Ingezonden persbericht



---


Rotterdam, 22 februari 2007

CBRB: Rotterdam stevent af op infarct

Het CBRB maakt zich ernstig zorgen over de gang van zaken rondom de containerafhandeling in de Rotterdamse haven. Er is al lange tijd sprake van langdurige vertragingen bij de afhandeling van de achterlandmodaliteiten op de zeehaventerminals. Na APM vorige week, is nu ook ECT ertoe overgegaan geen lege containers meer te accepteren.

Het niet meer accepteren van lege containers heeft diverse operationele en financiële gevolgen voor onze leden, de binnenvaart operators. Hoewel deze maatregel op korte termijn verlichting oplevert voor de zeehaventerminals wordt het probleem in feite verschoven naar de terminals in het achterland. Op zich kan deze capaciteit in het achterland worden opgevangen, maar deze plotselinge en vooraf onaangekondigde verandering in het logistieke proces leidt tot operationele verstoringen

Het gevolg is daarnaast, dat de beladingsgraad van de lichters daalt, hetgeen resulteert in hogere kosten per TEU.

Onze leden zullen dan ook genoodzaakt zijn de extra kosten die uit deze maatregelen voortvloeien, aan hun opdrachtgevers door te berekenen.

Het zijn niet de barge operators die bepalen waar en wanneer welke lege containers worden ingeleverd: dat wordt bepaald door de eigenaars van de containers, de rederijen. Wij roepen de rederijen dan ook op om hun verantwoordelijkheid in deze te nemen. Wellicht ten overvloede zij vermeld, dat nota's voor demurrage en detention naar aanleiding van deze maatregel door onze leden niet geaccepteerd kunnen worden.

De maatregel ten aanzien van de lege containers is echter slechts een symptoom van het onderliggende, veel grotere probleem: het feit dat er te weinig capaciteit beschikbaar is! De stacks en kades op de zeehaventerminals zijn vol, met enorme vertragingen tot gevolg. De lege container-maatregel lost dit probleem niet op: de vertragingen bij de afhandeling nemen zelfs nog ernstiger vormen aan dan voorheen (op dit moment: van 72 tot zelfs meer dan 100 uur). Enkele binnenvaartoperators zijn daardoor al gedwongen de Delta-terminals te mijden en onder deze omstandigheden slechts voor importlading te bedienen.

De barge operators hebben de afgelopen jaren reeds veel geïnvesteerd in verbetermaatregelen, en blijven uiteraard ook nu bereid om mee te werken aan maatregelen die kunnen leiden tot een oplossing van dit infarct in de Rotterdamse haven. Wij roepen dan ook alle betrokken partijen - stuwadoors, rederijen, maar zeker ook het HbR - op om in gezamenlijk overleg te zoeken naar verdere mogelijkheden daartoe.

© CBRB Rotterdam, 22.02.2007

Noot voor de redactie (