Staatssecretaris Van Heemskerk installeert Ambassadeursnetwerk Glazen Plafond

'De doorstroom van vrouwen naar de top stagneert. Niet al het vrouwelijk talent wordt benut. Dat is een slechte zaak in economisch opzicht én in sociaal opzicht.' Dat zei staatssecretaris Frank Heemskerk van Economische Zaken bij de installatie van het nieuwe, vijfde, Ambassadeursnetwerk Glazen Plafond. 'We willen af van vrijblijvendheid en concrete resultaten boeken.' Het Ambassadeursnetwerk is een jaarlijks wisselende groep prominenten, vooral afkomstig uit het bedrijfsleven. Zij zetten zich een jaar lang in om de doorstroming van vrouwen naar hogere en topfuncties een extra impuls te geven. Zij doen dat vanuit de gedachte dat meer m/v diversiteit in het management in het eigen belang van bedrijven is. Het aantal vrouwen in bijvoorbeeld raden van bestuur en onder commissarissen in het bedrijfsleven is weliswaar toegenomen, maar ligt nog steeds onder de 5%. De ambassadeurs zetten gedurende het jaar het onderwerp in hun eigen organisatie en daarbuiten op de agenda en zeggen toe concrete acties te ondernemen.

Voorzitter van het nieuwe netwerk is Sybilla Dekker, oud-minister van VROM. De nieuwe ambassadeurs zijn:

Dick Berlijn, Commandant der Strijdkrachten; Ronald Brus, CEO Crucell; Wiebe Draaijer, directeur McKinsey; Joop van Oosten, voorzitter RvB Koninklijke BAM Groep; Dorien Buurmanje, voorzitter RvB Kadaster; Gitta Luiten, directeur Mondriaan Stichting; Peter Barbier, bestuursvoorzitter Cap Gemini; Elisa Carter, lid RvB GGzE; Peter Elverding, voorzitter RvB DSM; Jean-Francois van Boxmeer, voorzitter RvB Heineken; Corinne Vigreux, lid RvB Tom Tom; Ben Noteboom, voorzitter RvB en CEO Randstad; Jan Aalberts, president en CEO Aalberts Industries; Rokus van Iperen, voorzitter RvB Océ; Ben van der Veer, voorzitter RvB KPMG; Rijkman Groenink, bestuursvoorzitter ABN AMRO.

Uit een evaluatie van het effect van de voorgaande ambassadeursnetwerken blijkt dat bijna alle ambassadeurs (96%) het netwerk een goed instrument vinden om het thema doorstroming van vrouwen op de agenda te zetten. Het is een simpel instrument en het maakt duidelijk dat mensen aan de top er iets aan willen doen en het werkt stimulerend. Ook blijkt dat het aantal maatregelen ter bevordering van de doorstroom van vrouwen binnen de ambassadeursorganisatie met 40% is toegenomen. Vergelijking van het aandeel vrouwen bij start en na afloop van het netwerk laat zien dat het aandeel vrouwen in het hoogste echelon bij eenderde van de deelnemende ambassadeursorganisaties is toegenomen; in de laag onder het hoogste echelon bij bijna de helft en onder het management is het aandeel vrouwelijke managers bij 40% van de organisaties verhoogd.

Het ambassadeursnetwerk wordt gefinancierd door de ministeries van EZ en SZW. Meer informatie is te vinden op www.ambassadeursnetwerk.nl

Noot voor redacties (

RVD Mediafeed