Gemeente Bussum

Gemeente in gesprek met inwoners over dienstverlening Dienstverleningsavond-klein.jpg

Op donderdag 15 februari jl. heeft de gemeente met een aantal inwoners gesproken over verschillende aspecten van dienstverlening.

De avond heeft veel stof opgeleverd, waarmee de gemeente aan de slag kan.

Volgens de aanwezigen kan er wel het een en ander verbeterd worden. De bereikbaarheid van de gemeente kan bijvoorbeeld beter door ervoor te zorgen dat informatie op meerdere manieren beschikbaar is; dus bijvoorbeeld telefonisch én bij de balie én via een folder én via internet. Ook lijkt het wenselijk om het gemeentehuis vaker buiten kantooruren open te stellen en de wachttijden aan de balie te verbeteren. Wat verder duidelijk naar voren kwam, is de manier van denken van de medewerkers van de gemeente. Dat moet meer vanuit de inwoner gebeuren, zodat de informatie die gegeven wordt ook begrijpelijk is voor die inwoner.

Internet

Ook blijkt er steeds meer behoefte te zijn aan informatie via internet of e-mail. Een e-loket dat zeven dagen per week, 24 uur per dag bereikbaar is. Een e-mailservice over vergunningen en wijk- of buurtinformatie. Zodat men zo min mogelijk naar het gemeentehuis hoeft te komen. De gemeente denkt hierin al vooruit, door per april van dit jaar vijf producten digitaal aan te bieden, zoals het aanvragen van een uittreksel of een kapvergunning. Het komende jaar worden dat er nog meer. Ook wordt de website deze zomer vernieuwd en meer aangepast aan de digitale dienstverlening.

Positief

De aanwezigen gaven ook aan met een aantal zaken zeer tevreden te zijn. Zo werden de vriendelijk, behulpzame medewerkers genoemd en is men zeer te spreken over de kennis van de ambtenaren, die daardoor goed hun diensten kunnen aanbieden.

De gemeente kijkt terug op een geslaagde avond. De resultaten worden meegenomen in een nota over dienstverlening van de gemeente Bussum.