abcdefgh
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
22 februari 2007 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
DGTL/07.005814/Sp/FvH 2060706380
Onderwerp
spoorbaanvak Budel - Weert; beantwoording Kamervragen
Geachte Voorzitter ,
Mede namens de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit beantwoord ik
hierbij de vragen over het spoorbaanvak Budel - Weert en over de IJzeren Rijn, gesteld
door de leden De Krom en Weekers.
1. Kent u het artikel "Kamer wil dat Veerman werk aan IJzeren Rijn stopt "? 1
1. Ja.
2. Klopt het dat het baanvak Budel-Weert is opgeknapt op verzoek van de Belgische
goederenvervoerder Dillen & Le Jeune Cargo (DLC)? Zo ja, op grond van welke
juridische titel?
2. Neen. Op grond van de aan ProRail verleende beheerconcessie is ProRail verplicht
om zorg te dragen voor een veilige berijdbaarheid van de Nederlandse
hoofdspoorwegen. Het baanvak Budel - Weert is een hoofdspoorweg. Op grond
van de Spoorwegwet heeft iedere spoorwegvervoerder, mits deze voldoet aan
een aantal wettelijke eisen, toegang tot de hoofdspoorwegen. Het
spoorgoederenvervoerbedrijf Dillen & Le Jeune Cargo (DLC) heeft in 2005 bij
ProRail capaciteit op het baanvak Budel - Weert aangevraagd. Omdat de
dwarsliggers op het baanvak Budel - Weert aan het einde van hun technische
levensduur waren, was het - omwille van de veilige berijdbaarheid - noodzakelijk
1 ANP-bericht, 24 januari 2007
Postadres Postbus 20901 2500 EX Den Haag Telefoon 070 - 351 6171
Bezoekadres Plesmanweg 1-6 2597 JG Den Haag Fax 070 - 351 7895
Internet www.verkeerenwaterstaat.nl
Bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
DGTL/07.005814/Sp/FvH
om het spoor op dit baanvak te vernieuwen, alvorens de gevraagde capaciteit toe
te delen (zie ook de beantwoording Kamervragen, nr. 2187 van 19 augustus
2005, vergaderjaar 2004 2005). Na vernieuwing van het spoor is het baanvak in
principe voor elke spoorwegvervoerder beschikbaar.
3. Is het correct dat de uiteindelijke kosten van deze werkzaamheden 1,5 miljoen
euro bedragen? Zo ja, wie heeft dit betaald?
3. De kosten voor het vernieuwen van het spoor op het baanvak Budel - Weert
bedragen ongeveer 4,5 miljoen Euro. Deze vernieuwingskosten maken deel uit
van de subsidie die ProRail ontvangt van het ministerie van Verkeer en Waterstaat
voor het beheer van het hoofdspoorwegnet en komen dus ten laste van de
begroting van Verkeer en Waterstaat.
4. Kunt u aangeven welke natuurschade is ontstaan door de huidige
werkzaamheden door ProRail?
4. De eventuele natuurschade door de werkzaamheden is beoordeeld in het kader
van de ontheffingaanvraag op grond van de Flora- en faunawet en de
vergunningaanvraag op grond van de Natuurbeschermingswet. Hierbij is
geconcludeerd dat er geen schade wordt toegebracht aan de beschermde
natuurwaarden, indien de werkzaamheden worden uitgevoerd in de
aangevraagde winterperiode (tot 15 maart).
5. Bent u bereid om de werkzaamheden op te schorten, in afwachting van de
bodemprocedure bij de Raad van State? Zo neen, waarom niet?
5. Neen. Zoals blijkt uit het antwoord op vraag 4 is er vanuit het belang van de
natuur geen reden om de werkzaamheden op te schorten.
6. Klopt het dat het volledige IJzeren Rijn-tracé, inclusief het Meinweg-tracé, in 2011
gereed zal zijn? Zo ja, wat zijn hiervan de totale geschatte kosten? Welk gedeelte
wordt door Nederland betaald? Zo neen, wanneer zal dit traject wel in gebruik
worden genomen?
6. Naar de huidige inzichten zal de modernisering van de volledige IJzeren Rijn-
verbinding door Nederland - dus van de Belgische grens bij Budel tot de Duitse
grens bij Vlodrop/De Meinweg - rond de jaren 2015 à 2018 gereed kunnen zijn.
Over de totale geschatte kosten van die modernisering, alsmede het aandeel van
Nederland daarin, kan ik nog niets zeggen. België en Nederland zijn momenteel
samen bezig om de plannen en de kostenramingen te actualiseren. Ik heb uw
Kamer daarover bericht bij brief van 13 september 2006 (Kamerstuk 27 737, nr.
13). Kortheidshalve moge ik u naar die brief verwijzen.
7. Zijn er vanuit België al concrete voorstellen gedaan om het gehele tracé te
reactiveren? Zijn er voorstellen gedaan inclusief een financiële paragraaf?
---
DGTL/07.005814/Sp/FvH
7. Voor het antwoord op deze vraag moge ik u verwijzen naar de bovengenoemde
brief aan de Kamer.
8. Kunt u de Kamer toezeggen dat er geen onomkeerbare beslissingen worden
genomen zonder overeenstemming met België over de kostentoedeling?
8. Ja, dat is al sinds 2000 vast beleid.
9. Kunt u aangeven hoeveel treinen gaan rijden op dit tracé in de komende jaren?
9. Over een deel van het spoorbaanvak Budel - Weert, namelijk over circa 2 km
lengte van de Belgische grens tot de zinkfabriek (voorheen Budelco), rijden al
sinds jaar en dag circa 10 goederentreinen per week in beide richtingen samen.
Thans ligt bij ProRail een capaciteitsaanvraag voor 2007 om met 8
goederentreinen per week in beide richtingen samen over het hele spoorbaanvak
Belgische grens - Weert (circa 9 km lang) te gaan rijden.
Ingeval in de vraag werd gedoeld op het aantal treinen dat van de volledige
doorgaande IJzeren Rijn-verbinding gebruik zal maken: daarover is geen recente
informatie beschikbaar. Daarom wordt momenteel in opdracht van België en
Nederland een nieuwe actuele vervoersprognose gemaakt. Zie verder in de
bovengenoemde brief aan de Kamer over de IJzeren Rijn.
10. Kunt u aangeven of de huidige werkzaamheden aan het tracé, in strijd zijn met de
unaniem door de Kamer aangenomen motie Hessels/Hofstra over aanpassingen
van het traject inzake geluidsvoorzieningen en faunapassages in 2004 2? Zo neen,
bent u bereid om dit alsnog te doen?
10. De huidige werkzaamheden aan het spoorbaanvak Budel Weert zijn niet in strijd
met de genoemde motie Hessels/Hofstra. Zie ter nadere informatie mijn brief van
8 december 2006 aan de Kamer over dezelfde vraag (Kamerstuk 27 737, nr. 15).
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Karla Peijs
2 Kamerstuk 29 579, nr. 14
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat