Unieke samenwerking GAC Business Solutions en To-Increase


Groothandel én Productie gecombineerd in Microsoft Dynamics

OOSTELBEERS, 20070222 -- Met de aankondiging van de komst van Microsoft Dynamics eind 2005 begon 's werelds grootste softwareleverancier aan een opmars in de ERP-sector. Het nieuwe platform wordt samengesteld uit de vier ERP-standaarden die Microsoft voerde, waaronder het in Europa sterk vertegenwoordigde Microsoft Dynamics NAV (voorheen Navision genoemd). De strategie van het Amerikaanse concern is gericht op de realisatie van een breed inzetbaar ERP-platform; het geschikt maken van de software voor een specifieke sector gebeurt door partners. Microsoft stimuleert softwarebedrijven keuzes te maken voor zo'n sector. Een schoolvoorbeeld van deze strategie is de samenwerking tussen GAC Business Solutions en To-Increase.

De rollen van de twee softwarebedrijven zijn duidelijk verdeeld. GAC Business Solutions is als VAR (Value Added Reseller) de partij die in rechtstreeks contact staat met de klant. Het Brabantse bedrijf adviseert, verkoopt en implementeert software en neemt hierbij de rol in als softwarepartner van de klant. Erik van Driel, directeur van GAC: "De hedendaagse klant weet wat hij wil, kent in grote lijnen de mogelijkheden van ERP en is kritisch. Daarom hebben wij de overgang gemaakt van leverancier van een traditioneel ERP product naar strategisch softwarepartner voor business oplossingen. De tijd van eindeloos ontwikkelen is voorbij; het gaat er nu om de juiste sets aan tools te vinden. Met onze branchekennis en korte lijnen naar andere ontwikkelaars als To-Increase kunnen wij sneller de juiste functionaliteiten bieden, tegen aanzienlijk lagere kosten. GAC kan zich daardoor beter concentreren op haar adviesfunctie en onze ontwikkelafdeling houdt zich louter bezig met écht unieke applicaties, toegespitst op zeer specifieke klantwensen."

Betere klantenfit
To-Increase richt zich als Independent Software Vendor (ISV) niet rechtstreeks op de klant, maar distribueert haar producten via een partnerkanaal. Hun generieke en specifieke software voor productiebedrijven wordt dus verkocht door diverse VAR's, zoals GAC Business Solutions. Joop van Voorthuijsen, CEO van To-Increase: "De basis van Dynamics NAV vervult misschien 70% van de klantenwensen. In het verleden werd de rest ingevuld door de partners zelf. Daardoor betaalde de klant enorm hoge ontwikkelkosten, terwijl de software nauwelijks werd doorverkocht uit angst voor concurrentie. Zowel de portemonnee van de klant als de kracht van Microsoft werd hierdoor benadeeld. Daarnaast was het voor een VAR ook niet bepaald rendabel. Als ISV ontwikkelen wij tools die de klantenfit al snel tot 90 of 95% brengt. Bedrijven als GAC kunnen zich zo concentreren op de verkoop en implementatie."

Alle elementen in één doos
To-Increase werkt met meerdere VAR-partners samen, maar de intensiteit verschilt sterk per partner. GAC is de eerste partij die de producten van To-Increase volledig heeft geïntegreerd in de eigen software, omdat zij hier de absolute meerwaarde voor het bedrijfsleven in zien. Afgelopen juni is gestart met het project waarbij ontwikkelaars van GAC en To-Increase intensief hebben samengewerkt. GAC heeft haar meest exclusieve software voor zichzelf gehouden, om de sterke concurrentiepositie te behouden. Erik van Driel: "Door het samengaan van de oplossingen beschikken we in één klap over een wereldwijd inzetbaar softwarepakket dat is toegespitst op service, groothandel, productie én projectgestuurde organisaties. In onze nieuwe omgeving kun je onafhankelijk van je business van start gaan met dezelfde database. Hiermee spelen we in op de huidige marktontwikkelingen, waarbij bedrijven zich richten op buitenlandse expansie. Productie-afdelingen over de grens beginnen, de handelsactiviteiten sterker ontwikkelen, betere serviceondersteuning bieden, dit alles kan in de nieuwe oplossing worden ondergebracht. Alle elementen zitten als het ware in één doos. Ook als een klant niet direct alle functionaliteiten nodig heeft is hij goedkoper uit. De functionaliteiten kunnen in een later stadium eenvoudig in gebruik worden genomen."

