AutoRai

Bezoek het congres

Kom met de trein

naar de AutoRAI 2007

Nieuws

Audi A5 en S5 debuteren in Genève

(2/27/2007)
Op de Salon van Genève introduceert Audi de A5. Deze coupé valt op door zijn elegant-dynamische vormgeving en zijn krachtige FSI- en TDI-motoren. Samen met de hoogwaardige ondersteltechniek en de innovatieve uitrusting is de Audi A5 een hypermoderne interpretatie van de klassieke Grand Tourer. Tevens debuteert de Audi S5 met V8 FSI.

De inspiratie voor de elegante lijnen van de Audi A5 komt van de Nuvolari quattro concept car uit 2003. De lijnvoering is elegant en typisch Audi. De 4,63 meter lange A5 dankt zijn sportieve silhouet aan de grote spoorbreedte, de lange wielbasis, de korte overhang vóór en aan de lange, vloeiende daklijn. Van voren is de A5 te herkennen aan de karakteristieke Audi single frame grille, maar ook aan de in de lichtunits geïntegreerde LED-verlichting (alleen in combinatie met Xenon plus). Aan de achterzijde zorgen de krachtige achterlichtunits voor extra sportieve flair. De eveneens in Genève debuterende S5 onderscheidt zich van de A5 door onder andere de specifieke S-grille, sportieve bumpers, grotere luchtinlaten en 18 inch wielen.

Het interieur van de Audi A5 is gebaseerd op een compleet nieuw ontwerp, dat zich kenmerkt door functionele sportiviteit, het gebruik van fraaie materialen en een perfecte afwerking. Het dashboard is op de bestuurder gericht. Alle bedieningsorganen, inclusief het MMI-systeem zijn logisch geplaatst en kunnen daardoor intuïtief worden bediend. De sleutel van de A5 is een hightech accessoire op zich. Hij âcommuniceertâ met het elektrische systeem van de auto zodra hij in het âcontactslotâ wordt gestoken. Zodoende kan hij belangrijke informatie als de kilometerstand en servicemededelingen opslaan. Dat maakt service- en diagnosewerkzaamheden eenvoudiger en minder tijdrovend.

Alle diesel- én benzinemotoren die voor de Audi A5 en S5 beschikbaar zijn, hebben directe brandstofinspuiting. Het benzinegamma begint met de compleet nieuwe 1.8 TFSI, die directe inspuiting koppelt aan turbotechnologie en zodoende goed is voor een vermogen van 125 kW/170 pk. Deze motor blinkt uit door zijn soepele en zuinige karakter. De A5 is daarnaast leverbaar als 3.2 FSI, eveneens met standaard zesversnellingsbak. De V6 van dit model levert 195 kW/265 pk en een koppel van 330 Nm (beschikbaar tussen 3.000-5.000 t/min). Daarmee accelereert de A5 in slechts 6,1 seconden van 0-100 km/h en haalt hij een topsnelheid van 250 km/h (elektronisch begrensd). De A5 3.2 FSI is ook leverbaar met de achttraps multitronic automatische versnellingsbak.

De Audi S5 beschikt over een V8 FSI in combinatie met quattro-aandrijving. De V8 is goed voor 260 kW/354 pk en een koppel van 440 Nm bij 3.500 t/min. Deze cijfers vertalen zich op de weg onder meer in een â0-100â in 5,1 seconden.

Voor de A5 zijn ook twee V6 TDI-motoren beschikbaar. De 2.7 (standaard met comfortabele multitronic-versnellingsbak en voorwielaandrijving) levert al 140 kW/190 pk en zorgt daarmee voor een top van 232 km/h, een sprint van 0-100 km/h in maar 7,6 seconden én een verbruik van slechts 6,7 l/100 km. De 3.0 TDI is ingrijpend vernieuwd; dat leidt onder meer tot een indrukwekkend vermogen van 176 kW/240 pk en een enorm koppel van 500 Nm. Met een top van 250 km/h en een spint van 0-100 km/h in 5,9 seconden behoort de A5 3.0 TDI quattro tot de sportiefste autoâs in zijn klasse. En dat bij een verbruik van slechts 7,2 l/100 km. Beide dieselmodellen zijn standaard uitgevoerd met een dieselroetfilter, dat zorgt voor drastische reductie van de emissies.

Het sportieve weggedrag van de A5 is al âaf te lezenâ uit zijn uiterlijk met grote spoorbreedte, lange wielbasis en korte overhangen. Daarbij beschikt de A5 over een uniek onderstel met onafhankelijke multilink-ophanging vóór in combinatie met een nieuwe, uiterst precieze ârack and pinionâ-stuurinrichting. Achter zorgt de meervoudig geleide ophanging met trapeziumvormige elementen voor een perfecte combinatie van comfort en stabiliteit. Zowel vóór als achter zijn de belangrijkste ophangingscomponenten uitgevoerd in gewichtsbesparend aluminium.
Alle modellen beschikken standaard over een elektromechanische handrem. Audi hold assist, dat terugrollen op een helling voorkomt, is optioneel.

De A5 is ook sportief als het gaat om ruimte. In het interieur is écht plaats voor vier volwassenen en de bagageruimte is daar met een inhoud van maar liefst 455 liter ook op berekend. De achterbank is in twee delen neerklapbaar en kan optioneel worden voorzien van een skiluik met skizak.
De A5 heeft onder meer dankzij de toepassing van moderne (las)technieken een buitengewoon stijve carrosseriestructuur. Dat draagt niet alleen bij aan een perfect weggedrag, maar ook aan een solide en comfortabel gevoel voor de inzittenden. Ook in aerodynamisch opzicht is de A5 een hoogstandje. Zo heeft hij een zeer vlakke bodem en zelfs de achterlichten maken deel uit van de spoiler.

Niet alleen de techniek van de A5 is van het hoogste niveau, dat geldt ook voor de standaarduitrusting. Zelfs de âbasisversieâ heeft al 17-inch lichtmetalen wielen, een automatische airconditioning, het MMI informatie- en bedieningscentrum en een audiosysteem met CD-speler en separaat display.
Elke A5/S5 is aan vrijwel iedere persoonlijke smaak aan te passen. De optielijst vermeldt onder meer adaptieve koplampen, keyless entry-/startsystem, een airconditioning met drie klimaatzones, een achteruitrij-camera en een panoramisch kanteldak. Een bijzondere vermelding krijgt het geavanceerde infotainment systeem van Bang en Olufsen sound system met 14 speakers voor een ongekende surround sound. Daarnaast behoren een DVD-navigatiesysteem en een digitale radio- en TV-ontvanger tot de mogelijkheden. Eind 2007 komt nog het S line sportpakket beschikbaar met onder andere een sportonderstel, specifieke bumpers, sportstoelen, een sportstuur en diverse onderdelen die zijn afgewerkt met geperforeerd leer.
Dankzij het Audi exclusive-programma van quattro GmbH (voor de A5 leverbaar vanaf eind 2007) kunnen ook de meest individuele wensen worden ingevuld.
De nieuwe Audi A5 en S5 kunnen vanaf april worden besteld â de eerste afleveringen staan voor juli dit jaar gepland. De prijzen worden binnenkort bekendgemaakt. Op de aanstaande AutoRAI beleven de Audi A5 en S5 hun Nederlandse debuut.

AutoRAI Nieuwsbrief