Technische Universiteit Delft

TU Delft ontwerpt speelgoed voor taalontwikkeling autistische kinderen

Helma van Rijn heeft speelgoed ontwikkeld waarmee autistische kinderen op een nieuwe manier woordjes kunnen leren. Ze studeerde hier onlangs op af aan de faculteit Industrieel Ontwerpen van de TU Delft.

In haar afstudeerproject heeft Helma van Rijn zich gericht op taalontwikkeling bij autistische kinderen. Ze heeft speelgoed ontworpen en getest waarmee autistische kinderen kunnen worden geholpen in hun taalontwikkeling, meer specifiek in het leren van woordjes.

Dit elektronische speelgoed, LINKX genoemd, bestaat uit blokken die de kinderen tegen een bepaald voorwerp moeten plaatsen. Deze voorwerpen, bijvoorbeeld een tafel of een raam, zijn voorzien van een elektronisch apparaatje met een bepaalde kleur. Als de kinderen een blok tegen zo'n voorwerp plaatsen, licht het blok op in dezelfde kleur als het voorwerp en hoort het kind het woord dat bij het voorwerp hoort (dit woord is eerder ingesproken door de ouders).

Van Rijn heeft deze nieuwe manier van woordjes leren met autistische kinderen (3-5 jaar) getest. Ouders en begeleiders van de autistische kinderen bleken erg enthousiast over LINKX. Nog belangrijker: de kinderen bleken er inderdaad woordjes van te leren, al is het nog te vroeg voor definitieve conclusies over het effect van het speelgoed op lange termijn. De projectgroep waarvoor Van Rijn het speelgoed ontworpen heeft, wil het speelgoed, na verdere testen, opnemen in zijn productpakket.

Van Rijn: 'Het belangrijkste is dat ik me eerst goed heb ingeleefd in deze kinderen en van daaruit een ontwerp heb gemaakt. En dat ik daarbij intensief met de ouders heb samengewerkt, omdat zij de experts zijn op het gebied van autistische kinderen.'

De aanpak in dit ontwerp is een breuk met de meest gangbare methoden. Daarin worden kinderen bij het leren van taal veelal achter de computer gezet. De methode van Van Rijn speelt zich duidelijk in de echte wereld af.

Van Rijn is van plan haar afstudeeronderwerp breder te trekken en te gaan promoveren aan de TU Delft op het onderwerp 'ontwerpen voor moeilijk bereikbare groepen'. Volgens afstudeerdocent prof. Pieter Jan Stappers hebben productontwerpers tegenwoordig weinig gevoel voor deze groepen waardoor er veel misverstanden en problemen optreden, bijvoorbeeld bij het gebruik van telefoons door ouderen.



Technische Universiteit Delft