Klant is geen proefkonijn
Om financiële danwel strategische redenen is het voor veel bedrijven ondoenlijk om in één keer te herautomatiseren. Men wil dan bijvoorbeeld het bestaande salaris- of magazijnsysteem intact houden. GAC speelt daar tweeledig op in. Enerzijds beschikt het bedrijf over een geavanceerde tool die betrouwbare koppelingen legt met externe databases, bijna volgens een `drag&drop'-principe. Anderzijds is er sprake van een grote operationele flexibiliteit. Veel andere applicaties zijn statisch zodra het is ingericht; de oplossing van GAC is constant aan te passen. Er hoeven geen torenhoge kosten te worden gemaakt om functionaliteiten toe te voegen. In veel gevallen zijn parameters zelfs door medewerkers van het bedrijf zelf aan te passen.

Peter Bosch, Manager Products bij GAC: "Veel bedrijven zitten in een ritme en blijven daar gemakshalve in hangen. Terwijl met een paar simpele softwarematige ingrepen het rendement flink kan toenemen. Met het product dat wij samen met To-Increase hebben gebouwd willen wij de kloof dichten tussen wens en werkelijkheid. Denkt een bedrijf aan uitbreiding van de activiteiten, dan kan GAC vanuit haar ervaring ondersteuning bieden bij de te nemen keuzes. Heeft het bedrijf de plannen helder op het netvlies, dan is de kans groot dat wij deze direct kunnen invullen met onze oplossing. Met de garantie van toekomstige flexibiliteit én optimale integratie tussen omgevingen als Outlook, Word, Excel. Voor bedrijven die omkomen in het werk en snel slagen wil maken op automatiseringsgebied, om snel weer verder te kunnen, is dit een heel belangrijke pré. De klant is bij ons geen proefkonijn. De gecombineerde oplossing is voorspelbaar, er zijn trainingen voor, er is documentatie over, er is support voor. Dit in tegenstelling tot maatwerkoplossingen."

Het beste uit één wereld
GAC Business Solutions werkt samen met meerdere ISV-partners om in moderne basisvoorzieningen te voorzien, zoals TradePoint van Scriptserver en Merc@sh voor HRM- en salarisadministratie. GAC doet dit uit strategisch en kostentechnisch oogpunt. GAC signaleert knelpunten in de markt en speelt daar op in met de juiste oplossing van de juiste partner. Zo leveren zij een totaalconcept dat inspeelt op de problemathiek in de betreffende sector. Erik van Driel: "Wij zien het juist als een zwakte als je probeert alles zelf te ontwikkelen. Je bent dan onverantwoord bezig, zowel strategisch als economisch gezien."

Joop van Voorthuijsen: "Een van de belangrijkste succesfactoren van ons partnership met GAC is het commitment van hun kant. De keuzes die zij maken worden altijd bedrijfsbreed gecommuniceerd. Borging in een organisatie is van groot belang; GAC heeft dit perfect geregeld, de nieuwe strategie is goed verankerd en wordt gedragen door de gehele organisatie. Succes wordt bovendien bepaald door goede samenwerking, zowel intern als met andere Microsoft partners. Dat heeft erin geresulteerd dat GAC in een recordtijd is gestegen naar de top qua Microsoft Dynamics NAV licentie-omzet in 2006. En de vooruitzichten zijn nog beter!





Ingezonden persbericht