AG de markt die wordt gevormd door aanbieders die zich uitsluitend op SOA-producten richten. Deze markt maakt momenteel een sterke groei door. Industrie-experts voorspellen dat in 2011 tachtig procent van alle productieapplicaties 'SOA enabled' zijn. De expansieplannen zullen daarom ook leiden tot een versterking van het bestaande partnernetwerk van Software AG. Klanten eisen vandaag de dag terecht een sterkere samenwerking tussen softwareleveranciers zodat business en IT dichter bij elkaar kunnen komen.

Over Software AG
Softwaretechnologie voor het verhogen van de waarde van bedrijfskritische informatiesystemen. Software AG is de toonaangevende aanbieder van oplossingen voor bedrijfskritische software-infrastructuren die zijn gebaseerd op open standaarden. Vooroplopend op het gebied van geavanceerde Service Oriented Architecture (SOA) oplossingen, maakt Software AG het organisaties mogelijk om krachtige bedrijfsapplicaties te creëren - met name in heterogene IT-omgevingen. Software AG's producten Adabas, Crossvision, Natural en Tamino helpen wereldwijd meer dan 3.000 klanten bij het realiseren van het volledige potentieel van hun investeringen in informatietechnologie. Bovendien voegen deze producten waarde toe aan bestaande bedrijfsinformatiesystemen. Met de technologie van Software AG zijn bedrijven in staat om: flexibele bedrijfsapplicaties en -processen te creëren, de bedrijfseconomische waarde en de levensduur van primaire informatiesystemen uit te breiden en te verlengen, de bedrijfsgegevens die aanwezig zijn in de gehele organisatie optimaal te beheren en te benutten en een Service Oriented Architecture op een weldoordachte manier te beheren.

Software AG heeft meer dan 35 jaar ervaring in de IT-markt. De organisatie heeft ruim 2.700 medewerkers in dienst, verdeeld over vestigingen in zeventig landen. Het hoofdkantoor is gevestigd in Duitsland. Software AG is genoteerd aan de Frankfurt Stock Exchange (TecDAX, ISIN DE 0003304002 / SOW). In 2006 boekte Software AG een omzet van 438 miljoen Euro. Meer informatie over Software AG is te vinden op www.softwareag.com

Contact
Aleksandra Andjelic
PR-adviseur
aleksandra@eigen-zinnig.nl
Telefoon 06 24 24 56 79