Ingezonden persbericht


Verzoek aan media en slachtoffers Centrale Autoriteit/Justitie

Nederlandse ouders moeten ook recht hebben op gefinancierde rechtsbijstand in het buitenland

Arnhem - Wanneer een buitenlandse ouder middels de Nederlandse Centrale Autoriteit om de teruggeleiding van een naar Nederland 'ontvoerd' Nederland kind verzoekt, dan krijgt deze ouder op basis van het Nederlands recht volledig gefinancierde rechtsbijstand middels eerder vermelde Centrale Autoriteit doch wanneer de Nederlandse ouder hierna of hier voorafgaand rechtshulp in het buitenland nodig heeft, dan kan deze geen beroep doen op gefinancierde rechtsbijstand....rechtsongelijkheid ten voeten uit.

De heer A. Wolfsen (PvdA parlementslid Tweede Kamer der Staten-Generaal) heeft recentelijk kenbaar gemaakt dat (na 2 jaar inzet van onze stichting) ons voorstel wetswijziging, welke juridisch is voorbereid door de partij, medio april 2007 voor stemming op de plenaire agenda van de Tweede Kamer zal komen te staan.

Ervan uitgaande dat dit initiatiefvoorstel wetswijziging een daadwerkelijke wetgeving zal gaan worden is de tijd aangebroken om een nieuwe pijl op onze boog te plaatsen voor de bescherming rechten van het kind, dit ingevolge het VN Verdrag Bescherming Rechten van het Kind.

Wanneer een Nederlandse ouder na een echtscheiding met kind naar Nederland terugkeert, dit met of zonder toestemming van de buitenlandse ouder (wonend in een HKOV Verdragsland), wordt deze Nederlandse ouder met het Nederlandse kind meestal geconfronteerd met een procedure aangespannen door de Nederlandse Centrale Autoriteit omdat de buitenlandse ouder aangifte van onttrekking ouderlijk gezag in zijn/haar thuisland heeft gedaan.

Ingevolge het HKOV wordt de buitenlandse ouder dan kosteloos juridisch bijgestaan door de Nederlandse Centrale Autoriteit / Ministerie van Justitie en dit kan dan kosteloos worden doorgevoerd tot de Hoge Raad aan toe. Wanneer mocht blijken dat ALLE Rechtbanken op advies van de C.A. besluiten dat het kind naar het land van de buitenlandse ouder dient te worden teruggeleid, blijft de Nederlandse ouder met lege handen achter want:


. de buitenlandse ouder heeft in desbetreffend land aangifte van ontvoering gedaan, meestal voorzien van een Interpolsignalering, waardoor de Nederlandse ouder geen grensoverschrijdende reizen meer kan maken met het directe gevolg dat van enige bezoekregeling naar het kind in het buitenland geen sprake kan zijn;


. de Nederlandse ouder kan het land van de buitenlandse ouder niet in reizen zonder aldaar te worden aangehouden inzake de nog aanwezige aangifte, gedaan door de buitenlandse ouder met als direct gevolg een mogelijk in hechtenis neming van de Nederlandse ouder;


. wanneer een Nederlandse ouder het recht tot omgang tussen het kind en de Nederlandse ouder middels een gerechtelijke procedure in het land van de buitenlandse ouder wenst te bewerkstelligen, dan dient deze een advocaat voor eigen rekening in desbetreffend land in te schakelen omdat deze geen beroep op gefinancierde rechtsbijstand kan doen zoals de buitenlandse ouder dit wel ik Nederland kan doen;


. de Nederlandse C.A. inmiddels aantoonbaar heeft gemaakt niet 'in staat te zijn' om een omgangsregeling (ingevolge het HKOV) in het buitenland af te dwingen, dit dan ten koste van de relatie tussen het kind en de Nederlandse ouder waarbij een 'oudersverstotingssyndroom' (Passyndroom) helaas het natuurlijke gevolg blijkt te zijn.

Zo kunnen wij nog tientallen (bewezen) gronden van rechtsongelijkheid aanhalen, waarvan het kind de dupe is door 'niet doordachte' uitspraken van onze rechtbanken.

Nederland dient op te komen voor de rechten van Nederlandse kinderen, ook zij die (al dan niet) gedwongen in het buitenland verblijven waarbij zij geen enkel contact met de Nederlandse ouder kunnen/mogen onderhouden.

Betreffende bovenstaande kunnen wij, uit ervaring, meerdere zaken aanhalen doch om ook maar iets binnen ons Democratische Rechtstaat te kunnen bereiken dienen wij zoveel mogelijk 'zaken' als volledige onderbouwing in onze procedure aan te halen.

Gezien bovenstaande zoeken wij steun bij de media, de advocatuur en de slachtoffers om dit soort 'zaken' schriftelijk (voorzien van NAW gegevens Nederlandse ouder, CA zaaknummer, Nederlandse advocaat die juridische bijstand heeft gegeven, land waar het kind c.q. de kinderen nu verblijven etc.) aan te dragen.

Aan de media verzoeken wij om specifiek aandacht aan deze vorm van rechtsongelijkheid te besteden, zodat het grote aantal van Nederlandse ouders de weg naar onze stichting weten te vinden zodat ook zij weten dat er licht aan het eind van de tunnel kan gaan schijnen, zeker wanneer wij allen de handen in een slaan.

Het motto van onze stichting blijft in deze nog steeds het zelfde:

"Kinderen zijn onze toekomst, daar moeten wij zuinig op zijn"

Arnhem, 26 februari 2007

Stichting Kinderontvoering
Jacques Smits
Voorzitter

Stichting Kinderontvoering
Venlosingel 259 6845 JT - Arnhem
Tel: 06-14119693 Fax: 084-7307256
http://www.kinderontvoering.info

---- --