Socialistische Partij Rotterdam
Tien afdelingen in actie voor beter openbaar vervoer
25-02-2007 o Tien afdelingen in Zuid-Holland voerden zaterdag actie
voor goed, veilig en betaalbaar openbaar vervoer. In Rotterdam deden
onder andere Statenkandidaat Wiel Senden (plaats twee), SP-Kamerlid
Ron Abel en Rotterdams fractievoorzitter Theo Cornelissen mee. Behalve
voor onder andere gratis openbaar vervoer en snelwegbussen, was er in
Rotterdam extra aandacht voor het SP-plan om de metro in het weekend
de hele nacht door te laten rijden en ook doordeweeks de
dienstregeling 's avonds langer door te laten gaan.
Leo de Kleijn
De OV-tourploeg, met Statenkandidaten en Kamerleden, begon al om tien
uur 's morgens in Leiden en deed tien plaatsen in Zuid-Holland aan om
mensen te vertellen over de SP-plannen over het openbaar vervoer.
De tour was ook de presentatie van het actieplan Zuid-Holland
bereikbaar!, waarin de SP onder andere voorstelt het openbaar vervoer
gratis te maken voor jongeren tot 12 jaar en ouderen boven de 65,
iedere Zuid-Hollander vijf gratis OV-reisdagen per jaar te geven, en
bedrijventerreinen bereikbaar te maken met comfortabele bussen over de
snelweg.
Dat is echt nodig, vindt de SP. Onze wegen en longen slibben dicht:
het openbaar vervoer stimuleren is het enige duurzame alternatief.
Daar wil de SP zich na de Statenverkiezingen van 7 maart in de
provincie met een grotere fractie sterk voor gaan maken.
Ron Abel
Theo Cornelissen
Sidi Boutaibi
---
Gitta Douma doet verslag van het vervolg van de tour naar Maassluis en
Spijkenisse:
'Folderen en sponsjes uitdelen, daar krijg je het weer warm van'
In de trein naar Maassluis Om kwart over drie arriveren de
SP-Statenkandidaten op Rotterdam Centraal. Ze hebben er al een hele
OV-tour opzitten, maar delen nog flink wat folders en sponsjes uit,
daar krijg je het weer warm van! Na een half uur folderen splitsen we
ons op in twee groepen. De helft vertrekt richting Gorinchem via
Dordrecht, en wij gaan via Maassluis naar Spijkenisse. In de sprinter
naar Maassluis is best veel belangstelling voor onze folder. En hij
wordt ook goed gelezen, want er komen ook reizigers vertellen dat ze
nog punten weten die er ook nog bij zouden kunnen.
Dan zijn we in Maassluis. We worden opgewacht door een groepje trouwe
SP-folderaars en raken met ze in gesprek. Het aantal reizigers bij dit
station is erg klein. Een trouwe SP'ster vertelt: "Kijk naar dit
schitterende stationsplein, het ligt er nog geen jaar. Maar een
taxibedrijf hebben we niet meer en de bus is ook weg".
Dan gaan we door naar Spijkenisse, de laatste plek van onze OV-tour.
Het gedrag van sommige reizigers op het traject van Maassluis richting
Rotterdam is zo verschrikkelijk dat de NS de lijn het liefst op zou
heffen. "Vandaar ook die poortjes, die trouwens ook op je bonuskaart
opengaan hoor." Youri stapt er vol zelfvertrouwen doorheen, maar wij
doen steeds eerst een schietgebedje dat de deurtjes niet dicht zullen
klappen.
In Spijkenisse In Spijkenisse zien we achter de gevaarlijke poortjes
weer een paar trouwe SP'ers en een prachtige zelfgebouwde promokar.
Hier is een groot busstation voor de metro-uitgang, maar volgens de
lokale SP bestaat er geen verband tussen het aankomen van de metro en
het vertrekken van de bussen. Meneer Kornaat, gezeten op een prachtige
scootmobiel, vertelt dat hij op dit metro-station niet eens aan kan
komen. "De liftdeuren zijn hier geen anderhalve meter breed. Op last
van de GGD zijn in Rotterdam de liften breder gemaakt, maar hier niet.
Voor mij is Hoogvliet de dichtstbijzijnde opstapplaats."
Dan nemen we afscheid en gaat ieder zijns weegs. Een klamme, maar
vruchtbare dag; vele mensen hebben de folders aangenomen, de SP'ers
van Provinciale Staten Zuid-Holland hebben hun oor te luisteren gelegd
bij de reizigers, en er is ook nog veel gelachen. Kent u deze trouwens
al: "Zit een zwangere vrouw in de trein..." (na te vragen bij Wiel
Senden).
---