Ingezonden persbericht
PERSBERICHT:
Onderzoek gestart naar consumentenbescherming in virtuele werelden
Leidschendam, 22 februari Recente incidenten rondom `virtuele kinderporno',
verduisterde virtuele goederen en identiteitsfraude, wekken de indruk dat de
bescherming van consumenten in virtuele werelden in bepaalde gevallen ontoereikend
is. ECP.NL, platform voor eNederland, gaat daarom samen met experts en
belanghebbenden onderzoeken welke middelen kunnen worden ingezet om de veiligheid
en het speelplezier in virtuele werelden te vergroten.
Gaming begint een steeds belangrijker onderdeel van de Nederlandse economie en
samenleving te worden. De `online roleplaying games' (World of Warcraft) en `virtuele
werelden' (Second Life) vormen een specifiek onderdeel binnen deze ontwikkeling. ECP.NL
gaat onderzoeken in hoeverre het juridisch kader dat geldt in de fysieke wereld het hoofd kan
bieden aan de nieuwe vragen die de virtuele werelden oproepen. Ook kijkt ECP.NL welke
oplossingsrichtingen mogelijk zijn. Hierbij zijn het vergroten van de rechtszekerheid in
virtuele werelden en het beschermen van de consument de belangrijkste doelstellingen. Het
onderzoek maakt deel uit van een groter onderzoek naar de economische, maatschappelijke en
juridische aspecten van gaming in Nederland.
In het verleden heeft ECP.NL een bijdrage geleverd aan de totstandkoming van het juridisch
kader voor het internet via instrumenten als de Modelgedragscode voor Elektronisch
Zakendoen, de Code Verspreiding Reclame via eMail, en de Richtlijnen voor Chatsites.
Daarnaast houdt ECP.NL zich via de publiekscampagne Digibewust bezig met het voorlichten
van kinderen, ouders, MKB'ers en ouderen over het veiligheid gebruik van internet en andere
digitale middelen.
---
ECP.NL is het platform in Nederland waar overheid en bedrijfsleven gezamenlijk werken aan
belangrijke randvoorwaarden en doorbraken voor het optimaal benutten van huidige en
toekomstige ICT-competenties. In zeven jaar tijd is ECP.NL uitgegroeid tot een organisatie
van 150 deelnemende bedrijven (o.a. Shell, Unilever, ABN AMRO), overheden (o.a. diverse
ministeries, CBS), intermediaire organisaties (o.a. VNO-NCW en de Consumentenbond) en
onderwijsinstellingen (o.a. Nyenrode, TNO, diverse Universiteiten).
Ingezonden persbericht